Irene Buarque in the 1980s: Contacts and Crossovers between Lisbon and São Paulo on Experimental Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2023.210872

Keywords:

Irene Buarque, Brazil, Portugal, Experimental Art, Transatlantic Art Exchanges

Abstract

The Brazilian artist Irene Buarque arrived in Lisbon in 1973. In those 1970s, her evolution from painting to experimentation was recorded in a sequence of metaphorical motifs – the wall, the window, the step – from which her experience as a woman artist and migrant between two dictatorships can be observed. She became important in the network of experimental artists in Portugal, participating in exhibitions and as founder of the gallery-cooperative Diferença. Throughout the 1980s, in addition to her individual practice, Buarque coordinated several exhibitions of artists from Portugal working in the field of experimentation at the MAC of the Universidade de São Paulo. By encouraging exchanges, her catalytic agency served to build a transatlantic bridge that overcame the lack of official artistic relations between the two countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Pablo Santa Olalla, Universidade Nova de Lisboa, Portugal

    Pablo Santa Olalla é investigador de pós-doutoramento no Instituto de História da Arte da Universidade Nova de Lisboa (UNL). É doutorado em História da Arte pela Universitat de Barcelona (UB). Os seus temas de investigação incluem os cruzamentos transatlânticos dos conceptualismos e experimentalismos artísticos na América Latina, Portugal e Espanha, especialmente em relação aos contextos políticos, tecnológicos e culturais do fim da Guerra Fria. Faz parte dos projectos de pesquisa Contemporary Art Studies (CASt), na UNL; e Modernidad(es) Descentralizada(s) [MoDe(s)], Art Globalization Interculturality (AGI) e Global Art Archive (GAA) na UB.

References

ÁVILA, María Jesús. Anos de normalização artística. In ÁVILA, María Jesús (Org.). 1960 1980 Anos de normalização artística nas coleções do Museu do Chiado. Castelo Branco: Museu de Francisco Tavares Proença Júnior, 2003, pp. 11-61. Catálogo de exposição.

ALVES, Margarida Brito; LAMONI, Giulia. Through Walls and Windows: Irene Buarque’s Work in the 1970s. In DORMOR, Catherine; SLIWINSKA, Basia (Eds.). Transnational Belonging and Female Agency in the Arts. London: Bloomsbury Visual Arts, 2023, pp. 141-160.

BUARQUE, Irene. Irene Buarque nos jardins da Fundação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1975. Catálogo de exposição.

BUARQUE, Irene. Leitura e contra-leitura de um espaço limite: JANELA. Lisboa: Galeria Quadrum, 1978. Catálogo de exposição.

BUARQUE, Irene (Org.). 25 artistas portugueses de hoje. São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 1981. Catálogo de exposição.

BUARQUE, Irene; GIL, Monteiro (org.). O livro de artista. Lisboa: Cooperativa Diferença, 1983. Catálogo de exposição.

BUARQUE, Irene; O’NEILL, Alexander. Os Defenestrados. Colóquio/Artes, Lisboa, n.o 33, jun. 1977, pp. 24-31.

COOPERATIVA DIFERENÇA. Regina Silveira. Inflexões. Lisboa: Autoedição. Catálogo de exposição.

DE ANDRADE, Oswald. Manifesto antropófago. Revista de Antropofagia, São Paulo, n.o 1, 1928.

DE SOUSA, Ernesto (org.). Alternativa Zero. Tendencias polémicas na arte portuguesa contemporânea. Lisboa: Secretaria de Estado da Cultura, 1977. Catálogo de exposição.

DE SOUSA, Ernesto (Org.). Escolha do crítico. Do discurso: Da Janela. Irene Buarque. Lisboa: Centro Nacional de Cultura, 1981. Dossier de exposição.

DE SOUSA, Ernesto. Uma cena (moderna) portuguesa: ou uma tentativa para um canibalismo de amor. In: BUARQUE, Irene (Org.). 25 artistas portugueses de hoje. São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 1981, n.p. Catálogo de exposição.

FERNANDES, João; MACRI, Teresa (Org.). Alternativa Zero. Tendenze polemiche dell’arte portoghese nella democrazia. Milano: Charta, 1998. Catálogo de exposição.

FERNANDES, João; RAMOS, Maria (org.). Perspectiva: Alternativa Zero. Porto: Fundação Serralves, 1997. Catálogo de exposição.

BOIS, Yves-Alain, et al. (eds.). Art since 1900. Modernism Antimodernism Postmodernism. London: Thames & Hudson, 2007.

FRANÇA, José Augusto. Introdução. In SOMMER RIBEIRO, José (Org.). Arte portuguesa contemporânea. Lisboa: Ministerio dos Negócios Estrangeiros do Portugal, 1976. Catálogo de exposição.

FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO (FBSP). XIII Bienal de São Paulo. São Paulo: Autoedição, 1975. Catálogo da Bienal.

FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO (FBSP). XIV Bienal de São Paulo. São Paulo: Autoedição, 1977. Catálogo da Bienal.

FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO (FBSP). XV Bienal de São Paulo. São Paulo: Autoedição, 1979. Catálogo da Bienal.

FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO (FBSP). XVI Bienal de São Paulo. São Paulo: Autoedição, 1981a. Catálogo da Bienal.

FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO (FBSP). XVI Bienal de São Paulo. Arte Postal. São Paulo: Autoedição, 1981b. Catálogo da Bienal.

SILVA, Raquel Henriques da (Org.). Anos 70 Atravessar fronteiras. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2009. Catálogo de exposição.

LIPPARD, Lucy. In the Cards. In KHONSARY, Jeff; LIPPARD, Lucy (eds.). 4,492,040. Los Angeles: New Documents, 2012.

MARIA, Cleusa. Portugal. Antes e depois de Salazar, também nas artes. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 23 de janeiro de 1977. Entrevista com o comissário José Sommer Ribeiro.

MELO E CASTRO, Ernesto Manuel. Dois acontecimentos Happenings. In MELO E CASTRO, Ernesto Manuel. IN-NOVAR. Porto: Plátano Editora, 1977, pp. 59-65.

MISIANO, Victor; ZABEL, Igor (eds.). Manifesta Journal – Biennials, Ljubljana, No. 2, Winter 2003 / Spring 2004.

MORAIS, Frederico. Panorama da arte portuguesa. O Globo, Rio de Janeiro, 16 jan 1977.

MORAIS, Frederico. Arte Portuguesa. Um lirismo atlântico. O Globo, Rio de Janeiro, 20 jan 1977.

MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO (MAC USP). Boletín MAC USP n.o 428, “Abre-se dia 4 a exposição “Foto/Ideia” no Museu de Arte Contemporânea da USP”. São Paulo: Autoedição, 27 oct 1981.

NOGUEIRA, Isabel. História da arte em Portugal. Do Marcelismo ao Final do Século XX. Silveira: Letras Errantes, 2021.

PERES, Daniel. Regina Silveira. Projectio. (2018). Disponível em: https://gulbenkian.pt/historia-das-exposicoes/exhibitions/750/. Acesso em: 26 fev. 2023.

PINTO DOS SANTOS, Mariana. “Estou atrasado! Estou atrasado!”. Sobre o atraso da arte portuguesa diagnosticado pela historiografia. In: BARATA, André, et al. (Org.). Representações da portugalidade. Alfragide: Caminho, 2011, pp. 231-242.

RIBEIRO, Maria Irene (org.). Arte Postal. Lisboa: Galeria Quadrum, 1980. Catálogo de exposição.

SILVEIRA, Regina. Artemicro: a microficha como suporte de arte. Arte em São Paulo, São Paulo, maio de 1982. Disponível em: <https://icaa.mfah.org/s/es/item/1111242#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-11%2C735%2C1518%2C849>. Acesso: 26 fev 2023.

WANDSCHNEIDER, Miguel. A lenta e difícil afirmação da vanguarda num contexto em mudança. In TODOLÍ, Vicente (ed.). Circa 1968. Porto: Fundação Serralves, 1999. Catálogo de exposição.

Published

2023-12-08

Issue

Section

Articles

How to Cite

Olalla, P. S. . (2023). Irene Buarque in the 1980s: Contacts and Crossovers between Lisbon and São Paulo on Experimental Art. ARS, 21(49), 362-414. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2023.210872