"Women Photographers in the 80s": Narratives About an Exhibition Dedicated to Women
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2023.211569Keywords:
Women Photographers in the 80’s, Women in Photography, Photography Exhibitions, History of Photography in BrazilAbstract
In this article, we propose a reconstruction of the exhibition “Mulheres fotógrafas anos 80”, promoted by Funarte's National Institute of Photography in 1989, in Rio de Janeiro. From a documentary investigation based on fragmentary and heterogeneous records, such as reports, newspaper notes, and the resulting catalog of the exhibition, we were able to create preliminary narratives about the production, circulation and reception of the exhibition that coincide with social agendas and collective policies, such as feminist movements, the process of institutionalization of photography in Brazil, and the adhesion of women to the professional field. Finally, we intend to contribute to the visibility of events disregarded by historiography, in order to expand the versions about the participation of women in the history of Brazilian photography.
Downloads
References
ABREU, Alzira Alves de; ROCHA, Dora (orgs.). Elas ocuparam as redações: depoimentos ao CPDOC. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.
CORTÊS, Iáris Ramalho. A trilha legislativa da mulher. In PINSKY, Carla. B.; PEDRO, Joana Maria (org.). Nova história das mulheres no Brasil. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2012.
COSTA, Eduardo Augusto. Fotógrafas no Brasil dos anos 1980: as mulheres nas publicações do Núcleo de Fotografia da Funarte e do INFoto. In COSTA, Helouise; ZERWES, Erika (org.). Mulheres fotógrafas, mulheres fotografadas: fotografia e gênero na América Latina. São Paulo: Intermeios, 2020.
COSTA, Eduardo Augusto; ZERWES, Erika. Os colóquios latino-americanos de fotografia e a institucionalização de uma fotografia brasileira. Revista de Estudios Brasileños, ISSN-e 2386-4540, vol. 4, n. 8, 2017, p. 145-159. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/reb/article/view/139792/135071>. Acesso em: 15 out. 2022.
DINES, Yara Schreiber. Fotógrafas brasileiras: imagem substantiva. São Paulo: Grifo, 2021.
FAVARETTO, Celso. A contracultura, entre a curtição e o experimental. (Coleção Lampejos). n-1 edições, 2019. E-book.
FERRON, Fabio Maleronka; ARRUDA, Maria Arminda Do Nascimento. Cultura e política: a criação do Ministério da Cultura na redemocratização do Brasil. Tempo Social, vol. 31, n. 1, p. 173-193, jan. 2019.
FUNARTE. Relatório de atividades 1976/1978. Rio de Janeiro: Funarte, 1978.
FUNARTE. Relatório de atividades 1979/1980. Rio de Janeiro: Funarte, 1980.
FUNARTE. Relatório de atividades 1982. Rio de Janeiro: Funarte, 1983.
FUNARTE. Relatório de atividades 1985/1986. Rio de Janeiro: Funarte, 1986.
FUNARTE. Relatório de atividades 1987. Rio de Janeiro: Funarte, 1988.
FUNARTE. Relatório de atividades 1988/1989. Rio de Janeiro: Funarte, 1989.
INFOTO. Brasil: Memórias das Artes. 2013. Disponível em: http://portais.funarte.gov.br/brasilmemoriadasartes/acervo/infoto/. Acesso em: 1 out. 2022.
KAMINSKI, Rosane. Imagens de revistas curitibanas: análise das contradições na cultura publicitária no contexto dos anos setenta. Dissertação (Mestrado em Tecnologia, Linha de Pesquisa Tecnologia e Trabalho,
do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia) Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná, Curitiba, 2003.
LAGE, Lana; NADER, Maria Beatriz. Violência contra a mulher: da legitimação à condenação social. In PINSKY, Carla. B.; PEDRO, Joana Maria (org.). Nova história das mulheres no Brasil. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2012.
MAGALHÃES, Ângela; PEREGRINO, Nadja. Fotografia no Brasil – um olhar das origens ao contemporâneo. Rio de Janeiro: Funarte, 2004.
MAGALHÃES, Angela; NAKAGAWA, Rosely; PEREGRINO, Nadja. Mulheres fotógrafas - Anos 80, Ministério da Cultura/FUNARTE, Rio de Janeiro, 1989.
MOURA, Daniela Fonseca. Visibilidade e memória das mulheres nos livros de fotografia. Base de Dados de Livros de Fotografia, 2020. Disponível em: <http://livrosdefotografia.org/artigos/@id/6904/>. Acesso em: 15 out. 2022.
OLIVEIRA, Heloisa Nichele de. Trajetórias de mulheres no circuito fotográfico de Curitiba (1970 - 1980). 2021. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2021.
PEDRO, Joana Maria. Corpo, prazer e trabalho. In PINSKY, Carla. B.; PEDRO, Joana Maria (org.). Nova história das mulheres no Brasil. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2012.
PERROT, Michele. As mulheres ou os silêncios da história. Bauru: Edusc, 2005.
PINSKY, Carla Bassanezi. Imagens e representações 2 - A era dos modelos flexíveis. In PINSKY, Carla. B.; PEDRO, Joana Maria (org.). Nova história das mulheres no Brasil. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2012.
RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2013.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Profissão artista. Pintoras e escultoras acadêmicas brasileiras. São Paulo: EDUSP: FAPESP, 2008.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti; ELEUTÉRIO, Maria de Lourdes. Mulheres, arquivos e memórias. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 71, p. 19-27, dez. 2018.
SCHWARCZ, Lilia Moritz; STARLING, Heloisa Maria Murgel. Brasil: uma biografia. 1a ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
VELHO, Gilberto. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas (3a ed.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2003.
VILLARES, Mónica Ferrer. Feito na América Latina 1978: teoria e imagem, um debate reflexivo sobre a fotografia da "Nossa América". 2016. 1 recurso online (488 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/320960>. Acesso em:
out. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Heloisa Nichele, Ronaldo de Oliveira Corrêa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.