On Periodization: What Does "Post-Duchamp" Mean?
DOI :
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.188234Mots-clés :
Duchamp, Post-Duchamp, Periodization, Contemporaneity, Art InstitutionRésumé
When we speak of a post-Duchamp art world, we raise a particularly vexing periodization problem. Marcel Duchamp’s readymades, and the famous/infamous urinal titled Fountain in particular, have signaled that a sea change has occurred in the art world, which was not a change in styles but rather in aesthetic regimes, not a change in art movements but rather in art institutions, a change which, mutatis mutandis, is as radical as the passage from monarchy to republic, yet a change which art history books have not recorded yet, as such. Without addressing it in full, my paper recalls the steps that made me aware of this periodization problem.
##plugins.themes.default.displayStats.downloads##
Références
BRETON, André; ÉLUARD, Paul. Dictionnaire abrégé du surréalisme. Paris: Galerie des Beaux-Arts, 1938.
DE DUVE, Thierry. Pictorial Nominalism. On Marcel Duchamp’s Passage from Painting to the Readymade / trans. Dana Polan, preface John Rajchman. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991.
DE DUVE, Thierry. Kant after Duchamp / trans. Rosalind Krauss, Judith Aminoff, and the author. Cambridge, MA: MIT Press, 1996.
DE DUVE, Thierry. Aesthetics at Large, Vol. I: Art, Ethics, Politics. Chicago: University of Chicago Press, 2018.
DE DUVE, Thierry. Duchamp’s Telegram. London: Reaktion Books, forthcoming in the fall of 2022.
KOSUTH, Joseph. Art after Philosophy I and II. Studio International, October-November 1969, rpt. in KOSUTH, Joseph. Art after Philosophy and After. Cambridge, MA: MIT Press, 1991, pp. 13-32.
KRAUSS, Rosalind. Sculpture in the Expanded Field. In KRAUSS, Rosalind. The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. Cambridge, MA: MIT Press, 1985, pp. 276-290.
LYOTARD, Jean-François. Réponse à la question: ‘Qu’est-ce que le postmoderne?’. Critique 419, April 1982: 365; rpt. in LYOTARD, Jean-François. Le postmoderne expliqué aux enfants. Paris: Galilée, 1986.
SMITH, Terry. What Is Contemporary Art. Chicago: Chicago University Press, 2009.
Téléchargements
Publiée
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Copyright Thierry de Duve 2021
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale 4.0 International.
É responsabilidade dos autores a obtenção da permissão por escrito para usar em seus artigos materiais protegidos por lei de Direitos Autorais. A revista Ars não é responsável por quebras de Direitos Autorais feitas por seus colaboradores.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob Licença Creative Commons do tipo CC-BY.
Os licenciados têm o direito de copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, inclusive para fins comerciais, conquanto deem os devidos créditos ao autor ou licenciador, na maneira especificada por estes.
O licenciado se compromete a oferecer os créditos apropriados, o link para acesso à licença e a informar caso qualquer alteração no material original tenha sido feita.
Conquanto respeitados os termos da licença, não é permitida ao licenciador/autor a revogação dessas condições.
Após a publicação dos artigos, os autores permanecem com os direitos autorais e de republicação do texto, sendo permitida sua publicação posterior exclusivamente em livros inéditos e coletâneas.