Latin American childish scenarios: jotting about emerging scenic processes of cultural action
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i2p81-97Keywords:
cultural action with children, childish subjectivity, theater pedagogy, Latin American theater with childrenAbstract
The creation of children's theatrical training centers in the interior of collectives aligned to the theater group perspective is a constant in the Latin American theater. Many of the formative processes and scenic creation of these centers are associated to different types of cultural action, configuring a significant rupture of the boundaries between the fields of artistic creation with children and the pedagogy. In this sense, this article aims to show, in this regional context, artistic experiences associated with modalities of cultural action, where the link between scenic practices and social transformation strategies open possible aspects of pedagogical reflection for the theater with children in the region.
Downloads
References
ALMEYDA, M. Crecer en el desierto. Arte para el desarrollo. Lima: SINCO Editores, 2003.
CANCLINI, N. Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. DF. México: Grijalbo, 2001.
CARPENTIER, A. El reino de este mundo. México: Compañía General de Ediciones, 1973. Disponível em: <http://bit.ly/2jVxsXW>. Acesso em: 14 nov. 2016.
CORREA, A. Documental Guayabo: Taller de Teatro. Lima. Grupo Cultural Yuyachkani, 1994. Disponível em: <https://goo.gl/cpU8Hv>. Acesso em: 10 ago. 2016.
COSTA, M. L. C. C. América Latina: Cartografias Poéticas. In: ENCONTRO DE HISTÓRIA DA ARTE (EH) DA UNICAMP, VIII, 2012, São Paulo. Resumos… São Paulo: Programa de Pós-graduação em História do Departamento de História do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da UNICAMP, 2012, p. 439-447.
DUBATTI, J. Introducción a los estudios teatrales. México: Libros de Godot, 2011.
DURÓN, H. Documental Machurrucutu – Teatro Latinoamericano. La Habana. EICTV, 1990. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=b7wfr_OGCCw>. Acesso em: 10 ago. 2016
GALICH, M. Nuestros primeros padres. La Habana: Casa de las Américas, 2013.
LAMUS OBREGÓN, M. Geografías del teatro en América Latina. Un relato histórico. Bogotá: Luna Libros, 2010.
LARROSA, J. Dar a palavra: notas para uma dialógica da transmissão. In: LARROSA, J.; SKLIAR, C. Habitantes de Babel: políticas e poéticas da diferença. Tradução de Semíramis Gorini da Veiga. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 281-295.
LEYVA, L. G. A cruzada das crianças: sinais históricos nas performances e no teatro cubano. 2015. Dissertação (Mestrado em Pedagogia do Teatro) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
______. Del niño actor al niño performer: concepciones pedagógicas en la historia del teatro con niños. La Habana: Editorial Caminos, 2009.
NOGALES, I. Teatro Trono. El mañana es hoy. Teatro con niños y adolescentes de la calle. La Paz: Faz/Compa, 1998.
PINTO, W. El teatro: una alternativa para la expresión, el intercambio y la organización infantil en sectores populares. Conjunto, La Habana, n. 87, p. 35-44, abr./jun. 1991.
PUPO, M. L. de S. B. Para alimentar o desejo de teatro. São Paulo: Hucitec, 2015.
RIBEIRO, D. A América Latina existe? In: Ensaios insólitos. Porto Alegre: L&PM, 1979. p. 217- 225.
SAFATLE, V. Viver sem esperança é viver sem medo: Tempo, política e afeto. 2015. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=fAPrVtcwQ0M>. Acesso em: 10 jun. 2016.
TEIXEIRA COELHO, J. A cultura e seu contrário. São Paulo: Iluminuras, 2008.
______. Dicionário crítico de política cultural. São Paulo: Iluminuras, 1997.
______. O que é ação cultural. São Paulo: Brasiliense, 1988.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Aspas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"