The unique approach of Zélia Monteiro
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v5i1p71-83Keywords:
dance lessons, ballet, dance creations, scene, improvisationAbstract
This paper aims to present how the artist Zélia Monteiro has been developing her work with dance, pointing out that her approach is con- figured from an aesthetic thought that unfolds in creation, scene and pedagogy environments co-dependently and co-implicatedly.
Downloads
References
ACERVO KLAUSS VIANNA. Disponível em: <http://www.klaussvianna.art.br>.
AGAMBEN, G. O que é contemporâneo?: e outros ensaios. Trad. Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009.
AGAMBEN, G. Notas sobre o gesto. In: Artefilosofia, n. 4. Trad. Vinícius Nicastro Honesko. Ouro Preto: Tessitura, 2008. p. 9-14.
AGAMBEN, G. A comunidade que vem. Trad. Antônio Guerreiro. Lisboa: Presença, 1993.
BASTOS, H. Variâncias: o corpo processando identidades provisórias. 2003. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo.
BASTOS, H. Dança: Fronteiras. 1999. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo.
BÉZIERS, M.-M.; PIRET, S. A coordenação motora: aspecto mecânico da organização psicomotora do homem. São Paulo: Summus, 1992.
CENTRO DE ESTUDOS E ENSINO DO BALÉ. Disponível em: <http://www.zeliamonteiro.com.br>. Acesso em 1 jan. 2014.
DAMÁSIO, A. O mistério da consciência: do corpo e das emoções ao conhecimento de si. Trad. Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
EUTONIA. Disponível em: <http://www.eutonia.org.br/textos/oquee.htm>. Acesso em: 1 jun. 2014.
FOSTER, S. L. Coreography and narrative: ballet’s staging of story and desire. Indianápolis: Indiana University Press, 1998.
GODARD, H. Gesto e percepção. In: SOTER, Silvia; PEREIRA, Roberto. (org.) Lições de Dança 3. Rio de Janeiro: UniverCidade, 1998. p. 11-35.
KATZ, H. Um, dois, três: a dança é o pensamento do corpo. 1994. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo.
KATZ, H.; GREINER, C. Corpo, dança e biopolítica: pensando a imunidade com a Teoria Corpomídia. Disponível em: <http://www.portalanda.org.br/anda/site/repositorio/anais/2011/2-2011-Helena-Katz-Christine-Greiner-Corpomidia.pdf>. Acesso em: 1 fev. 2014.
KATZ, H.; GREINER, C. A natureza cultural do corpo. In: SOTER, Silvia; PEREIRA, Roberto. Lições de Dança 3. Rio de Janeiro: UniverCidade, 1998. p. 77-102.
MARINHO, N. Prazer no balé, como assim? 2007. Disponível em: <http://idanca.net/prazer-no-bale-como-assim/>. Acesso em: 1 jul. 2013.
MAUSS, M. As técnicas do corpo. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Cosac Naify, 2003. p. 399-422.
MAUSS, M. As técnicas corporais. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia, v. 2. Trad. Mauro W. B. de Almeida. São Paulo: EPU/EDUSP, 1974. p. 211-233.
MILLER, J. A escuta do corpo: sistematização da Técnica Klauss Vianna. São Paulo: Summus, 2007.
MONTEIRO, Z. A influência do trabalho de Madame Béziers no ensino do balé. In: WOSNIAK, Cristiane; MARINHO, Nirvana (org.). O avesso do avesso do corpo: educação somática como práxis. Joinville: Nova Letra, 2011. p. 93-96.
MONTEIRO, Z.; SCHEYE, F. Reflexões sobre prática e ensino do balé na abordagem de Zélia Monteiro. São Paulo, 2013. Disponível em: <http://www.zeliamonteiro.com.br/wp-content/uploads/2014/08/para-acessar-o-texto-clique-aqui.pdf>. Acesso em: 1 jan. 2014.
NAVAS, C. “Modos de fazer” na dança do Brasil: quatro traçados. Repertório: Teatro & Dança, Salvador, ano 13, n. 14, 2010. Disponível em: <http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revteatro/article/viewFile/4674/3492>. Acesso em: 1 jul. 2013.
NEVES, N. Klauss Vianna: estudos para uma dramaturgia corporal. São Paulo: Cortez, 2008.
NUCLEO DE IMPROVISAÇÃO. Disponível em: . Acesso em: 1 jun. 2014.
PORTAL ANDA. Disponível em: <http://www.portalanda.org.br/>. Acesso em: 1 set. 2014.
QUEIROZ, L. Corpo, dança, consciência: circuitações e trânsitos em Klauss Vianna. Salvador: EDUFBA, 2011.
SENNETT, R. O artífice. Trad. Clóvis Marques. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 2012.
VIANNA, K. A dança. 5. ed. São Paulo: Summus, 2008.
VIEIRA, J. A. Ontologia sistêmica e complexidade: formas de conhecimento – arte e ciência uma visão a partir da complexidade. Fortaleza: Expressão, 2008.
VIEIRA, J. A. Teoria do conhecimento e arte: formas de conhecimento – arte e ciência uma visão a partir da complexidade. Fortaleza: Expressão, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 aSPAs Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"