Performance Clarification: from the destruction of knowledge to insurgency

Authors

  • Rodrigo Severo dos Santos Universidade Federal da Bahia (UFBA)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v13i1p78-96

Keywords:

Black bodies, Epistemicide, Black insurgencies, Black women, Black performance

Abstract

The objective of this article is to analyze how the performance “Esclarecimento” (2013) by the artist Olyvia Baunum generates reflections on the mechanisms of erasure, marginalization, and disqualification of black individuals as producers and bearers of knowledge in Brazil. To do so, I explore the concept of epistemicide based on the studies of the philosopher, writer, and anti-racist activist Sueli Carneiro.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rodrigo Severo dos Santos, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

    Professor, artista e pesquisador. Atua nas interfaces entre teatro, performance e cena expandida. É Professor Adjunto do Departamento de Fundamentos do Teatro da Universidade Federal da Bahia (UFBA). É membro fundador do Coletivo Preta Performance.

References

BYNUM, Olyvia. Entrevista com Olyvia Bynum. Entrevistador: Rodrigo Severo. São Paulo: 2020.

BYNUM, Olyvia. Olyvia Bynum – Esclarecimento. [Vídeo]. YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kz6gouDhAh4. Acesso em 19 jul. 2022.

CARNEIRO, Sueli. A construção do outro como não-Ser como fundamento do ser. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

CARDOSO, Lourenço C. O branco ante a rebeldia do desejo: um estudo sobre a branquitude no Brasil. 2014. 290 f. Tese (doutorado) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2014.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Tradução: Renato da Silveira. Salvador: Edufba, 2008.

FAUSTINO, Deivison Mendes. Por que Fanon? Por que agora?: Frantz Fanon e os fanonismos no Brasil. São Carlos: UFSCar, 2015.

FOUCAULT, Michel. Em Defesa da Sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

GOMES, Nilma. Lino. Sem perder a raiz: Corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GONZÁLEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio Janeiro: Zahar, 2020.

HOOKS, Bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. Trad. Cátia Bocaiuva Maringolo. São Paulo: Elefante, 2019.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios do racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2022.

MBEMBE, Achille. A crítica da razão negra. Trad. Sebastião Nascimento, São Paulo: n-1 edições, 2018.

NASCIMENTO, Abdias. do. Toth I – Pensamento dos Povos Africanos e Afrodescendentes. Brasília: Secretaria Especial de Editoração e Publicações, 1997.

SANTOS, Rodrigo Severo dos. A Performance Negra no Brasil: estéticas descolonizadas na cena contemporânea. São Paulo, 2023. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo.

SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar? Trad. Sandra Regina Goular Almeida, Marcos Pereira Feitosa, André Pereira Feitosa. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

Published

2023-06-11

How to Cite

Santos, R. S. dos. (2023). Performance Clarification: from the destruction of knowledge to insurgency. Revista Aspas, 13(1), 78-96. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v13i1p78-96