Avanços e desafios do primeiro quinquênio das Ações Afirmativas do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade de São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v31i2pe206190Keywords:
Evaluation, College continuity, Democratization of Higher Education, Affirmative actionsAbstract
The article presents a picture of the initiatives carried out in the context of the affirmative action policy in the Graduate Program in Social Anthropology at the University of São Paulo since 2017. It resumes the main institutional and student actions carried out in the last 5 years and presents, in greater detail, the results obtained by the 1st CoPAF Survey, a study on how students and faculty members have viewed the affirmative action policy. Finally, it presents and discusses the progress and some challenges that still need to be faced to ensure the continuity and institutional and political maturity of affirmative action and the projection of greater democratization of graduate studies in the institution.
Downloads
References
AMPARO, A. G. J.; OLIVEIRA, F. G. de C. F.; NETO, J. P. de A.; BARBOSA, M. O. 1a Pesquisa CoPAF. São Paulo: 2021.
DE FIORI, A. L.; ASSÊNSIO, C. B.; ANDRADE, F.; TEIXEIRA, J. M.; PATRIARCA, L.; DAL BO, T. L. O tempo e o vento: notas sobre a arte de burocratizar políticas de cotas na USP. Revista de Antropologia, [S. l.], v. 60, n. 1, p. 55-83, 2017. DOI: 10.11606/2179-0892.ra.2017.132101. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ra/article/view/132101. Acesso em: 12 dez. 2022.
MARQUES, A. C. R. D.; FIORI, A. L. de; ASSÊNSIO, C. B.; ANDRADE, F. de; TEIXEIRA, J. M.; PATRIARCA, L.; DAL’ BÓ, T. L. A proposta de cotas e ações afirmativas do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade de São Paulo: do tédio à melodia. Cadernos de Campo (São Paulo - 1991), [S. l.], v. 25, n. 25, p. 46-55, 2017. DOI: 10.11606/issn.2316-9133.v25i25p46-55. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/138785. Acesso em: 13 dez. 2022.
SILVA, Viviane Angélica. Cores da tradição: uma história do debate racial na Universidade de São Paulo (USP) e a configuração racial do seu corpo docente. 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. doi:10.11606/T.48.2015.tde-19112015-133530. Acesso em: 20 dez. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Campo (São Paulo, 1991)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
I authorize Cadernos de Campo Journal of Anthropology to publish the work of my authorship/responsibility, as well as I take responsibility for the use of images, if accepted for publication.
I agree with this statement as an absolute expression of truth. On my behalf and on behalf of eventual co-authors I also take full responsibility for the material presented.
I attest to the unpublished nature of the work submitted