DICT and teachers’ education: expanding classroom limits, critical thinking and autonomy

Authors

  • Rosângela Aparecida Dantas de Oliveira Unifesp/USP
  • Andreia dos Santos Menezes Unifesp
  • Greice de Nóbrega e Sousa Unifesp

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i13p102-134

Keywords:

Teacher education, DICT, digital literacies, critical awareness, autonomy.

Abstract

This paper presents some reflections about the experiences of using Digital Information and Communication Technologies (DICT) in the Bachelor’s Degree in Portuguese and Spanish Language and Literature (Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, from the Universidade Federal de São Paulo). These reflections arose from actions performed by some professors who aimed at providing undergraduate students with practical experiences and theoretical reflections that can offer them a more consistent preparation to deal with the contemporary society’s demands (M. Freire, 2009). The authors believe that teacher education must include the development of reflective and critical capacity (Freire, 1979; Dewey 1938/1963; Schön, 1992), as well as the perspectives for the use of DICT teaching as outlined by Buzato (2006, 2009), Valente and Silva (2006) and Masetto (2000). This paper discourses about the mistakes, achievements and adjustments of the experiences, and their impact on the undergraduate students and professors. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rosângela Aparecida Dantas de Oliveira, Unifesp/USP

    Professora de Espanhol do Departamento de Letras da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Unifesp. Doutoranda do Programa de Língua e Literaturas Espanhola e Hispano-Americana da FFLCH-USP.

  • Andreia dos Santos Menezes, Unifesp

    Professora de Espanhol do Departamento de Letras da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Unifesp. Doutora em Língua e Literaturas Espanhola e Hispano-Americana pela FFLCH-USP.

  • Greice de Nóbrega e Sousa, Unifesp

    Professora de Espanhol do Departamento de Letras da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Unifesp. Doutoranda do Programa de Língua e Literaturas Espanhola e Hispano-Americana da FFLCH-USP.

References

Brasil. Parâmetros Curriculares – 3º e 4º Ciclos do Ensino Fundamental – 6ª a 9ª séries. 1998. Disponível em: http://www.cpt.com.br/pcn/pcn-parametroscurriculares-nacionais-do-6-ao-9-ano.

Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf.

Brasil. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Volume 1: Linguagens, Código e suas Tecnologias. 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf.

Buzato, Marcelo El Khouri. “Letramentos Digitais e Formação de Professores”. In: Anais do III Congresso Ibero-Americano Educarede. São Paulo: CENPEC, 2006, 81-86.

Buzato, Marcelo El Khouri. “Letramento e inclusão: do Estado Nação a era das TIC”. In: Revista DELTA [online], vol.25, n.1. Sao Paulo: jan-jun/2009, 01-38.

Dewey, John. Experience and Education. New York: Collier Books. 1938/1963.

Foglia, Graciela; Martin, Ivan; Gutierrez Bottaro, Silvia Etel. “Entre a dor e a delícia: a implantação do curso de Letras/Espanhol na Universidade Federal de São Paulo”. Revista Eletrônica do Geppele – Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Práticas de Ensino e Formação de Professores de Língua Espanhola, Ano 01 – Vol. I – Edição Nº 2, Fortaleza: nov. 2013/mai. 2014, 48-63.

Freire, Maximina Maria. “Formação tecnológica de professores: problematizando, refletindo, buscando...”. In: Soto, Ucy; Mayrink, Monica Ferreira; Gregolin, Isadora Valencise. Linguagem, educação e virtualidade: experiências e reflexões. São Paulo: Editora Unesp – Cultura Acadêmica, 2009.

Freire, Paulo. Conscientização: Teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Editora Moraes, 1980.

Freire, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

Kenski, Vani Moneira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Editora Papirus, 2012.

Leffa, Vilson J. “Interação virtual versus interação face a face: o jogo de presenças e ausências”. In: Congresso Internacional de Linguagem e Interação. São Leopoldo: Unisinos, agosto de 2005.

Masetto, Marcos Tarciso. Mediação Pedagógica e o uso da Tecnologia. In: Moran, Jose Manuel; Masetto, Marcos Tarciso; Behrens, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2012.

Oliveira, Rosangela A. Dantas de. “Reflexiones acerca de la formación docente en la carrera de Letras – Español de la Unifesp – campus Guarulhos/SP”. Actas del VIII Congreso Iberoamericano de Docencia Universitaria y de Nivel Superior. Rosario: Facultad de Humanidades y Artes (UNR), 2014, 673-680. Disponível em: http://www.fhumyar.unr.edu.ar/AIDU/LIBRO%20DE%20ACTAS%20

CONGRESO.pdf.

Serrani, Silvana. Discurso e cultura na aula de língua. Campinas: Pontes, 2005.

Schon, Donald A. The theories of inquiry: Dewey’s legacy to education. Curriculum Inquiry. v.22:2, p. 119-139, 1992.

Published

2017-03-31

How to Cite

OLIVEIRA, Rosângela Aparecida Dantas de; MENEZES, Andreia dos Santos; SOUSA, Greice de Nóbrega e. DICT and teachers’ education: expanding classroom limits, critical thinking and autonomy. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 13, p. 102–134, 2017. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i13p102-134. Disponível em: https://periodicos.usp.br/caracol/article/view/122597.. Acesso em: 18 may. 2024.