Representations of the teacher as a reader in foreign language and his practices with reading in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i19p734-765Keywords:
Discourse, Reading, Teaching of spanish languageAbstract
In this work we propose to analyze the representations Spanish teachers working in Primary and Secondary Education share about reading as a social practice, in general, and the reading as a specific ability to be explored in foreign language classes. Based on that, we elaborated a questionnaire composed by 30 discursive and multiple choice questions, answered by 24 teachers, and after we selected 5 among them and performed individual interviews, based on a semistructured script, composed by 14 discursive questions. We analyzed this material qualitatively, theoretically supported by French Discourse Analysis, principles of Cultural History of the book and reading, as well as of literacy. Thus, we could analyze the representations of those teachers about the reader and the reading, which opens up ways and possibilities to think about the formation of the critical reader in a foreign language.
Downloads
References
Abreu, Márcia. Diferença e Desigualdade: Preconceitos em Leitura. In: Marinho, Marildes (Org.). Ler e Navegar: espaços e percursos da leitura. Campinas: Mercado de Letras; ALB, 2001a. 139-57.
Abreu, Márcia. .Quem lia no Brasil colonial. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 24., 2001, Campo Grande. Anais... Campo Grande: INTERCOM, 2001b. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2001/papers/NP4ABREU.pdf>. Acesso em: 08 mar. 2011.
Abreu, Márcia. Diferentes formas de ler. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 24., 2001c, Campo Grande. Anais... Campo Grande: INTERCOM, 2001c. Disponível em: <http://www.unicamp.br/iel/memoria/Ensaios/Marcia/marcia.htm>. Acesso em: 06 ago. 2010.
Britto, Luiz Percival Leme. Escola, ensino de língua, letramento e conhecimento. Calidoscópio. 2007, v. 5, n. 1, 24-30.
Britto, Luiz Percival Leme. Leitor Interditado. In: Marinho, M.; Silva, C. S. R. (Orgs.). Leituras do Professor. São Paulo: Mercado de Letras, 1998, 61-78.
Bayard, Pierre. Como falar dos livros que não lemos?. Rio de Janeiro: Objetiva, 2007.
Busto, Enrique Santamaría. Enseñar la competencia fonética. In: Zarobe, L. R.; Zarobe, Y. R. (Orgs.) Enseñar hoy una lengua extranjera. España: Publidisa, 2013, 2-64.
Cassany, Daniel. Sobre los componentes socioculturales de la lectura en lengua extranjera. In: Zarobe, Y. R.; Zarobe, L. R. (Orgs.). La lectura en lengua extranjera. España: Portal Education, 2011, 102–27.
Chartier, Roger. Leituras e leitores na França do Antigo Regime. Tradução Álvaro Lorencini. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
Chartier, Roger. Os desafios da escrita. Tradução de Fúlvia Moretto. São Paulo: Editora UNESP, 2002a.
Chartier, Roger. À beira da falésia: a história entre certezas e inquietude. Porto Alegre: Edição UFRGS, 2002b.
Chartier, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Tradução Reginaldo de Moraes. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
Chartier, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.
Curcino, Luzmara. Formas de divisão social entre leitores e não-leitores: uma análise de discursos sobre a leitura e seus usos no âmbito da política brasileira. In: VII SEAD: Seminário de Estudos em Análise do Discurso, 2016, Recife. Anais... Recife: SEAD, 2016. Disponível em <http://anaisdosead.com.br/7SEAD/SIMPOSIO05/LuzmaraCurcinoFerreira.pdf>. Acesso em: 16 dez. 2016.
Foucault, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
Ginzburg. Carlo. O queijo e os vermes: o cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela Inquisição. Tradução Maria Betânia Amoroso; Tradução dos poemas José Paulo Paes; Revisão técnica Hilário Franco Jr. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
Kleiman, Angela. Preciso “ensinar” o letramento? Não basta ensinar a ler e escrever? Campinas: Cefiel/IEL/Unicamp; MEC, 2005.
Kleiman, Angela. Abordagens da Leitura. Belo Horizonte: Scripta, v. 7, n. 14, 2004, p. 13-22.
Kleiman, Angela. Modelos de Letramento e as Práticas de Alfabetização na Escola. In: _____ (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995. p. 15-61. (Coleção Letramento, Educação e Sociedade).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Rafael Borges
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License, which permits the dissemination of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed to enter into additional contracts separately for non-exclusive use of the version of the work published in this journal (such as publication in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of the published work (see The effect of open access…).