Romance policial: Memory´s Duty and Film Genre about the Chilean dictatorship

Authors

  • Ignacio Dávila Universidade Federal da Integração Latino-Americana

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.i23p294-322

Keywords:

Dictatorship, Orestes, Film genres, Central conflict

Abstract

This article aims to study the memory of Chilean dictatorship in Brazilian Chilean film co-production Romance policial (2015), by filmmaker Jorge Durán. My hypothesis is that this fiction film, although with no explicit allusions to the dictatorship, can be interpreted as a re-reading of the myth of Orestes, where a parricide investigation functions as a metaphor for the search for justice faced to the crimes perpetrated by the Pinochet regime. To do so, Durán uses thriller’s codes in a film that seeks to bring Memory´'s Duty moral imperative to a mass audience. I will analyze what the central conflict´'s narrative principle, as well as the conventions of the film´'s limitations mean for a profound reflection on the state of terrorism and its consequences in contemporary Brazilian and Chilean societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ignacio Dávila, Universidade Federal da Integração Latino-Americana
    Professor adjunto de Cinema Latino-americano na Universidade Federal da Integração Latino-americana e professor permanente da pós-graduação em Multimeios da Universidade Estadual de Campinas. Publicou Cámara en trance: el nuevo cine latinoamericano. Un proyecto cinematográfico subcontinental (2014).

References

Bernardet, Jean-Claude. Historiografia clássica do cinema brasileiro: metodologia e pedagogia. São Paulo: Annablume, 1995.

Del Valle Dávila, Ignacio. Cámaras en trance: el Nuevo Cine Latinoamericano, un proyecto cinematográfico subcontinental. Santiago de Chile: Cuarto Propio, 2014.

Didi-Huberman, Georges. Devant le temps: Histoire de l’art et anachronisme des images. Paris: Minuit, 2000.

Erice Sebares, Francisco. “Memoria Histórica y Deber de Memoria: las dimensiones mundanas de un debate académico”. In: Entelequia. Revista Interdisciplinar, 7, 2008, 77-96. Disponible en: https://revistaentelequia.wordpress.com/2008/09/04/memoria-historica-y-deber-de-memoria-las-dimensionesmundanas-de-un-debate-academico/?iframe=true&theme_preview=true. Acceso en 14 jun. 2021.

Fuks, Julián. Romance: História de uma ideia. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

León Frías, Isaac. El nuevo cine latinoamericano de los años sesenta: entre el mito político y la modernidad fílmica. Lima: Fondo Editorial Universidad de Lima, 2013.

Machado, Patrícia. “Tortura e extermínio: a violência de Estado nos filmes de gênero dos anos da ditadura militar no Brasil”. In: Limite, 2021. Disponible en: https://www.cinelimite.com/post/tortura-e-exterminio-a-violencia-de-estado-nos-filmesde-

genero-dos-anos-da-ditadura-militar-no-brasil. Acceso en 14 jun. 2021.

Mauad, Ana Maria. “Como nascem as imagens? Um estudo de história visual”. In: História: Questões & Debates, 61, 2014, 105-132.

Napolitano, Marcos. “Desafios para a história nas encruzilhadas da memória: entre traumas e tabus”. In: História: Questões & Debates, 68, 2020, 18-56.

Núñez, Fabián. O que é ‘Nuevo Cine Latinoamericano’? O cinema moderno na América Latina segundo as revistas cinematográficas especializadas latino-americanas. Tese de doutorado. IACS/UFF, Niterói: 2009.

Ruiz, Raúl. Poética del cine. Santiago de Chile: Sudamericana, 2000.

Xavier, Ismail. “Cinema político e gêneros tradicionais - A força e os limites da matriz melodramática”. In: Revista USP, 19, 1993, 115-121.

Published

2022-03-08

How to Cite

DÁVILA, Ignacio. Romance policial: Memory´s Duty and Film Genre about the Chilean dictatorship. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 23, p. 294–322, 2022. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.i23p294-322. Disponível em: https://periodicos.usp.br/caracol/article/view/187448.. Acesso em: 18 may. 2024.