Cuiring linguistic education in Spanish: stranging families

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.i25p512-542

Keywords:

Queer/Cuir, Applied Linguistics, Language Education, Spanish, Didactic Activity

Abstract

This article aims to present a proposal for didactic activities for high school, problematizing the approach of issues related to the family in language education in Spanish. A discussion is presented on language education as a constitutive process that articulates the expansion of students' linguistic-discursive competence and the development of critical thinking on socially relevant issues (Mazzaro, 2021). Then, the focus is directed more specifically to a cuir linguistic education (Mazzaro, 2021) as a proposal to combat the erasure of dissident identities in school, especially queer/cuir, both in the intersectional sense of race, ethnicity and social class with gender and sexuality, especially non-heterosexual sexualities. The activity presented is based on a Cuban journalistic text with reports from different families and approaches it from different reading strategies with the objective of ‘stranging’ the naturalization of the constitution of families.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniel Mazzaro, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
    Daniel Mazzaro é homem cis, gay, branco, belo-horizontino. Mestre e doutor em Linguística do Texto e do Discurso (POSLIN-UFMG), licenciado em Português e Espanhol (UFMG), atua no Instituto de Letras e Linguística e no PPG de Estudos Linguístico da UFU.
  • Luciana Maria Almeida de Freitas, Universidade Federal Fluminense (UFF)

    Luciana Freitas é mulher cis, heterossexual, branca, originária do subúrbio carioca. Doutora em Letras Neolatinas (UFRJ), mestra em Letras (UERJ), graduada em Português-Espanhol e em História, atua na Faculdade de Educação e no PPG de Estudos de Linguagem da UFF.

References

Arroyo, Miguel. O direito a tempos-espaços de um justo e digno viver. In: Moll, Jaqueline. (org.). Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012. p. 33-45.

Bakhtin, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Brasil. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Diretoria de Políticas e Regulação da Educação Básica. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: Contexto Histórico e Pressupostos Pedagógicos. [S. l.: s. n.], 2019. Disponível em: <https://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf>. Acesso em 25 ago. 2022.

Brasil/MEC. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

Brasil/SEF. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

Britzman, Deborah. ¿Hay una pedagogía queer? O, no leas tan recto. Revista de Educación, Madrid, año 7, n. 9, p. 13-34, sep. 2016. Disponível em: <https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/1897/1836>. Acesso em 25 ago. 2022.

Butler, Judith. ¿El parentesco es siempre heterosexual de antemano? In: Butler, Judith. Deshacer el género. Barcelona: Paidós, 2006. p. 149-187.

Cassany, Daniel. Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Editorial Anagrama, 2006.

Choppin, Allain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3. 2004, p. 549-566.

Domínguez-Ruvalcaba, Héctor. Latinoamérica Queer: cuerpo y política queer en América Latina. Trad. Sonia Verjovsky Paul. Ciudad de México: Ediciones Culturales Paidós/ARIEL, 2019.

Eco, Umberto. “O Fascismo Eterno”. In: Eco, Umberto. Cinco Escritos Morais. Trad. E. Aguiar. Rio de Janeiro: Editora Record, 2002.

Ferreira, Douglas Coelho Alves. Pretunhol: representação negra em livros didáticos de espanhol. Dissertação de Mestrado. Dissertação de mestrado. Instituto de Letras/UFF, Niterói: 2022.

Figueiredo, Patrícia. Bolsonaro mente ao dizer que Haddad criou ‘kit gay’. In: El País, 13 out. 2018. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2018/10/12/politica/1539356381_052616.html>. Acesso em 02 ago. 2022.

Freire, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25a ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

Freitas, Luciana Maria Almeida de; Vargens, Dayala Paiva de Medeiros. Ler e escrever: muito mais que unir palavras. In: Barros, Cristiano Silva de; Costa, Elzimar Goettenauer de Marins (org.). Espanhol: ensino médio. 1ed.Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010, v. 16, p. 191-220.

Freitas, Luciana Maria Almeida de; Costa, Elzimar Goettenauer de Marins; Neves, Rogério (org.). Beyond words. São Paulo: Richmond Educação, 2018.

Freitas, Luciana Maria Almeida de. Educação linguística. In: Sede de Ler, v. 9, p. 5, 2021. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/sededeler/article/view/52044>. Acesso em 2 ago. 2022.

Freitas, Luciana Maria Almeida de; Costa, Elzimar Goettenauer de Marins. Género discursivo como eje de propuestas didácticas para las clases de lenguas. Revista Entrepalavras, v. 12, p. 19, 2022.

Freitas, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

Gimeno Sacristán, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

Hanovich, Liliene Maria. Família, Gênero e Sexualidade: o que diz o livro didático de espanhol. Dissertação de mestrado. Instituto de Letras/UFF, Niterói: 2014

Hanovich, Liliene Maria. Colégio Pedro II Na Mira: quais gêneros, sexualidades e famílias estão presentes em materiais didáticos de línguas adicionais? Tese de doutorado. Instituto de Letras/UFF, Niterói: 2021

Laraia, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 14. ed. Rio de Janeiro: Jorge “Zahar” Editora, 2001.

Lewis, Elizabeth Sara; Borba, Rodrigo; Fabrício, Branca Falabella; Pinto, Diana de Souza. Cu-irizando desde o Sul. In: Lewis, Elizabeth Sara; et al. (eds.).

Queering paradigms IVa: insurgências queer ao sul do equador. Oxford: Peter Lang, 2017. p. 1-12.

Louro, Guacira Lopes. “Estranhar” o currículo. In. Louro, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 57-76.

Mazzaro, Daniel. Por uma educação linguística queer: estranhando conceitos e práticas. Gragoatá, Niterói, v. 26, n. 56, p. 1052-1084, 2021. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/49224/29986>. Acesso em 25 ago. 2022.

Mazzaro, Daniel. Educação Linguística Cuir: propostas para um ensino “raro”, “torcido” e decolonial de língua espanhola. In: Baptista, Lívia; Tonelli, Fernanda; Alexandre, Diego. (Org.). Pedagogias decoloniais e ensino plural de espanhol no Sul Global. No prelo.

MEC/FNDE/SEB. Edital de Convocação 04/2015 – CGPLI. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o Programa Nacional do Livro Didático - PNLD 2018. Disponível em: <https://www.fnde.gov.br/centrais-de-conteudos/publicacoes/category/165-editais?download=10516:editalconsolidado-3a-alteracao-pnld-2018>. Acesso em 24 abr. 2022.

MEC/FNDE/SEB. Edital de Convocação 01/2018 – CGPLI. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD 2020. Disponível em: <https://www.fnde.gov.br/index.php/centrais-de-conteudos/publicacoes/category/165-editais?download=14307:edital-consolidado-pnld-2020-20-11-2020>. Acesso em 24 abr. 2022.

Monteiro, Solange Aparecida de Souza; Ribeiro, Paulo Rennes Marçal. Sexualidade e Gênero na atual BNCC: possibilidades e limites. Pesquisa e Ensino, Barreiras (BA), v. 1, p. 1-24, 2020. Disponível em: <https://revistas.ufob.edu.br/index.php/pqe/article/view/626/907>. Acesso em 03 ago. 2022.

Penna, Fernando de Araújo. O Escola sem Partido como chave de leitura do fenômeno educacional. In: Frigotto, Gaudêncio. Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira / organizador Gaudêncio Frigotto. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017, p. 35-48.

Silva, Francisco Carlos Teixeira. Os fascismos. In: Reis Filho, Daniel Aarão. Século XX. Vol. II: o tempo das crises. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

Solé, Isabel. Estratégias de Leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Volóchinov, Valentin N. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução S. Grillo e E. V. Américo. São Paulo: Ed. 34, 2017.

Published

2023-05-25

How to Cite

MAZZARO, Daniel; FREITAS, Luciana Maria Almeida de. Cuiring linguistic education in Spanish: stranging families. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 25, p. 512–542, 2023. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.i25p512-542. Disponível em: https://periodicos.usp.br/caracol/article/view/201541.. Acesso em: 1 jun. 2024.