“Pois por quem David santo se condena?"

Imagem e representação do poeta bíblico entre poetas de expressão medieval

Authors

  • Alessandra Conde da Silva Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-8051.cllh.2019.178689

Keywords:

King David, Medieval and Renaissance literature, Pictography

Abstract

In the pictography of the medieval period, the presence of biblical characters is frequent. Iconographic and iconological studies reveal that David's motifs have adapted to both pictography and literature. If, in the images, King David was not depicted without the possession of a harp, crown or in the company of a lion or a bear, for example, in literature, the king is represented as a prophet and as an ancestor of Christ, constituting themselves as traditional themes. In Cantigas de Santa Maria, by Alfonso X and in A demanda do Santo Graal, the mention of David is explicit. Especially in relation to the theme, it is clear that the Davidic image is understood both as a representative of the human and the divine. Considering the character’s construction, both in art and literature, it is possible to perceive the sacred and profane meaning that interpenetrate. This is an aspect that stands out mainly in the late Middle Ages and Renaissance. Interestingly, in a random occurrence, a possible lost image of David found at the Museu de Arte Sacra in the city of Bragança, in Pará, finds correspondence in David's pictography. Taking such considerations as a parameter, this article intends to reflect on the presence of King David in literature texts, considering the medieval pictography about the monarch. For this study, the notes of Dominique Ponnau, José Alberto Morán, Francisco de Asís García, Manuel Pedro Ferreira, Márcia Mongelli, Mário Martins, Jean-Michel Roessli, Erwin Panofsky, among others, will be referred as theoretical support.
Keywords: King David; Medieval and Renaissance literature; Pictography. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

A DEMANDA do Santo Graal. Edição de Irene Freire Nunes. Lisboa: Imprensa Nacional/Cada da Moeda, 1995.

ALFONSO X, el Sabio. Cantigas de Santa María. Disponível em: https://cipm.fcsh.unl.pt/corpus/edicao.jsp?id=1310.

ARISTÓTELES. Retórica. Trad. Manuel Alexandre Jr. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 2005.

AUERBACH, Erich. Figura. Trad. Duda Machado. São Paulo: Ática. 1997.

BIBLIA HEBRAICA. Baseada no Hebraico e à luz do Talmud e das Fontes Judaicas. Trad. David Gorodovits e Jairo Fridlin. São Paulo: Editora & Livraria Sêfer, 2006.

CAMÕES, Luís de. Os Lusíadas. São Paulo: Martin Claret, 2009.

CEIA, Carlos; LOPES, Ana Cristina M. Dicionário de teoria da narrativa. São Paulo: Ática. 1988.

FERREIRA, Manuel Pedro. Recordando o rei David: vivência coral e criatividade musical na Europa pós-carolíngia". Medievalista. N 8, Julho, 2010. Disponível em http://www2.fcsh.unl.pt/iem/medievalista/MEDIEVALISTA8ferreira8005.html. Acesso em setembro de 2014.

GARCÍA, Francisco de Asís García. David músico. Revista digital de iconografia medieval. Volumem IV. n 8. 2012. p. 11-25.

LEVY, Yasmin. Hallelujah. Trad. Leonard Cohen. In: Sentir. Israel: World Village. 2009.

MONGELLI, Lênia Márcia de Medeiros. A Demanda do Santo Graal. In: A Literatura Portuguesa em perspectiva: Trovadorismo/Humanismo. São Paulo: Atlas, 1992. v. 1, p. 55-78.

MORÁN, José Alberto Moráis. La efigie esculpida del Rey David en su contexto iconográfico. Uma poética musical para la APOTHEOSIS celestial en la portada del Cordero de Santo Isidoro de León. In: Imágenes del poder en la Edad Media. Tomo II, Estudios "in Memoriam" del prof. Dr. Femando Galván Freile / coordinacién, Etelvina Fernández González. -- [León]: Universidad de Leén, Área de Publicaciones, 20ll.

PANOFSKY, E. Iconografia e Iconologia: Uma introdução ao estudo da arte da Renascença. In: Significado nas Artes Visuais. Trad. Maria Clara F. Kneese e J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2ª ed., 1986, p. 47-65.

PETRARCA, Francesco. I Trionfi. Milano: Edizione Rizzole. 1997.

PONNAU, Dominique. Figuras de Deus: a Bíblia na Arte. Trad. João Moura Júnior. São Paulo: Editora UNESP. 2006.

ROESLLI, Jean-Michel Roessli. Imágenes de Orfeo en el arte y Judío Cristiano. In: Orfeo y la tradición órfica. Un reencuentro. Madrid: A. Bernabé & F. Casadesus, 2000. p. 179-226.

VASCONCELOS. Yuri. Por que personagens bíblicos, como Moisés, não são santos? Superinteressante. 2020. Disponível em: https://super.abril.com.br/mundo-estranho/por-que-personagens-biblicos-importantes-como-moises-nao-sao-santos/. Acesso em 17 de novembro de 2020.

VIRGÍLIO. Bucólicas: edição bilíngue. Tradução de Raimundo Carvalho. Belo Horizonte: Crisálida, 2005.

Published

2019-12-31

Issue

Section

HEBREW BIBLE

How to Cite

Silva, A. C. da. (2019). “Pois por quem David santo se condena?" : Imagem e representação do poeta bíblico entre poetas de expressão medieval. Cadernos De Língua E Literatura Hebraica, 17, 64-74. https://doi.org/10.11606/issn.2317-8051.cllh.2019.178689