TEACHING SHOAH TO CHILDREN AND ADOLESCENTS IN THE MUSEUM: A FRAMEWORK OF GUIDELINES
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-8051.cllh.2024.221949Keywords:
Shoah, Museum Studies, Jewish Studies, Museum EducationAbstract
This article aims to compile guidelines from museums dedicated to the Holocaust and related topics (namely the United States Holocaust Memorial and Museum, in Washington, D.C.; Yad Vashem, in Jerusalem; ANOHA, the children's section of the Jüdisches Museum in Berlin; and the Holocaust Museum, in Curitiba) on how to present the subject, in the museum environment, to children and teenagers. The compilation of these guidelines was necessary during the course of our master's research, which deals with the strategies employed by Shoah museums in presenting the subject to these age groups, since the focus of our study is on exhibitions, and those institutions mentioned above carry out their own research activities, thus serving as sources. Therefore, they issue guidelines that can be applied both by teachers in the classroom and in non-formal education contexts, such as other museums.
Downloads
References
CERÁVOLO, S. M. Delineamentos para uma teoria da Museologia. Anais do Museu Paulista. São Paulo, v. 12, p. 237-268, 2004.
DIDI-HUBERMAN, G. Cascas. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
DWORK, D. Children with a Star: Jewish Youth in Nazi Europe. New Haven: Yale University Press, 1991.
HUYSSEN, A. Seduzidos pela memória. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.
KLÜGER, R. Paisagens da Memória. São Paulo: Editora 34, 2005.
LINENTHAL. E.T. Preserving Memory - The struggle to create America’s Holocaust Museum. New York: Penguin Books, 1997.
MENESES, U. T. B. Do teatro da memória ao laboratório da História: a exposição museológica e o conhecimento histórico. Anais Do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, n. 2, v. 1, p. 9-42, 1994.
PEREIRA, N. M.; GITZ, I. Ensinando sobre o Holocausto na escola. Porto Alegre: Penso,
POULOT, D. Museu e Museologia. São Paulo: Editora Autêntica, 2013.
REISS. C. Luz sobre o caos - Educação e memória do Holocausto. Curitiba: Imprimatur, 2018.
SPIEGELMAN, A. Maus. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
TOTTEN, S.; FEINBERG, S. (Org.). Essentials of Holocaust Education - Fundamental issues and approaches. New York: Routledge, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Língua e Literatura Hebraica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution BY-NC-SA, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista;
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.