Contemporary art and archiving: reflections on the 3rd Bienal da Bahia
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v0i20p112-136Keywords:
Contemporary art, Archiving, MemoryAbstract
This article discusses the invisibility of archives in Brazil and the role of artists and curators in researching new use models for the spaces aimed at memory, starting from the contact with art and cooperation projects between different cultural institutions. To address this issue, our focus will be analyzing the project of the 3rd Bienal da Bahia. Specifically, one of its theme structures dedicated to testimonial psychology and developing actions and research related to archiving. There’s also an emphasis on the experience with artists at Estado da Bahia public archives, and the projects developed by artists Eustáquio Neves, Ícaro Lira, Maria Magdalena Campos-Pons and Paulo Nazareth on the collection of the Estácio de Lima Anthropologic and Ethnographic Museum.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).