Orphanhood, movement, presence

About an ethics of literature in Putas asesinas, by Roberto Bolaño

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i21p127-146

Keywords:

Roberto Bolaño; ethics; wandering; disbelonging; Putas asesinas; displacement

Abstract

This article analyzes how an ethics of literature is expressed in three short stories of Roberto Bolaño’s Putas Asesinas, “El Ojo Silva”, “Días de 1978” and “Vagabundo en Francia y Bélgica”, mainly from motifs such as wandering, displacement and disbelonging. An ethics featured by searching for the artist, art and writing emerges from Bolaño’s literary work, as a commitment to freedom, able to articulate curiosity, sensibility and rationality, turning them into alternatives to get an aesthetic state that presents itself as a place where life and art approximate themselves, in a precarious language that establishes a relation between ethics and aesthetics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Wanderlan Alves, Universidade Estadual da Paraíba

    Doutor em Letras pela UNESP/S. J. Rio Preto. Professor permanente do Programa de Pós-graduação em Literatura e Interculturalidade (PPGLI/UEPB) e de Literatura Hispano-americana da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Dedica-se aos estudos de narrativa moderna e contemporânea latino-americana (tanto hispano-americana quanto brasileira), hibridismos escriturais, literatura e mass media e debates em teoria e crítica contemporâneas sobre novos modos de conceber e ler o literário (pós-autonomia, inespecificidade, dispersão, etc.). Coordena o GELCCO - Grupo de Estudos de Literatura e Críticas Contemporâneas (UEPB/CNPq). É membro da Latin American Studies Association.

References

BARTHES, R. Como viver junto. Trad. Leyla Perrone Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

BAUDELAIRE, C. Sobre a modernidade. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

BOLAÑO, R. Putas asesinas. Barcelona: Anagrama, 2001.

COLI, J. Bom dia, senhor Courbet! In: NOVAES, A. (org.) Ética. São Paulo: Companhia das Letras, 2007. p. 407-424.

CORTÁZAR, J. Valise de cronópio. São Paulo: Perspectiva, 2006.

DIDI-HUBERMAN, G. Ante el tiempo: historia del arte y anacronismo en las imágenes. 3. ed. Trad. Antonio Oviedo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2011.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas. 9. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

GUTIÉRREZ, R. Roberto Bolaño: fragmentos de um discurso do vazio. Revista Escrita, v. 8, p. 11-22, 2007.

HERRERA-ÁLVAREZ, R. G. Roberto Bolaño: conselhos sobre a arte de escrever contos. In: DIAS, M. H. M.; PITERI, S. H. O. R. (Org.). A literatura do outro e os outros da literatura. São Paulo: Cultura Acadêmica - Editora UNESP, 2010. p. 65-94.

KLINGER, D. Literatura e ética: da forma para a força. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.

LUKÁCS, G. O romance como epopeia burguesa. In: ___. Arte e sociedade: escritos estéticos (1932-1967). Trad. Carlos Nelson Coutinho e José Paulo Netto. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009. p. 193-243.

LUKÁCS, G. Teoria do romance. Trad. José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Duas Cidades/Editora 34, 2000.

MAGRI, I. Literatura e autonomia: uma leitura a partir do posicionamento de Roberto Bolaño. Landa, v. 1, n. 2, p. 18-31, 2013.

MICHAEL, C. D. Bolaño, Benjamin, Walser: três ensaios. Rio de Janeiro: Papéis Selvagens, 2017.

POUILLON, J. O tempo no romance. São Paulo: Cultrix, 1974.

RANCIÉRE, J. Será que a arte resiste a alguma coisa? In: LINS, D. (Org.). Nietzsche, Deleuze, arte, resistência. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2007. p. 126-140.

SCHILLER, F. A educação estética do homem: numa série de cartas. São Paulo: Iluminuras, 1995.

SUZUKI, M. O belo como imperativo (introdução). In: SCHILLER, F. A educação estética do homem: numa série de cartas. São Paulo: Iluminuras, 1995. p. 11-19.

Published

2018-11-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Alves, W. (2018). Orphanhood, movement, presence: About an ethics of literature in Putas asesinas, by Roberto Bolaño. Revista Criação & Crítica, 21, 127-146. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i21p127-146