Concrete music in the 1960's: from poetamenos to Long Plays in the São Paulo cultural scene

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p367-392

Keywords:

Rogério Duprat, Concrete Poetry, Brazilian Contemporary Music, Grupo Música Nova, Tropicalism

Abstract

Based on interviews given by the composer Rogério Duprat (1932 - 2006) and critical and literary texts produced by the concrete poets Augusto de Campos, Haroldo de Campos and Décio Pignatari, this article investigates the interaction between São Paulo musicians and writers in the mid-1950s and early 1960s. The active collaboration between musicians, poets and visual artists (visual arts, graphic arts and cinema) marked the musical production of the São Paulo avant-garde in the early 1960s, influenced the concrete movement, the conception of the Grupo Música Nova and, at the end of the decade, the emergence of Tropicalismo.

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Author Biographies

  • Itamar Vidal Junior, Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Artes. Departamento de música.

    Compositor, instrumentista e arranjador, trabalhou em teatro e cinema com os diretores: José Celso Martinez Correa, Cacá Rosset, Naum Alves de Souza, Iacov Hillel, Jorge Fernando, Clarice Abujamra, Tunica Teixeira, Fauzi Arap, Adriano Stuart e Jose Possi Neto. Premiado no RUMOS - Itaú Cultural – Literatura e RUMOS - Itaú Cultural – Música. Bacharel em Clarineta e Mestre em Artes pelas UNESP. Doutorando em Música no Instituto de Artes do Departamento de Musica da UNICAMP-SP.

  • Paulo José de Siqueira Tiné, Universidade Estadual de Campinas. Departamento de Música. Instituto de Artes.

    Paulo Tiné é Prof. Dr. do Departamento de Música do Instituto de Artes da UNICAMP desde 2012. Professor de Harmonia e Arranjo, é autor do livro "Harmonia: Fundamentos de Arranjo e Improvisação" (2014, 2a Ed.) e lançou 5 Cds autorais, o último, "Paulo Tiné & Ensemble Brasileiro", em 2018.

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Acesso em: 17 jan. 2021.

Published

2022-01-15

How to Cite

Vidal Junior, I., & Tiné, P. J. de S. (2022). Concrete music in the 1960’s: from poetamenos to Long Plays in the São Paulo cultural scene. Revista Criação & Crítica, 31(31), 367-392. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p367-392