Concrete music in the 1960's: from poetamenos to Long Plays in the São Paulo cultural scene
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p367-392Keywords:
Rogério Duprat, Concrete Poetry, Brazilian Contemporary Music, Grupo Música Nova, TropicalismAbstract
Based on interviews given by the composer Rogério Duprat (1932 - 2006) and critical and literary texts produced by the concrete poets Augusto de Campos, Haroldo de Campos and Décio Pignatari, this article investigates the interaction between São Paulo musicians and writers in the mid-1950s and early 1960s. The active collaboration between musicians, poets and visual artists (visual arts, graphic arts and cinema) marked the musical production of the São Paulo avant-garde in the early 1960s, influenced the concrete movement, the conception of the Grupo Música Nova and, at the end of the decade, the emergence of Tropicalismo.
Downloads
References
AGUILAR, Gonzalo. Poesia concreta brasileira: as vanguardas na encruzilhada modernista. São Paulo: Edusp, 2005.
BOULEZ, Pierre. Pierre Boulez escritos seletos. Ed. Paulo Assis, Trad. Artur Mourão. Porto: Casa da Música/Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM – Nova FCSH), 2012.
CAMPOS, Augusto de; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo de. Teoria da Poesia Concreta: Textos Críticos e Manifestos 1950-1960. Duas Cidades: 1975.
CAMPOS, Haroldo, A arte no horizonte do provável in: A arte no horizonte do provável e outros ensaios, São Paulo: Editora Perspectiva, 15-32, 1969.
CAMPOS, Haroldo. A vida é fronteira do caos; o poema é constelação resgatada do acaso. Folha de São Paulo – Mais 5-13. 9 de jul. 1995. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1995/7/09/mais!/31.html Acesso em: 27 fev. 2021.
CARVALHO, Audrei A. F. Poesia concreta e mídia digital: o caso Augusto de Campos. Dissertação: Mestrado em Comunicação e Semiótica. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC-SP - São Paulo 2007.
DUPRAT, Régis. Rogério Duprat (1932-2006). Revista Brasiliana, Academia Brasileira de Música, n. 26, p. 22-31, dez. 2007.
ECO, Umberto. Obra aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. São Paulo: Perspectiva. 1991.
GAÚNA, Regiane. Rogério Duprat: sonoridades múltiplas. São Paulo: Editora Unesp, 2001.
HUYSSEN, Andreas. After the great divide: modernism, mass culture, postmodernism. Bloomington: Indiana University Press, 1988.
IVERSON, Jennifer. Statistical Form amongst the Darmtadt School. Music Analysis, Vol. 33, No. 3 p. 341 – 387, 2014.
MAC CORD, Getúlio. Tropicália: um caldeirão cultural. Rio de Janeiro: Editora Ferreira, 2011.
MAMMI, Lorenzo. Concreta’ 56: a raiz da forma (catálogo de exposição). São Paulo: Museu de Arte Moderna, 2006.
MATTAR, Denise. Willys de Castro: múltipla síntese. Catálogo de Exposição. Galeria de Arte Almeida e Dale: 2015. Disponível em: https://www.almeidaedale.com.br/assets/pdfs/publicacoes/Willys_de_Castro.pdf Acesso em: 25 jan. 2021.
MEDAGLIA, Júlio. “Música não-música anti-música”. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 22 de abr. 1967. Suplemento literário, p. 5.
O’HAGAN, Peter. Pierre Boulez “Sonate, que me veux-tu? an investigation of the manuscript sources in relation to the third sonata”. Tese de Doutorado, Universidade de Surrey, 1997.
OITICICA, Hélio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.
PEDROSA, Mário. Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo: Perspectiva, 1981, pp. 205- 209.
PERRONE, Charles A. “O imperativo da invenção: poesia concreta brasileira e criação intersemiótica” [1992]. Tradução Rafael Silva Lemos. Garrafa – Revista discente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Literatura. v. 15, n. 43, jul/dez. p.108-115. Universidade Federal do Rio de Janeiro. 2017.
PIGNATARI, Décio. Poesia pois é poesia e Poetc. São Paulo: Brasiliense, 1986.
STUANI, Ricardo A. A escrita para percussão dos compositores do Grupo Música Nova: a busca pelo novo analisada a partir da notação. Dissertação: Mestrado em Música. Universidade estadual Paulista – UNESP – São Paulo 2015. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/131847 Acesso em: 19 ago. 2021.
VINHOLE, Luiz C.L. A Pró-Arte, A Escola Livre de Música e os cursos de férias. 2011. Disponível em: https://www.usinadeletras.com.br/exibelotexto.php?cod=62506&cat=Artigos&vinda=S
Acesso em: 17 jan. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Itamar Vidal, Paulo Tiné
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).