Ear-vocie: a machine

Authors

  • Gustavo Rodrigues Penha Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p280-296

Keywords:

voice, ear, listening, reading, perception, solfege

Abstract

This paper discusses the connection between ear and voice in the construction of a perceptual machine, which selects expressive sound lines audibly captured. This is a decisive step in the hearing process, in which the vocal apparatus is activated when a perceptual signal is produced in the ear, which is thus agitated when faced with an external sound material excitation. Such activation of the vocal tract is instantly given to the agitation of the perceptual signal, working in a complementary way to the ear. Through a literature review attentive to possible conceptual alliances in a wide network of texts, we sought to connect and resonate with literary, musical and philosophical authors who dealt directly or indirectly with this object of study, in order to clarify some aspects involved in the continuous operation of an ear-voice machine operating in different modes of perceptual and creative activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gustavo Rodrigues Penha, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

    Bacharel em Composição Musical pela FASM

References

APERGHIS, Georges. Le corps musical. Arles: Acte Sud, 1990.

BERGSON, Henri. [1939] Matéria e memória, tr. br. Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes, 1999. (Matière et mémoire. Paris: PUF, 1939).

BIRAN, Maine de. [1807] De l’aperception immédiate. Paris: Libraire Générale Française, 2005.

BORGES, Jorge Luis. [1995] Borges Oral & Sete Noites. São Paulo: Cia. das Letras, 2011.

BRELET, Gisèle. Le temps musical: essai d’une esthétique nouvelle de la musique. Paris: PUF, 1949.

BRELET, Gisèle. L’interprétation créatrice. Paris: PUF, 1951.

CALVINO, Italo. [1983] Palomar, tr. br. Ivo Barroso. São Paulo: Cia. das Letras, 2010.

CHION, Michel. Guide des objets sonores: Pierre Schaeffer et la recherche musicale. Paris: Buchet/Chastel, 1983.

COSTA MALUFE, Annita. “Estilo e repetição: Deleuze e algumas poéticas contemporâneas”. In: Cadernos de Letras, nº. 26. Rio de Janeiro, UFRJ, 2010

COX, Arnie. Embodying music: principles of the mimetic hypothesis. Music Theory Online, v. 17, n. 2. Bloomington: Society for Music Theory, 2011.

COX, Arnie. “The Mimetic Hypothesis and Embodied Musical Meaning.” In: Musicae Scietiae 5, nº 2, 195-209.

CUNHA, Antônio Geraldo da. [1982] Dicionário etimológico da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lexicon, 2007.

DELEUZE, Gilles [1981]. Espinosa – filosofia prática, tr. Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São Paulo: Escuta, 2002

DELEUZE, Gilles [1993] Crítica e clínica, tr. br. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Ed. 34, 1997.

DELEUZE, Gilles L’abecedaire de Gilles Deleuze, entrevista a Claire Parnet. Paris: Video Edition Montparnasse, 1996.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. [1980] Mil Platôs - capitalismo e esquizofrenia 2, v. 1, tr. br. Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Ed. 34, 1995a, p. 22.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. [1980] Mil Platôs - capitalismo e esquizofrenia 2, v. 2. Tr. Br. Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. São Paulo: Ed. 34, 1995b.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. [1980] Mil Platôs - capitalismo e esquizofrenia 2, v. 3, tr. br. Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. São Paulo: Ed. 34, 1996

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. [1980] Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia 2, v. 4, tr. br. Suely Rolnik. Rio de Janeiro: Éd. 34, 1997a.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. [1980] Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia 2, v. 5, tr. br. Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. Rio de Janeiro: Éd. 34, 1997b.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. [1972/1973] O Anti-Édipo, tr. br. Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Ed. 34, 2010.

ESPINOSA, Baruch de. [1677] Ética: demonstração à maneira dos geometras. Coleção Os Pensadores, volume II, tr. br. Joaquim de Carvalho, Joaquim Ferreira Gomes, Antônio Simões. São Paulo. Nova Cultura, 1989.

FERRAZ, Silvio. [2005] Livro das sonoridades [notas dispersas sobre composição]. 2ª Edição. Rio de Janeiro, 7Letras, 2018.

FOWLER, Carol A.; GALANTUCCI, Bruno; Turvey, M. T. “The motor theory of speech perception reviewed”, In: Psychon Bull Rev, vol. 13, nº 3. 2006, pp. 361–377.

GODINHO Ana. Linhas do estilo – estética e ontologia em Gilles Deleuze. Lisboa: Relógio d'Água, 2007.

GUATTARI, Félix. [1990] “À propos des machines”. In: Qu’est-ce que l’écosophie?. Paris: Éd lignes/imec, 2013, 111-129.

GUIMARÃES ROSA, João. Sagarana. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001a [1946].

LIGETI, György. [1966] “Aventures et Nouvelles Aventures”, In: L’atelier du compositeur. Tr. Fr. Catherine Fourcassié, Pierre Michel et al. Genebra: Contrechamps, 2013.

LINS, Daniel. “Deleuze: o surfista da imanência”. In: LINS, Daniel; GIL, José. Nietzsche / Deleuze: Jogo e Música. Rio de Janeiro, Fortaleza: Forense, Fundação de Cultura, Esporte e Turismo, 2008, 53-75.

NIETZSCHE, Friedrich. [1887]. A genealogia da moral. São Paulo, Escala, 2007.

ORLANDI, Luiz B. L. “Um gosto pelos encontros”, In: Arrastões na imanência. Campinas: Phi, 2018, 395-417.

PENHA, Gustavo. Entre escutas e solfejos: afetos e reescrita crítica na composição musical. Tese (Doutorado), Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

PENHA, Gustavo. “Música e a produção de afetos”. In: Revista Vórtex, vol. 7, nº1. Curitiba: Unespar, 2019, pp. 1-29.

PEREIRA, Kleide F. A. A obsessão da música na poesia de Fernando Pessoa. Rio de Janeiro: UFRJ, 1988.

SAUVAGNARGUES, Anne. “Deleuze, cartografias do estilo: assignificante, intensivo, impessoal”. In Artefilosofia, nº 9. Ouro Preto: UFOP, 2010, pp 20-34.

SCHAEFFER, Pierre. Traité des objets musicaux: essai interdisciplines. Paris: Seuil, 1966.

SMITH, J. David; WILSON, Margaret; REISBERG, Daniel. “The role of subvocalization in Auditory Imagery”. In: Neuropsychologia, vol. 33, nº 11. Elsevier Science, 1995, pp. 1433-1454.

SOURIS, André. [1958-1961] “Sur quelques termes fondamentaux du vocabulaire musical”. In: Conditions de la Musique et autres écrits. Bruxelas, Paris: Ed. de l’Université de Bruxelles, Éditions du Centre National de la Recherche Scientifique, 1976, pp. 248-266.

ZOURABICHVILLI, François. [2004] Deleuze: uma filosofia do acontecimento. Tr, Br, Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Ed. 34, 2016.

ZOURABICHVILLI, François. Le vocabulaire de Deleuze. Paris, Ellipses, 2003.

Published

2022-01-15

How to Cite

Penha, G. R. (2022). Ear-vocie: a machine. Revista Criação & Crítica, 31(31), 280-296. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p280-296