From the West Indies to the world: the zombie pandemic

Authors

  • Philippe de Avellar Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i32p82-97

Keywords:

zombie, monster, Caribbean, West Indies, entertainment, inment industry, otherness

Abstract

The zombie was already “born” hybrid: with African ancestral elements, fused with European beliefs and appropriated through colonial times as a control tool over slave groups, later unfolded as a prejudiced and limiting reading of West Indian cultures, and finally (with its last additions) hitting a blow on Western public — and on Capitalism —, the monster conciliates conceptual and existential paradoxes and accepts countless interpretative layers, for a wide variety of researches and reflections on Human Sciences. Flooding beyond mythology to the press, art and entertainment fields, always mutually imbricated, the zombie, fluid and contemporary, allows the thinking of otherness and likeness, and blurs some limits that other monsters tend to leave intact.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Philippe de Avellar, Universidade Federal Fluminense

    Mestre em Literaturas Francófonas pela Universidade Federal Fluminense, Licenciado em Letras Português-Francês pela mesma universidade; pesquisador em Literatura, artes e outras mídias; professor autônomo e particular de francês, inglês, espanhol, português, literatura, redação e escrita criativa. Email: avellarph@gmail.com

References

ALLARD, Jérôme-Olivier; LAMBERT-PERREAULT, Marie-Christine; HAREL, Simon. La mort intranquille: autopsie du zombie. Quebec: Presses de l’Université Laval, 2019.

AUDEGUY, Stéphane. Les monstres, si loin, si proches. Paris: Gallimard, 2007.

BAUMAN, Zygmunt. Vida líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2007.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

COHEN, Jeffrey Jerome. Monster Theory. Minnesota: University of Minnesota Press, 1996.

GOMES, Anderson Soares. (De)Composições do corpo físico e social: a emergência do zumbi na ficção norte-americana contemporânea. In. Gragoatá, n. 35, p. 97-116. Niterói: UFF, 2013.

HURBON, Laënnec. Le barbare imaginaire. Paris : Les Éditions du Cerf, 1988.

JÁUREGUI, Carlos. Canibalia: Canibalismo, calibanismo, antropofagia cultural y consumo en América Latina. La Habana: Fondo Editorial Casa de las Américas, 2005.

LAPLANTINE, François; NOUSS, Alexis. Métissages: de Arcimboldo à Zombi. Paris : Pocket, 2001.

LAROCHE, Maximilien. “Zombi”. In BERND. Dicionário de figures e mitos literários das Américas. Porto Alegre: Tomo Editorial e Editora da UFRGS, 2007.

MÉTRAUX, Alfred. Voodoo in Haiti. Auckland: Pickle Partners Publishing, 2016.

PAIK, Peter Y. The Gnostic Zombie and the State of Nature: on Robert Kirkman’s “The walking dead”. Milwaukee: Universidade de Wisconsin, 2011. Disponível em: <http://ssrn.com/abstract=1912203> Acessado em 09 de fevereiro de 2022.

Filme

NOITE dos mortos-vivos, A. Direção: George Romero. Produção: Karl Harman; Russell Streiner. Estados Unidos: The Walter Reade Organization, 1968.

Published

2022-07-28

How to Cite

Avellar, P. de . (2022). From the West Indies to the world: the zombie pandemic. Revista Criação & Crítica, 32, 82-97. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i32p82-97