Historicity – continuous/discontinuous dance-history in Sufi poetry
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i37p152-166Keywords:
Historicity, Alterity, Theories of History , Translation of Mystical poetry, Corporal Metaphorization, OrientalismAbstract
The article addresses the meaning of historicity/alterity in Henri Meschonnic in relation to some theories of History that are constellated in the perspective of a study on the translation of the dancing aspect in the poetry of the Sufi mystic Jalal Uddin Rumi, from 13th century.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. “Sobre o conceito de história”. In: Obras escolhidas. Vol. 1. Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet, prefácio de Jeanne Marie Gagnebin. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 222-232.
BRAUDEL, Fernand. “História e ciências sociais. A longa duração”. In: Revista de História, São Paulo, v. XXX, Ano XVI, abr./jun. 1965. Tradução de Ana Maria de Almeida Camargo. Artigo originalmente publicado in Annales E. S. C., n. 4, out./dez. 1958.
DILTHEY, Wilhelm. El Mundo Histórico. Traducción de Eugenio Ímaz. México: Fondo de Cultura Económica, 1944.
DILTHEY, Wilhelm. Psicologia y Teoria del Conocimiento. Traducción de Eugenio Ímaz. México: Fondo de Cultura Económica, 1945.
DILTHEY, Wilhelm. Introduccion a las Ciências del Espiritu. Traducción de Eugenio Ímaz. México: Fondo de Cultura Económica, 1949.
FERRÍN, Emilio Gonzalez. As Origens Culturais do Cristianismo e do Islamismo. Paulo: Paulus, 2018.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes. 2003.
HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
HARTOG, François. El espejo de Herodoto. Ensayos sobre la representación del outro. Traducción de Daniel Zadunaisky. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2002, p. 205.
HEGEL, George Wilhelm Friedrich. Enciclopedia de las ciencias filosóficas en compendio. [1819]. Traducción de Ramón Valles Plana. Madrid: Alianza Editorial, 2005.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1971, p. 157.
HUIZINGA, Johan. O declínio da Idade Média. Braga: Editora Ulisseia, 1996.
KOSELLECK, Heinhart. Futuro-Passado. Contribuição à semântica dos tempos históricos. Tradução do original alemão de Wilma Patrícia Maas e Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto: PUC-Rio, 2006.
KOSELLECK, Heinhart. Los estratos del tiempo. Estudios sobre la história. Introducción de Elias Palti. Barcelona/ Buenos Aires/México: Ediciones Paidós/I.C.E. de la Universidad Autónoma de Barcelona, 2001.
LEWIS, Franklin Lewis. Rumi – Past and Present, East and West: The Life, Teachings, and Poetry of Jalâl al-Din Rumi. London: Oneworld, 2008.
LOPES y ROYO, Alessandra. ReConstructing and RePresenting dance: Exploring the dance/archaeology conjunction. Stanford: Stanford University, 2008.
MESCHONNIC, Henri. Critique du rythme: anthropologie historique du langage. Aude: Verdier, 1982, p. 97-98.
MESCHONNIC, Henri. Éthique et politique du traduire. Paris: Verdier, 2007, p. 35-68.
MESCHONNIC, Henri. Poética do traduzir, não tradutologia. Três traduções interlinguais por: Márcio Weber de Faria (espanhol), Levi F. Araújo (inglês), Eduardo Domingues (português). Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2009, p. 9.
RIBEIRO, Naiara. “A morfologia histórica de Johan Huizinga e o caráter pragmático do passado”. In: História da Historiografia, Ouro Preto, v. 3, n. 4, jun. 2010, p. 234-254.
SCHOLEM, Gershem. A Cabala e seu Simbolismo. Tradução de Hans Borger e Jacob Guinsburg. São Paulo, Perspectiva, 1988, p. 21-22.
SELLS, Michael. “Introduction”. In: Mystical languages of unsaying. London: University of Chicago Press, 1994, p. 1-15.
VERNANT, Jean Pierre. “O sujeito trágico: historicidade e trans-historicidade”. In: VERNANT, J. P.; VIDAL-NAQUET, Pierre. Mito e tragédia na Grécia antiga. São Paulo: Brasiliense, 1991, p. 85-96.
WHITE, Hayden. “Teoria literária e escrita da História”. In: Estudos Históricos, Rio de janeiro, v. 7, n. 13, 1991, p. 21-48.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).