Literature after the end in The Unfolding World, by Carola Saavedra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i38p%25p

Keywords:

Contemporary literary criticism, Contemporary Literature, Rehearsal, Carola Saavedra

Abstract

The theme of this research focuses on the ways that Carola Saavedra proposes to think about the concepts of literature in her book of essays O mundo desdobravel – rehearsals for after the end (2021), thus marking other ways of thinking or even rethinking literature considering individual and collective memories and ancestry. As an objective, we intend to verify in the book how literature is crossed by not knowing, as well as identify the literary forces that were presented in the essays, as well as identify the elements that contribute to the formation of other paths to literature. The analysis was based on authors such as Agambem (2017), Candido (2004), Castagnino (1969), Compagnon (2009), Eagleton (2006), Fuks (2021), Garramuño (2014), Piglia (2004), between others. The article is divided into two parts, in the first, we revisit the concepts that literature already has for its field; in the second, we follow the literary development proposed by the author. The results indicate that Carola's thinking is not limited to conceptualizing literature or defining its power, because, by unfolding the world, it makes other possibilities and forces evident for what is called literature, marked, mainly, by not knowing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. O aberto: o homem e o animal. 2.ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2017. Tradução de Pedro Mendes.

CANDIDO, Antonio. O direito à Literatura. In: ___. Vários escritos. 4. ed. São Paulo: Ouro Sobre Azul, 2004. p. 169-191.

COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê? Trad. Laura Taddei Bandini. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2009.

CASTAGNINO, Raúl Héctor. O que é literatura. São Paulo: Mestre Jou, 1969. Tradução de Luiz Aparecido Caruso.

EAGLETON, Terry. O que é literatura? In: ____ Teoria da Literatura: uma introdução. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006. p. 1-24.

FUKS, Julián. Romance: história de uma ideia. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

GARRAMUNÕ, Florença. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Tradução de Carlos Nougué. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.

LANÇAMENTO "O mundo desdobrável", de Carola Saavedra. Direção de Livraria da Travessia. 2022. (79 min.), son., color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=2Plo7g6-VmQ. Acesso em: 10 jan. 2023.

PIGLIA, Ricardo. Formas Breves. Brasil: Companhia das Letras, 2004. Tradição de José Marcos Mariani de Macedo.

SAAVEDRA, Carola. O mundo desdobrável: ensaio para depois do fim. Belo Horizonte: Relicário, 2021.

SAAVEDRA, Carola. Por uma escrita fora de si: algumas notas sobre o processo criativo em “O manto da noite”. Blog da Companhia, 2022. Disponível em: https://www.blogdacompanhia.com.br/conteudos/visualizar/Por-uma-escrita-fora-de-si-algumas-notas-sobre-o-processo-criativo-em-O-manto-da-noite. Acesso em: 11 jan. 2023.

Published

2024-06-14

How to Cite

Andrade, V. de, & Valdati, N. . (2024). Literature after the end in The Unfolding World, by Carola Saavedra. Revista Criação & Crítica, 38, 198-216. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i38p%p