AS FORMAS DO EU NA FICÇÃO DE RODRIGO DE SOUZA LEÃO
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i13p138-149Keywords:
Rodrigo de Souza Leão, Brazilian literature, autobiographical fiction, performance, autofiction.Abstract
The biographical records about Rodrigo de Souza Leão allow us to establish some connections between the factual and the fictional registered in his literary works. The characters of the novels and the actions that are presented somehow reproduce some of the individual attributes and events experienced by the writer. The hypothesis of an autoficcional project seems valid to us, justifying therefore different degrees of relationship between the literary work and its creator. Given these impressions, in this paper we propose a reading of the functions / figurations in which the narrators-characters of Todos os cachorros são azuis (2008), Me roubaram uns dias contados (2010) and O Esquizoide: coração na boca (2011) are recognizable in their novels assumed as it follows: narrator-author; narrator as a witness; and narrator-playwright.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que resta de Auschwitz: o arquivo e a testemunha (Homo Sacer III). Trad. Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2008.
AGAMBEN, Giorgio. “O autor como gesto”. In: Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007. p. 55-63.
BARRETO, Lima. O cemitério dos vivos. São Paulo/Rio de Janeiro: Editora Planeta do Brasil/Fundação Biblioteca Nacional, 2004.
BARRETO, Lima. Diário do hospício; O cemitério dos vivos. São Paulo: Cosac. Naify, 2010.
BARTHES, Roland. “A morte do autor”. In: O rumor da língua. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
CAVALHEIRO, Juciane dos Santos. “A concepção do autor em Bakhtin, Barthes e Foucault”. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v.11, n.2, p. 67-81, dez., 2010.
COLONNA, Vincent. Autofictions & autres mythomanies littéraires. Auch: Tristram, 2004.
DOUBROVSKY, Serge. Fils. Paris: Galilée, 1977.
FOUCAULT, Michel. “A escrita de si”. In: ¬¬ O que é um autor? 7. ed. Lisboa: Vega, 2009.
FOUCAULT, Michel. Problematização do sujeito: psicologia, psiquiatria e psicanálise. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002. p. 232-267. (Ditos & Escritos, vol. I.).
FOUCAULT, Michel. “O que é um autor?” In: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001. p. 264-298. (Ditos e Escritos, vol. III).
GASPARINI, Philippe. Autofiction: une aventure du langage. Paris: Seuil, 2008.
HIDALGO, Luciana. “Autoficção brasileira: influências francesas, indefinições teóricas”. Alea [online]. Rio de Janeiro, vol. 15, n. 1, p. 218-231, jan. – jun. 2013.
HIDALGO, Luciana. Literatura da urgência: Lima Barreto no domínio da loucura. São Paulo: Annablume, 2008.
KLINGER, Diana. Escritas de si e escritas do outro: autoficção e etnografia na literatura latino-americana contemporânea. 2006. 204f. Tese (Doutorado em Literatura Comparada. Curso de Pós-Graduação em Letras), Faculdade de Letras, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
KLINGER, Diana. “Escrita de si como performance”. Revista Brasileira de Literatura Comparada, n. 12, 2008. p. 11-30.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à Internet. Trad. Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes, Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
MIRANDA, Wander Melo. “A ilusão autobiográfica”. In: Corpos Escritos: Graciliano Ramos e Silviano Santiago. 2. ed. São Paulo: Edusp, 2009. p. 25-41.
SOUZA, Eneida Maria. Janelas Indiscretas: Ensaios de crítica biográfica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
SOUZA LEÃO, Rodrigo de. Todos os cachorros são azuis. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008.
SOUZA LEÃO, Rodrigo de. Me roubaram uns dias contados. Rio de Janeiro: Record, 2010.
SOUZA LEÃO, Rodrigo de. O Esquizoide: coração na boca. Rio de Janeiro: Record, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).