Os Os Lusíadas boardgame as a strategy for creating a literary education at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2023.209397

Keywords:

Educational game, Edutainment (education-entertainment), Literature, Learning material

Abstract

This work proposes a literary education mediated by a boardgame as didactic material in order to provide a playful, interdisciplinary and interactive experience on literary work by Luís de Camões: Os Lusíadas. It is intended, through game theories in education, to deconstruct the idea that playfulness should be restricted to the children's education and to provide support so that teachers can diversify their literature classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOLLER, Sharon; KAPP, Karl. Jogar para aprender: Tudo eu você precisa saber sobre o design de jogos de aprendizagem eficazes. São Paulo: DVS editora, 2018.

CAMÕES, Luís de. Os lusíadas. São Paulo: Abril Cultural, 1982

CÂNDIDO, Antônio. Vários escritos. São Paulo: Ouro sobre azul, 2004.

CLEOPHAS, Maria das Graças, CAVALCANTI, Eduardo, SOARES, Marlon Herbert Flora Barbosa. Afinal de contas, é jogo educativo, didático ou pedagógico no ensino de Química/Ciências? Colocando os pingos nos “is”. In CLEOPHAS, Maria das Graças, SOARES, Marlon Herbert Flora Barbosa. (Org.) Didatização Lúdica no Ensino de Química/Ciências (pp. 33–62). São Paulo: Livraria da Física, 2018.

DEVIR. As Lendas de Andor. 2015. Disponível em: https://devir.com.br/lendas-de-andor/. 25 mar, 2022

ELLMS, Charles. The pirates own book: Authentic narratives of the most celebrated sea robbers. Salt Lake City: Project Gutenberg, 2004. Disponível em: https://www.gutenberg.org/files/12216/12216-h/12216-h.htm. 29, mar, 2020.

ESPAGNE, Michel. WERNER, Michael. Transferts: Les relations interculturelles dans l'espace franco-allemand (XVIIIe-XIXe siècles). Paris: Éditions Recherche sur les civilizations, 1988.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004 (Coleção leitura).

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento cultural (4ª Ed). São Paulo: Perspectiva, 2000.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogos infantis: o jogo, a criança e a educação. 18. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2014.

PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, Regina; RÖSING, Tania (Org.). Escola e leitura. São Paulo:Global, 2009.

RESNICK, Mitchel. Jardim de infância para a vida toda: Por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Porto Alegre: Editora Penso, 2020.

ROGER, T.; JOHNSON, David W. An overview of cooperative learning. In: J. Thousand, A. Villa and A. Nevin (Eds). Creativity and Collaborative Learning. Baltimore: Brookes Press, 1994.

SCHILLER, Friedrich. Cartas sobre a educação estética da humanidade. Tradução roberto Schwartz. São Paulo: Editora Herder, 1963.

SUBERVI, Nelson E. The true pirates of the Caribbean and its Golden Age. Reino Unido: Babelcube Incorporated, 2020.

Published

2023-12-18

Issue

Section

Dossiê n. 31: Literatura, educação literária e formação do leitor

How to Cite

Amaral Neto, L. P. do, & Oliveira, A. C. de. (2023). Os Os Lusíadas boardgame as a strategy for creating a literary education at school. Revista Crioula, 31, 213-238. https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2023.209397