Estética, jogabilidade e narrativa para o Antropoceno

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2024.38110.005

Keywords:

Videogames, Nier:Automata, Cruelty Squad, Anthropocene, Capitalocene, Game studies

Abstract

This paper explores dialogues between the video games Nier:Automata (PS4 and PC, 2017; Xbox One, 2018) and Cruelty Squad (PC, 2021), mapping their discourses from the perspective of the Anthropocene. As a term originally from natural sciences, positing mankind activity as the protagonist of yet another force of nature capable of interfering on Earth’s living conditions, the Anthropocene has spread to a wide range of areas bringing light to controversies about human boundaries and limits facing planetary and civilizational collapses. Aesthetics, gameplay, and sociability are guidelines for the analysis of the both games narratives and ambiances. Through immersion, premises, and proposed critical scenarios, the games relate environmental impacts as well as dystopian perspectives for the future of the human species – some of the epistemological, ethical, and identitary challenges of the Anthropocene.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Clayton Policarpo, Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, São Paulo, Brasil

    é doutorando e mestre em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, PUC-SP. Professor convidado na especialização em Cultura Material & Consumo, ECAUSP.

  • Guilherme Henrique de Oliveira Cestari, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, Brasil

    é doutor em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, PUC-SP. Professor dos cursos de graduação em Design e Jogos Digitais, PUC-SP.

  • Luiz Felipe Napole, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, Brasil

    é doutorando e mestre em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, PUC-SP.

References

BENEVOLO, L. História da cidade. São Paulo: Perspectiva, 1997.

BOWN, A. Políticas, desejos e videogame: The Playstation Dreamworld. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2021.

BOYM, S. The Future of Nostalgia. New York: Basic Books, 2001.

BRITO, S. A evolução do Brasil no mercado de games. Veja, São Paulo, 2.6.2022. Tecnologia. Disponível em: . Acesso em: 11 set. 2022.

DEMOS, T. J. Beyond the World’s End: Arts of Living at the Crossing. Durham: Duke University Press, 2020.

DI FELICE, M. Paisagens Pós-urbanas: o fim da experiência urbana e as formas comunicativas do habitar. São Paulo: Annablume, 2009.

HARAWAY, D. O manifesto das espécies companheiras: cachorros, pessoas e alteridade significativa. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021. E-book Kindle.

KALLIO, V. Artist of the week: Ville Kallio. [Entrevista cedida a] Christopher Good. LVL3. 19.8.2021. Disponível em: . Acesso em: 11 fev. 2022.

KALLIO, V.; GOREPLEX: Interview with Ville Kallio. [Entrevista cedida a] Elisabeth Mcinnes e Magnus Myrtveit. Island Island, 2018. Disponível em: . Acesso em: 11 fev. 2022.

KAPLAN, E. A. Climate Trauma: Foreseeing the Future in Dystopian Film and Fiction. New Brunswick; New Jersey; Londres: Rutgers University Press, 2016.

MESSIAS, A. Comunicação e Antropoceno: os desafios do humano. São Paulo: Educ, 2019.

MOORE, J. W. (Ed.) Anthropocene or Capitalocene? Nature History, and the Crisis of Capitalism. Oakland: PM Press, 2016.

NEWZOO global games, esports & mobile intelligence. Global Games Market Report, 2022. Disponível em: . Acesso em: 11 set. 2022.

PACETE, L. G. 2022 promissor: mercado de games ultrapassará US$200 bi até 2023. Forbes, 3.1.2022. Forbes Tech. Disponível em: . Acesso em: 11 set. 2022.

SANTAELLA, L. A grande aceleração e o campo comunicacional. Revista Intexto, n.34, p.46-59, set./dez. 2015.

SECCHI, B. A cidade do rico e a cidade dos pobres. Belo Horizonte: Âyiné, 2019.

WATERS, C.; TURNER, S. Defining the onset of the Anthropocene. Science, Washington DC, 378, 6621, p.706-8, novembro, 2022. Disponível em: <https://www.science.org/doi/10.1126/science.ade2310>.

ZALASIEWICZ, J.; WATERS, C.; HEAD, M. J. Anthropocene: its stratigraphic basis. Nature, v.541, p.289, jan. 2017. Disponível em:<https://doi.org/10.1038/541289b>. Acesso em: 4 jan. 2024.

Published

2024-11-11

Issue

Section

Implicações Humanas Das Tecnociências

How to Cite

Policarpo, C., Cestari, G. H. de O., & Napole, L. F. (2024). Estética, jogabilidade e narrativa para o Antropoceno. Estudos Avançados, 38(110), 51-65. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2024.38110.005