No ar: Carro voador como máquina autônoma sem emissão em análise de viabilidade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2024.38110.006

Keywords:

Autonomous flying car, eVOLT, Zero carbon, Urban Air Mobility

Abstract

This study bring a suspicious analysis that flying cars do not come out of prototypes testing when the intention is to be autonomous. Based on the theory of Diffusion and Innovation, by Everett Rogers, applied to the urban air mobility sector, the objective was to explore certain barrier of this technology, the main goal beeing the risks related to security, knowing that the adoption or rejection of innovations is what Gabriel Tarde identified as a crucial research question, As a method, the idea was to verify recent information by documental search among articles, reports and news, to get prepared to interviews the aviation experts (one from Gol Airlines, which chose to acquire a foreign model, other from Eve, e two other ex-Embraer), resulting in discussing and demonstrating the trajectories in the eVTOLs (eletric vertical take-off and landing) context, with bets on sustainability when they promise zero carbon emissions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Magaly Parreira do Prado, Universidade de São Paulo, Instituto de Estudos Avançados, São Paulo, Brasil

    fez estágio pós-doutoral na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, onde é pesquisadora na Cátedra Oscar Sala, do Instituto de Estudos Avançados. É doutora em Comunicação e Semiótica e mestre em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, ambos programas da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

  • Gustavo H. Palacio Galbiatti , Universidade de São Paulo, Instituto de Estudos Avançados, São Paulo, Brasil

    é mestrando no Programa de Pós-Graduação em Pesquisa Operacional (PPG-PO) em associação entre a Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) e o Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA). É pesquisador na Cátedra Oscar Sala, do Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo. Graduado em Engenharia de Produção pela Universidade Metodista de São Paulo (Umesp).

References

AHMED, S. S. et al. The Flying Car – Challenges and Strategies Toward Future Adoption. Frontiers in Built Environment, n.6, 2020.

CAREY, N.; LIENERT, P. Truly autonomous cars may be impossible without helpful human touch. Reuters.com, 12 set. 2022.

CHESBROUGH, H. Business Model Innovation: Opportunities and Barriers. Long Range Planning, v.43, n.2-3, p.354-63, 2010.

DAVIS, F. D. Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, v.13, n.3, p.319-40. 1989. https://doi.org/10.2307/249008.

DYNIEWICZ, L. Como é a sensação de pilotar o novo carro voador da Embraer. O Estado de S. Paulo, 5 dez. 2021.

FERREIRA, J. L.; RUFFONI, J.; CARVALHO, A. M. Dinâmica da difusão de inovações no contexto brasileiro. Rev. Bras. Inov., v.17, n.1, p.175-200, jan./jun. 2018.

GARROW, L. A.; GERMAN, B. J.; LEONARD, C. Urban air mobility: A comprehensive review and comparative analysis with autonomous and electric ground transportation for informing future research. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, v.132, n.103377, 2021.

HALL, B. H. Innovation and diffusion. Working paper series, Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research, 2004. n.10212.

HERNANDEZ, J. M. C.; CALDAS, M. P. Resistência à mudança: uma revisão crítica. RAE Revista de Administração de Empresas, v.41, n.2, p.31-45, abr./jun. 2001.

JOHNSTON, T.; RIEDEL, R.; SAHDEV, S. To take off, flying vehicles first need places to land. McKinsey Center for Future Mobility. 2021.

KASLIWAL, A. et al. Role of flying cars in sustainable mobility. Nat Commun, v.10, n.1555, 2019.

KINJO, H. Development trends and prospects for evtol: a new mode of air mobility. Mitsui & Co. Global Strategic Studies Institute, 2018.

LAVAL, L. Embraer formaliza a Anac pedido de certificação para carro voador. O Estado de S. Paulo, 10 fev. 2022.

LEE, J. et al. Emerging Technology and Business Model Innovation: The Case of Artificial Intelligence. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex, v.5, n.44, 2019.

LINEBERGER, R.; HUSSAIN, A.; RUTGERS, V. Change is in the air. The elevated future of mobility: What’s next on the horizon? Deloitte, 2019.

MCINTOSH A. Technology behind the Lilium Jet. Lilium Jet, Release Details, 8 abr. 2021.

PAN, G.; ALOUINI, M. S. Flying Car Transportation System: Advances, Techniques, and Challenges. IEEE Access, v.9, p.24586-603, 2021.

RAMAHI, A. Chinese ‘flying car’ makes first public flight in Dubai. Reuters, 13 out. 2022.

ROGERS, E. M. Diffusion of innovations. 4.ed. Free Press, 1983.

SWARTZ, K. I. Charging Forward New eVTOL Concepts Advance. Vertiflite, p.24-29, jul./ago. 2017.

TARDE, G. Les lois de l’imitation: étude sociologique. Paris: Félix Alcan, 1890.

Published

2024-11-11

Issue

Section

Implicações Humanas Das Tecnociências

How to Cite

Prado, M. P. do, & Galbiatti , G. H. P. (2024). No ar: Carro voador como máquina autônoma sem emissão em análise de viabilidade. Estudos Avançados, 38(110), 67-86. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2024.38110.006