Ficções do despojo. Precariedade e memória na escrita de Nélida Piñon e Ana Teresa Torres

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2024.38110.010

Keywords:

Gestures, Memory, Contemporary narrative, Precariousness, Mediality

Abstract

In this work I analyze the ways explored by the writers Nélida Piñon and Ana T. Torres to textualize memory in their A república dos sonhos (1984) and La escribana del viento (2013), respectively. I will resort to Piñon ‘s essays, as she insists on the cunning of female language to position herself and manages to enthrone herself as a narrator. I will ground my analysis into the thought of Ana Teresa Torres, when she states that contemporary writing is configured as “fictions of dispossession”. In the relationship between memory and spoil, some notions arise such as the idea of “leftover” and the idea of “garbage”. To understand them, I need to make use of the thought of Benjamin and Aleida Assmann, as well as other intellectuals – Levinas, Gagnebin – who define the limits between memory and history. This path allows me to affirm that the ruin is a central idea in the “fictions of dispossession”, as these fictions are positioned in the present, but making the ruins of the past palpable, while leaving precariousness as a legacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jesús Arellano, Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

    é doutor em Letras, estudos literários pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestre em Literatura Ibero-americana e Licenciado em Letras pela Universidad de Los Andes, Venezuela. Professor na área de Espanhol na UFMG.

References

ASSMANN, A. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Trad. Paulo Soethe. São Paulo: Editora Unicamp, 2006.

BENJAMIN, W. Magia e técnica arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasilense, 1987a. Obras escolhidas, v.1.

BENJAMIN, W. Rua de mão única. Trad. Rubens Rodrigues Torres Filho e José Carlos Martins Barbosa. São Paulo: Brasilense, 1987b. Obras escolhidas, v.2.

BENJAMIN, W. Passagens de Walter Benjamin. Trad. Irene Aron e Cleonice P. B. Mourão. Belo Horizonte: UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006.

CÁMARA, M. et al. (Org.) Indicionário do contemporâneo. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

DERRIDA, J. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Trad. Cláudia de Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

GAGNEBIN, J. M. Walter Benjamin: os cacos da história. Trad. Sônia Salzstein. São Paulo: Brasilense, 1993.

GAGNEBIN, J. M. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.

PIÑON, N. A república dos sonhos. Rio de Janeiro: Record, 1984

PIÑON, N. Aprendiz de Homero. Rio de Janeiro: Record, 2008.

RAVETTI, G. Narrativas performáticas. In: Performance, exílio, fronteira, errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Post-lit UFMG, 2002. pp.48-67.

RICŒUR, P. A memória, a história, o esquecimento. Trad. Alain François Campinas: Editora da Unicamp, 2007.

TORRES, A. El escritor ante la realidad política venezolana. In: INTI, Venezuela: literatura de fin de siglo. No. 37/38, pp. 37-45 1993.

TORRES, A. T. A benefício de inventario. Caracas: Memórias de Altagracia, 2000.

TORRES, A. T. La escribana del viento. Caracas: Alfa, Biblioteca Ana Teresa Torres, 2013. n. 9.

Published

2024-11-11

Issue

Section

Presenças

How to Cite

Arellano, J. (2024). Ficções do despojo. Precariedade e memória na escrita de Nélida Piñon e Ana Teresa Torres. Estudos Avançados, 38(110), 139-154. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2024.38110.010