A missão francesa na História (USP): relato inaugural e monumentalização (1949-1971)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2024.38110.019

Keywords:

Memory, French mission, Founding report, Landmarking, Uspian historiography

Abstract

The present paper intends to historicize the praising memory of the French mission in the old Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras at Universidade de São Paulo (USP), as many historian men and women from that teaching center of higher education expressed in the second half of the last century. After a brief introduction to the subject, two great moments divide the essay: first it is analyzed the appearing of a founding report of the memory for French masters in the history department at USP. Then, comparing this first document with other texts and other actions it is remarked the process of landmarking the mentioned memory. Therefore, based on historiographic sources and inspired by reflections of history and memory, I intend to show when and how the legacy of French professors has become a strong topic memory among the history course participants at USP.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Diego José Fernandes Freire, Secretaria de Educação e Cultura do Estado do Rio Grande do Norte, Natal, Brasil

    é doutor em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), professor da Secretaria de Educação e Cultura do Estado do Rio Grande do Norte (SEEC-RN) e pesquisador em estágio pós doutoral pelo Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia (INCT) – Proprietas.

References

ALVES, F. G. Folheando páginas, descobrindo histórias: a Revista de História e a difusão da historiografia dos Annales no Brasil (1950-1960). João Pessoa, 2010. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal da Paraíba.

ASSMAN, A. Espaços de recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.

BELIEIRO, T. G. A presença dos Annales no Programa de Pós-graduação em História da Universidade de São Paulo (1985-1994). Assis, 2017. Tese (Doutorado) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista.

BERGSON, H. Matéria e memória. São Paulo: Martin Fontes, 1999.

BUENO, A. de C. Um exercício de Ego-História. In: ARANHA, G. B.; FARIAS, E. J. da S. (Org.) Epistemologia, Historiografia & Linguagens. João Pessoa: Editora do CCTA, 2019, v.II, p.89-121.

CAPELATO, M. H. R.; PRADO, M. L. À l’origine de la colaboraton universitaire franco-brésilenne. Une mission française à la Faculté de Philosophie de São Paulo. Préfaces, v.14, p.100-5, 1989.

COSTA, A. De um Curso d’água a Outro: memória e disciplinarização do saber histórico na formação dos primeiros professores no curso de História da USP. Rio de Janeiro, 2018. Tese (Doutorado em História) – Instituto de História, Universidade Federal do Rio de Janeiro.

COSTA, A. L. A Escola Uspiana de História: panorama das contribuições da história da historiografia para um tema clássico. Revista Brasileira de História, v.40, p.121-45, 2020.

D’ALÉSSIO, M. M. Os Annales no Brasil. Algumas reflexões. Revista Anos 90, v.2, p.127-42, 1994.

DA SILVA, P. H. G. Um soldado do ofício: análise da trajetória intelectual de Eurípides Simões de Paula nos anos 1940-1960. São Paulo, 2019. (Mestrado) – Programa de Pós- Graduação em História, Universidade Federal de São Paulo.

DA SILVA, M. R. B.; DANTES, M. A. M. Produção de conhecimento e tradições de pesquisa na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo (1934-1968). Revista CPC, n.20, p.159-94, dez. 2015.

DA SILVA, P. T. S. G. A Associação Nacional dos Professores Universitários de História: espaço de identificação profissional e legitimação do saber histórico (1967-1977). Brasília, 2014. Tese (Doutorado) – Programa de Pós Graduação em História, Universidade de Brasília.

FERREIRA, A. C. A historiografia profissional paulista: expansão e descentramento. In: GLEZER, R. (Org.) Do passado para o futuro: edição comemorativa dos 50 anos da ANPUH. São Paulo: Contexto, 2011.

FERREIRA, M. de M. Os professores franceses e o ensino de história anos 1930. In: MAIO, M. C.; VILLAS BOAS, G. (Org.) Ideias de modernidade e sociologia no Brasil. Porto Alegre: UFRGS, 1999.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 2012.

FREIRE, D. J. F. Memória, história e identidade: o caso da “escola uspiana de história”. Artcultura, v.21, n.39, p.139-53, 2019.

HUYSSEN, A. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.

LIMA, L. C. Fernand Braudel e o Brasil: vivência e brasilianismo (1935-1945). São Paulo: Edusp, 2009.

LIRA, L. A. de. Pierre Monbeig e a formação da geografia brasileira. São Paulo, 2017. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo.

MARTINEZ, P. Fernand Braudel e a Primeira Geração de Historiadores Universitários da USP (1935-1956). Revista de História, n.146, p.11-27, 2002.

MASSI, F. P. Estrangeiros no Brasil: a missão francesa na Universidade de São Paulo. Campinas, 1991. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas.

MUDROVCIC, M. I. Por que Clio retornou a Mnemosine? In: AZEVEDO, C. et al (Org.) Cultura política, memória e historiografia. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009.

POLLACK, M. Memória e identidade social. Estudos Históricos, v.5, n.10, 1992.

PROUST, M. No caminho de Swann. São Paulo: Globo, 2006.

RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

RICOEUR, P. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Editora Unicamp, 2007.

RODRIGUES, H. Rememoração/comemoração: as utilizações sociais da memória. Revista Brasileira de História, v.22, n.44, p.425-38, 2002.

RODRIGUES, L. A produção social do marxismo universitário em São Paulo: mestres, discípulos e um seminário (1958-1978). São Paulo, 2012. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo.

ROIZ, D. da S. A institucionalização do ensino universitário de Geografia e História na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo entre 1934 e 1956. Agora, v.13, n.1, p.65-104, 2007.

ROIZ, D. da S. Os caminhos (da escrita) da história e os descaminhos de seu ensino: a institucionalização do ensino universitário de História na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo (1934-1968). Curitiba: Appris, 2012.

ROUSSO, H. A memória não é mais o que era. In: AMADO, J.; FERREIRA, M. de M. (Org.) Usos & abusos da história oral. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 2006.

SEIXAS, J. A. Percursos de memórias em terras de história: problemáticas atuais. In: BRESCIANI, S.; NAXARA, M. Memória e (re)sentimento. Campinas: Unicamp, 2001.

THEODORO, J. Eurípides Simões de Paula (1910-1977). Revista de história, n.160, p.17-50, 1º semestre de 2009.

Published

2024-11-11

Issue

Section

Evolução, Memória E Discriminação

How to Cite

Freire, D. J. F. (2024). A missão francesa na História (USP): relato inaugural e monumentalização (1949-1971). Estudos Avançados, 38(110), 283-304. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2024.38110.019