Who attends to cultural activities in metropolitan regions in Brazil?

Authors

  • Bárbara Freitas Paglioto Universidade Federal de Minas Gerais
  • Ana Flávia Machado Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980-53574243bpam

Keywords:

culture, consumption, positive addiction, Brazil

Abstract

This paper investigates the determinants of attendance to cultural activities in Brazilian metropolitan areas, through expenditures in tickets movies, museums, plays and operas, concerts and art exhibitions. Using a probit model, we estimate the probability of expenditure, considering socio-economic profile, free time effect (absence of children in the household) and positive addiction effect, as suggested by Stigler and Becker (1977). The results show that income and education level of the consumer are the main determinants of attending cultural activities, besides art education, our proxy to positive addiction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGENDA 21 da Cultura. Barcelona: 2004. Disponível em: <http://agenda21culture.net/index.

php?option=com_content&view=article&id=44&Itemid=58&lang=pt> Acesso em: 28 de maio

de 2011.

ATECA-AMESTOY, V. Determining heterogeneous behavior for theater attendance.

Journal of Cultural Economics, Akron, v. 32, n. 2, p. 127-151, Jun. 2008.

BECKER, G.S. A theory of the allocation of time. Economic Journal, 75, 493-517, set. 1965.

BOTELHO, I.; FIORE, M. O uso do tempo livre e as práticas culturais na Região Metropolitana de São Paulo: relatório da primeira etapa da pesquisa. São Paulo: Centro de Estudos da Metrópole, 2005. 125 p.

BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2007.

DIMAGGIO, P. Classification in art. American Sociological Review, Aliso Viejo, v. 52,n. 4, p. 440–455, Ago. 1987.

DINIZ, S. C. Análise do consumo de bens e serviços artístico-culturais no Brasil metropolitano. Dissertação (Mestrado em Economia) - Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, 2009.

DINIZ, S. C.; MACHADO, A. F. . Analysis of the Consumption of Artistic-Cultural Goods and Services in Brazil. Journal of Cultural Economics, v. 35, p. 1-18, 2011.

MACHADO, A. F.; MENEZES, T; DINIZ, S. C. Perfil dos consumidores de cinema no Brasil metropolitano, 2009. In: VIII Encontro Nacional da Associação Brasileira de Estudos Regionais e Urbanos, 2010, Juiz de Fora - MG. Anais do VIII ENABER, 2010.

EARP. O espectador eventual: notas sobre a demanda por cinema no Brasil. Políticas Culturais em Revista, v. 01, p. 77-87, 2009.

EARP, Fabio; SROULEVICH, Helena. O comportamento do consumidor de produtos culturais e os combos de entretenimento. In: MELO, Victor A. (Org.). Lazer: aspectos históricos, configurações contemporâneas. São Paulo: Alínea, 2009.

FLORIDA, Richard. The Rise of the Creative Class: And How It’s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. New York: Basic Books, 2004.

GAPINSKI, J. H. The Economics of Performing Shakespeare. American Economic Review, vol.74,

n.3, p. 458-466, Jun. 1984.

GAPINSKI, J. H. The Lively Arts as Substitutes for the Lively Arts. American Economic Review, vol.76, n.2, p. 20-25, May 1986.

HERSCOVICI, Alain. Economia da Cultura e da Comunicação. Vitória: Editora Fundação Ceciliano Abel de Almeida, UFES, 1995.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Sistema de informações e

indicadores Culturais – 2003. Rio de Janeiro: IBGE, 2006.

MARSHALL, A. Principles of economics Londres: MacMillan and Co, 1890 apud REIS, A. C. F.

Economia da cultura e desenvolvimento sustentável: o caleidoscópio da cultura. Barueri: Manole, 2007. 354 p.

MOORE, T. G. The Demand for Broadway Theatre Tickets. Review of Economics and Statistics, vol.48, n.1, p. 79-87, Feb. 1966.

PETERSON, R. A., SIMKUS, A. How Musical Tastes Mark Occupational Status Groups. In: LAMONT, M. FOURNIER, M. Cultivating Differences: Simbolic Boundaries and the Making of Inequality. Chicago: The University of Chicago Pres, 1992.

REIS, A. C. F. Economia da cultura e desenvolvimento sustentável: o caleidoscópio da cultura. Barueri: Manole, 2007, 354 p.

REIS, A.C.F. e KAGEYAMA, P. (Org.) Creative City Perspectives. São Paulo: Garimpo de Soluções

e Creative Cities Productions, 2009. Disponível em: http://www.garimpodesolucoes.com.br/

downloads/CCP%20%20Final%201pg.pdf

RINGSTAD, V.; LOYLAND, K. The demand for books estimated by means of consumer survey data. Journal of Cultural Economics, Akron, v. 30, n. 2, p. 141-155, Set. 2006.

SILVA, F. B. da; ARAÚJO, H. E.; SOUZA, A. L.. O consumo cultural das famílias brasileiras. In:

SILVEIRA, F. G. et al (Orgs.). Gasto e consumo das famílias brasileiras contemporâneas, v. 2,

p. 105-142. Brasília: IPEA, 2007.

STIGLER, G. J.; BECKER, G. S. De gustibus non est disputandum. American Economic Review,

Nashville, v. 67, n.2, p. 76-90, Mar. 1977.

TOLILA, P. Cultura e economia: problemas, hipóteses, pistas. São Paulo: Iluminuras/Itaú Cultural, 2007.

TRIENEKENS, S. ‘Colorful’ distinction: the role of ethnicity and ethnic orientation in

cultural consumption. Poetics, North-Holland, v. 30, n. 4, p. 281-298, Aug. 2002.

WERCK, K; HEYNDELS, B. Programmatic choices and the demand for theatre: the case of Flemish theatres. Journal of Cultural Economics, vol. 31, p. 25-41, Jan. 2007.

WOOLDRIDGE, J. M. Modelos com variáveis dependentes limitadas e correções da seleção amostral. In: WOOLDRIDGE, J. M. Introdução à econometria: uma abordagem moderna. São Paulo: Thomsom Learning, 2007, p. 517-558.

ZIEBA, M. Full-income and Price Elasticities of Demand for German Public Theatre. Journal of Cultural Economics vol. 33, p. 85-108, Mar. 2009.

Published

01-12-2012

Issue

Section

Articles

How to Cite

Paglioto, B. F., & Machado, A. F. (2012). Who attends to cultural activities in metropolitan regions in Brazil?. Estudos Econômicos (São Paulo), 42(4), 701-730. https://doi.org/10.1590/1980-53574243bpam