Incentives to corruption and inaction in the civil service: A mechanism design approach

Authors

  • Mauricio Soares Bugarin Universidade de Brasília. Departamento de Economia
  • Fernando Boarato Meneguin Senado Federal

DOI:

https://doi.org/10.1590/0101-416146142mbf

Keywords:

public management, the legality constitutional principle, the efficiency constitutional principle, innovative management, corruption

Abstract

The present paper analyzes the institutional incentives public managers face in Brazil.
A decision-theoretic model suggests that the constitutional principle of “Legality” induces tenured civil servants to adopt a non-innovative, bureaucratic management. On the other hand, temporary appointed managers tend to be more active, which could either generate higher social returns, in the case of socially inclined managers, or lower social return, in the case of managers involved in corrupt activities. A preliminary panel data econometric analysis spanning from 2002 to 2013 suggests that Ministries with higher percentages of temporary appointed managers tend to present higher levels of corruption. A mechanism design approach shows how institutions could be adjusted in order to stimulate socially-beneficial innovative management while curbing corrupt practices in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mauricio Soares Bugarin, Universidade de Brasília. Departamento de Economia

    Professor Titular

    Departamento de Economia

     

  • Fernando Boarato Meneguin, Senado Federal

    Diretor do Núcleo de Estudos e Pesquisas

    Senado Federal

References

ABRUCIO, F. L. Trajetória recente da gestão pública brasileira: um balanço crítico e a renovação da
agenda de reformas. Revista Brasileira de Administração Pública, v. 1, p. 77-87, 2007.
BARDHAN, P. Corruption and development: A review of issues. Journal of Economic Literature, 35,
1320–1346, 1997.
BRIGNALL, S.; MODELL, S. An institutional perspective on performance measurement and management
in the ‘new public sector’. Management Accounting Research, 11: 281–306, 2000.
BUGARIN, M.; VIEIRA, L. Benefit Sharing: An Incentive Mechanism for Social Control of Government
Expenditure. Quarterly Review of Economics and Finance, 48: 673-690, 2008.
CÂNDIDO JR., J. O. Os gastos públicos no Brasil são produtivos? Planejamento e Políticas Públicas,
23: 233-260, 2001.
CASTRO, R. V. Análise Econômica do Direito e Fiança Locatícia. 2011. 126 p. Dissertação (Mestrado).
Direito – PUC/MG, Belo Horizonte, 2011.
DRISCOLL, J.; KRAAY, A. Consistent covariance matrix estimation with spatially dependent data.
Review of Economics and Statistics 80: 549–560, 1998.
ESTADÃO. Ouça as gravações da PF sobre o escândalo do ministério do Turismo, 12/09/2011.
FERNANDES, J. U. J. A Qualidade na Lei de Licitações – o equívoco de comprar pelo menor preço,
sem garantir a qualidade. BLC – Boletim de Licitações e Contratos, 12 (2): 71-83, 1999.
FOLHA DE SÃO PAULO. Suspeita no Esporte envolve cúpula do governo do DF, 1/11/2011.
HABIB, M.; ZURAWICKI, L. Corruption and foreign direct investment. Journal of International Business
Studies, 33, 291–307, 2002.
HOECHLE, D. Robust standard errors for panel regressions with cross-sectional dependence. The Stata
Journal, 7(3):281-312, 2007.
HOEPERS, B. Politicization, Political Appointments, and Corruption in Brazilian Federal Ministries.
Pesquisa apresentada no “Thirty Years of Democracy in Brazil: A Research Workshop”, Notre
Dame University, IN, EUA, 20 de abril de 2015.
HOOD, C. The ‘New Public Management’ in the 1980s: Variations on a theme. Accounting, Organizations
and Society, 20(2/3): 93-109, 1995.
HUNTINGTON, S. P. Political Order in Changing Societies. New Haven: Yale Univ. Press, 1968.
LOPEZ, F.; BUGARIN, M.; BUGARIN, K. Rotatividade nos Cargos de Confiança da Administração
Federal Brasileira (1999-2013). Revista do Serviço Público, 65(4): 439-461, 2014.
LOPEZ, F.; BUGARIN, M.; BUGARIN, K. Mudança Político-Partidária e Rotatividade nos Cargos
de Confiança (1999-2013), in: LOPEZ, F. (ed.): Cargos de Confiança e o Presidencialismo de
Coalizão no Brasil. Brasília: IPEA, 2015. 33-70.
MAURO, P. Corruption and Growth. The Quarterly Journal of Economics, 110 (3): 681-712, 1995.
MENDES, M. Política de Pessoal do Governo Federal: diretrizes para maior produtividade, qualidade,
economicidade e igualdade. In: Meneguin, F. B. Agenda Legislativa para o Desenvolvimento
Nacional. Brasília: Senado Federal, Subsecretaria de Edições Técnicas, 2011.
MENEGUIN, F. B.; SANTOS, P. F. O. Há Incompatibilidade entre Legalidade e Eficiência? Brasília:
Núcleo de Estudos e Pesquisas/CONLEG/Senado, ago/2013 (Texto para Discussão nº 133).
Disponível em: www.senado.leg.br/estudos. Acesso em 14 dez 2014.
NORTH, D. C. Institutions, institutional change and economic performance. Cambridge: Cambridge
University Press, 1990.
PERRY, J.; WISE, L. The Motivational Bases of Public Service. Public Administration Review, 50(3):
367-373, 1990.
POLLITT, C.; VON THIEL, S.; HOMBURG, V. New Public Management in Europe. Management
Online Review, 1–6, 2007.
PRAIS, S.; WINSTEN, C. Trend Estimators and Serial Correlation. Cowles Commission Discussion
Paper No. 383, 1954.
ROEMER, A. Introducción al análisis económico del derecho. México: Fondo de Cultura Económica,
terceira edição, 2001.
SOSA-ESCUDERO, W.; BERA, A. Tests for unbalanced error-components models under local misspecification.
The Stata Journal, 8(1):68-78, 2008.
TANZI, V. Corruption around the world: causes, consequences, scopes and cures. IMF Staff Papers,
45 (4): 559-594, 1998.
VON HAGEN, J. Fiscal Rules, Fiscal Institutions, and Fiscal Performance. The Economic and Social
Review, 33(3): 263-284, 2002.
VIEIRA, L., BUGARIN, M.; GARCIA, L. Benefícios compartilhados: um mecanismo para induzir a
participação da sociedade no controle dos gastos públicos no Brasil. Economia Aplicada, 8(1):
1-24, 2004.
ZUCCO JR., C. “Esquerda, direita e governo: a ideologia dos partidos políticos brasileiros”, em: ZUCCO
JR., C. & POWER, T. O Congresso por ele mesmo: auto percepções da classe política brasileira.
Belo Horizonte: Humanitas, 2011.
ZUCCO JR., C. “The Ideology of Brazilian Parties: Technical Notes on the Third Edition of Estimates”.
Mimeo. 10 de janeiro de 2014.

Published

30-03-2016

Issue

Section

Articles

How to Cite

Bugarin, M. S., & Meneguin, F. B. (2016). Incentives to corruption and inaction in the civil service: A mechanism design approach. Estudos Econômicos (São Paulo), 46(1), 43-89. https://doi.org/10.1590/0101-416146142mbf