The pedagogical coordinator and the continued training of early grade teachers
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450269252porKeywords:
Pedagogical Coordination, Literacy, Teacher trainingAbstract
This article discusses the work of pedagogical coordinators at public schools in the city of São Paulo facing two models of continued teaching training: the Special Action Project (Projeto Especial de Ação (PEA)), designed by the local school system itself, and the National Pact for Literacy at the Right Age (Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC)), a federal program adopted as a public local policy from 2013 through 2016 and directly implemented for teachers by external agents. Both models took place concomitantly in the city´s public schools along the mentioned period, which led to a questioning about how pedagogical coordinators dealt with teachers working with literacy cycle (1st to 3rd grade). The research is qualitative and the methodology consists of a bibliographical review on teacher´s basic training and educational counseling, of documental studies, and semi-structured interviews with initial grades teachers in Elementary School, pedagogical coordinators and formative professionals from two Regional Instruction Departments in the city´s school system. The results reveal that educational counseling represents an important link between the public policies for continued teacher training and their school practices, either on local or federal level, so that pedagogical coordinators must be involved in their implementation. It is considered that the two models are potentially transforming, provided that they engage the practices that are conducted in the classrooms, offering an opportunity to be absorbed together with the teachers´ knowledge, and provided that they get, for such, constant and systematic support from the managing bodies when resolving impasses, overcoming shortages, and sustaining the advancements achieved.
Downloads
References
BOLÍVAR, Antonio. Como puede la evaluación institucional contribuir para mejorar la escuela? Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 65, p. 284-313, maio/ago. 2016. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3812/3191 . Acesso em: 28 out. 2022.
» https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3812/3191
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 27 de outubro de 2020. Define as Diretrizes Gerais Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 105, 30 out. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Avaliação Nacional da Alfabetização. Apresentação de resultados. Brasília, DF: MEC, 2015a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=21091-apresentacao-ana-15-pdf&Itemid=30192 . Acesso em: 28 out. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Ensino fundamental de nove anos: passo a passo do processo de implantação. 2. ed. Brasília, DF: MEC, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/passo_a_passo_versao_atual_16_setembro.pdf . Acesso em: 28 out. 2022.
» http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/passo_a_passo_versao_atual_16_setembro.pdf
BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. A criança no ciclo de alfabetização. Brasília, DF: MEC/SEB/Dage, 2015b. Caderno 2.
BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: formação do professor alfabetizador – caderno de apresentação. Brasília, DF: MEC, 2012b.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 867, de 04 de julho de 2012. Institui o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa e as ações do Pacto e define suas diretrizes gerais. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 22, 5 jul. 2012a. Disponível em: https://pacto.mec.gov.br/images/pdf/legislacao/portaria_mec_826_alterada.pdf . Acesso em: 28 out. 2022.
» https://pacto.mec.gov.br/images/pdf/legislacao/portaria_mec_826_alterada.pdf
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 1, 26 jun. 2014.
DOMINGUES, Isaneide. O coordenador pedagógico e a formação contínua do docente na escola. São Paulo: Cortez, 2014.
FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1984.
FRANCO, Maria Laura P. B. Análise do conteúdo. Brasília, DF: Plano, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília, DF: Unesco, 2009.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?lang=pt . Acesso em: 28 out. 2022.
» https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?lang=pt
PERINI, Renata Lívia Soares. O coordenador pedagógico e a formação de professores alfabetizadores no município de São Paulo. 2018. (Dissertação de Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
PLACCO, Vera N. S.; SOUZA, Vera L. T.; ALMEIDA, Laurinda R. O coordenador pedagógico e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2011. Relatório de pesquisa desenvolvida pela Fundação Carlos Chagas por encomenda da Fundação Victor Civita.
SÃO PAULO (Cidade). Lei nº 11.229, de 26 de junho de 1992. Dispõe sobre o Estatuto do Magistério Público Municipal, e dá outras providências. Diário Oficial da Cidade de São Paulo, São Paulo, p. 1, 27 jun. 1992. Disponível em: https://legislacao.prefeitura.sp.gov.br/leis/lei-11229-de-26-de-junho-de-1992 . Acesso em: 28 out. 2022.
» https://legislacao.prefeitura.sp.gov.br/leis/lei-11229-de-26-de-junho-de-1992
SÃO PAULO (Cidade). Portaria nº 901, de 24 de janeiro de 2014. Dispõe sobre Projetos Especiais de Ação - PEAs e dá outras providências. Diário Oficial da Cidade de São Paulo, São Paulo, p. 14, 25 jan. 2014a. Disponível em: https://legislacao.prefeitura.sp.gov.br/leis/portaria-secretaria-municipal-da-educacao-901-de-25-de-janeiro-de-2014 . Acesso em: 28 out. 2022.
SÃO PAULO (Cidade). Diretoria de Orientação Técnica. Currículo integrador da infância paulistana. São Paulo: SME/DOT, 2015. Disponível em: http://portal.sme.prefeitura.sp.gov.br/Portals/1/Files/24900.pdf . Acesso em: 28 out. 2022.
» http://portal.sme.prefeitura.sp.gov.br/Portals/1/Files/24900.pdf
SÃO PAULO (Cidade). Diretoria de Orientação Técnica. Revista Magistério, São Paulo, ed. especial PNAIC, 2014b. Disponível em: https://educacao.sme.prefeitura.sp.gov.br/wp-content/uploads/Portals/1/Files/14873.pdf . Acesso em: 28 out. 2022.
» https://educacao.sme.prefeitura.sp.gov.br/wp-content/uploads/Portals/1/Files/14873.pdf
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
SZYMANSKI, Heloísa (org.); ALMEIDA, Laurinda R.; PRANDINI, Regina C. A. R. A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. Brasília, DF: Plano, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação e Pesquisa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.