Inter-relationships and resignifications of the biblical discourse in the movie The Crow (1994)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.152311

Keywords:

The Crow, Holy Bible, Paradise Lost, Semiotics

Abstract

In this article, it proposes to investigate the relations of meaning that The Crow (1994) establishes with myths explored by the biblical discourse. The movie text is tainted by the narrative about the betrotheds Eric Draven and Shelly Webster, both brutally murdered by a gang, on the eve of their wedding. A year after the tragic incident, Eric Draven is resurrected by a raven, who will guide him and guard him until he finds all the killers and, after his revenge, finally can rest in peace. From the myths we have compared, we see relationships between The Crow, the story of Jesus Christ, and John Milton’s epic poem Paradise Lost (1667), which recounts the fall of Lucifer and the corruption of man by sin. We use as a theoretical framework the French semiotics, through whose assumptions we address the relations between the selected texts and the consequent interferences on the (de) construction of their senses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fernando Martins Fiori, Universidade Federal de São Carlos

    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Paulo, Brasil.

  • Mônica Baltazar Diniz Signori, Universidade Federal de São Carlos

    Docente do Departamento de Letras da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Paulo, Brasil.

References

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro. Campinas: Papirus, 2003.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. 4. ed. São Paulo: Ática,1994.

BARROS, Diana Luz Pessoa de.Teoria do discurso: fundamentos semióticos. 4. ed. São Paulo: Humanistas FFLCH/USP, 2002.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Uma reflexão semiótica sobre a “exterioridade” discursiva. São Paulo: Alfa,53 (2), 2009. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/alfa/article/view/2120.Acesso em: 01 set. 2017.BÍBLIA. Português. Bíblia Sagrada. Tradução feita pelos Monges de Maredsous.151 ed. São Paulo: Ave-Maria, 2002.

CONNER, Jeff; ZUCKERMAN, Robert. The Crow: the movie. Canada: Kitchen Sink Press, 1994.

DISCINI, Norma. Intertextualidade e conto maravilhoso. 2. ed. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2004.

ECO, Umberto. (Org.) História da Feiura. Rio de Janeiro: Record, 2014.

FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. 2. ed. São Paulo: Contexto,1990.

FIORIN, José Luiz. Polifonia Textual e Discursiva. In: Dialogismo, polifonia, intertextualidade: em torno de Bakhtin. 2. ed. São Paulo: EdUSP, 1999.

FIORIN, José Luiz. Enunciação e semiótica. In: Periódicos UFSM. Santa Maria: UFSM, 2007.

FIORI, Fernando M.The Crow (1994): James O ́Barr revisto por Alex Proyas. 2017.151 f. Dissertação (Mestrado em Imagem e Som), Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

GENETTE, Gérard. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Belo Horizonte:Edições Viva Voz, 2010.

GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de Semiótica. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

LOPES, Edward. Discurso literário e dialogismo em Bakhtin. In: Dialogismo, polifonia, intertextualidade: em torno de Bakhtin. 2. ed. São Paulo: EDUSP, 1999.

MILTON, John.Paradise Lost. Djvu Editions E-books. Global Language Resources, Inc. 1667. Disponível em: http://triggs.djvu.org/djvu-editions.com/MILTON/LOST/Download.pdf. Acesso em: 15 set. 2017.

THE CROW. Direção de Alex Proyas. Crow vision. Inc. EUA: 1993. Burbank: Warner Bros, 1994. Versão restaurada digitalmente [DVD]. (101 minutos), colorido.

Published

2019-08-19

How to Cite

Fiori, F. M., & Signori, M. B. D. (2019). Inter-relationships and resignifications of the biblical discourse in the movie The Crow (1994). Estudos Semióticos, 15(1), 197-211. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.152311