True doing and the transition of government in the construction of a national common curricular basis: a political document too

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.154829

Keywords:

National Common Curricular Basis, Subject of the Enunciation, Persuasion, Politics

Abstract

The study of a persuasion strategy between enunciator and enunciatee in discourses reveals the true doing of the resources in the language employed, which one desires to produce through strategies. Based on the published versions of the Brazilian Common Curriculum (BNCC), the three versions provided for public consultation (2015, 2016, 2017a) and the official one (2017b), we would like to analyze how the enunciator appropriates language, within a manipulation stance, established between the enunciator and the receiver. In each version, there is an establishing of make-belief through a true doing. We would also like to emphasize how the transition of the administration modifies the structure and perspectives given in each version. In other words, the BNCC may be acknowledged as the result of political stance and not merely the product of a collective construction, or rather, how the enunciator tries to persuade the enunciatee. Semiotic, French mode, will foreground discussions so that we may have an in-depth knowledge on how the subjects of the enunciation, enunciator and enunciatee, project themselves and are related.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sônia Merith-Claras, Universidade Estadual do Centro Oeste

    Docente do Departamento de Letras da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Guarapuava, Paraná, Brasil.

References

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Sintaxe narrativa. In: OLIVEIRA, Ana Cláudia de; LANDOWSKI, Eric. (Eds.) Do inteligível ao sensível: em torno da obra de Algirdas Julien Greimas. São Paulo: EDUC, 1995. p. 81-97.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto.4 ed. São Paulo: Ática, 2005.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Algumas reflexões semióticas sobre a enunciação. In: DI FANTI, Maria da Glória; BARBISAN, Leci Borges (orgs). Enunciação e discurso: tramas de sentidos. São Paulo: Contexto, 2012. p. 25-49.

BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral II. São Paulo: Pontes, 1989.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: 1 aversão. 2015. <http://historiadabncc.mec.gov.br/documentos/BNCC-APRESENTACAO.pdf>. Acesso em 05/02/2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: 2aversão.2016. . Acesso em 05/02/2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: 3aver-são. 2017a. <http://www.observatoriodoensinomedio.ufpr.br/wp-content/uploads/2017/04/BNCC-Documento-Final.pdf>. Acesso em05/02/2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: versão homologada. 2017b. <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental/lingua-portuguesa>. Acesso em 05/02/2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio.2018. <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf>. Acesso em 05/02/2019.

DISCINI, Norma. O estilo nos textos: história em quadrinhos, mídia, literatura. São Paulo: Contexto, 2003.

FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. 14 ed. São Paulo: Contexto, 2006.

FIORIN, José Luiz. Em busca do sentido: estudos discursivos. São Paulo: Contexto, 2008.

FIORIN, José Luiz. O páthos do enunciatário. Alfa, São Paulo, 48(2): 69-78, 2004.

GREIMAS; A. J.; COURTÉS, J. Dicionário da semiótica. 2. ed. 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2013. Tradução Alceu Dias Lima (et al).

Published

2019-08-19

How to Cite

Merith-Claras, S. (2019). True doing and the transition of government in the construction of a national common curricular basis: a political document too. Estudos Semióticos, 15(1), 98-118. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.154829