Placenta: the dimension of the words. Clarice Lispector’s meaning of it and her instant-now-halleluja

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.156151

Keywords:

Água Viva, Clarice Lispector, Semiotics, Affections, Figurativity

Abstract

The article discusses the linguistic abstraction in Lispector’s Água Viva, according to European semiotics. It is based on the author's strategy of inserting, in the enunciation-enunciated, the marks of a creative process that resulted in a continuous reading grid, without divisions in chapters. A simulacrum of enunciation being enunciated. The author does this by writing by sketching: creating a more opened meaning effects to interpretations, surrounding them by denying the shared crystallization erected by the dictionary’s tradition - that relegates words to closure. In the book, the fundamental semantic opposition between life and death ceases to exist. Both are merged into a single object with status of subject - which takes the actor of enunciation in a metaphor of the new signification of the words. The narrative is interested in what is described as it, which is not ontological and cannot be named. In this paper, Lispector’s book is taken as a rich source of semiotic reflection on a general and abstract project that guarantees to the language the possibilities of semantic overcoming of any limits, showing the strength of syntagmatic constructions of discourse in the course of signification in which affection is underlying the categorization of the lexeme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fernando de Freitas Moreira, Universidade de São Paulo

    Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Semiótica e Linguística geral, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo (USP), SP, Brasil.

References

BARROS, Manoel de. O Livro das Ignorãças. São Paulo: Record, 1997 [1993].

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria do Discurso: Fundamentos Semióticos. 2.Ed - São Paulo: Humanitas / FFLCH / USP, 2001 [1988].

BARTHES, Roland. Aula. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 1989.BEIVIDAS, Waldir. A dimensão do afeto em semiótica: entre fenomenologia e semiologia. In: MARCHEZAN, R. C.; CORTINA, A.; BAQUIÃO, R. C. (Org.). A abordagem dos afetos na semiótica. São Carlos: Pedro&João editores, 2011. p.13-33.

BERTRAND, Denis. Caminhos da Semiótica Literária. Bauru, SP: Edusc, 2003.

BERTRAND, Denis.; ESTAY STANGE, Verónica. Reflexões sobre a perspectiva gerativa em Semiótica. In: CORTINA, A.; MORENO, F. (org). Semiótica e Comunicação: estudo sobre textos sincréticos. Araraquara, SP: Cultura Acadêmica, 2014. p.13-22.

FLOCH, Jean-Marie. Alguns conceitos fundamentais em Semiótica Geral. Documentos de Estudo do Centro de Pesquisas Sociossemióticas. Tradução de Analice Dutra Pilar. Revisão: Ana Cláudia de Oliveira e Eric Landowski. São Paulo: Centro de Pesquisas Sociossemióticas, 2001.

FLOCH, Jean-Marie. Figures, Iconité et plasticité. Actes Sémiotiques: La figurati-vité II. v. VI. Paris, 1983. p. 5-7.

GREIMAS, Algirdas Julien. J. Da Imperfeição. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017 [1987].

GREIMAS, Algirdas Julien. De la figurativité. In :Actes Sémiotiques: La figurativitéII. v. VI. Paris, 1983. p. 48-51.

GREIMAS, Algirdas Julien. Sémantique structurale. Recherche de méthode. 3e. édition. Paris: PUF, 2002 [1966].

GREIMAS, Algirdas Julien. Sobre o Sentido II: ensaios semióticos. Trad. Dilson Ferreira da Cruz. 1 ed. São Paulo: Nankin: Edusp, 2014 [1983].

GREIMAS, Algirdas Julien.; COURTÉS, Jacques. Dicionário de Semiótica. Trad. Alceu Dias Lima et alii. São Paulo: Contexto, 2008 [1979].

HÉNAULT, Anne. História Concisa da Semiótica. São Paulo: Parábola Editorial,2006 [1992].

HJELMSLEV, Louis. Prolegômenos a uma Teoria da Linguagem. Trad. J. Teixeira Coelho Netto. São Paulo: Perspectiva, 2013 [1943].

KLINTOWITZ, Jacob. Marcelo Grassmann: matéria dos sonhos -stuff of dreams. [versão em inglês Vértice Translate]. 1 ed. São Paulo: Instituto Olgas Kos de Inclusão Cultural, 2015.

LISPECTOR, Clarice. A Paixão Segundo G.H. Rio de Janeiro: Rocco, 1998a [1964].

LISPECTOR, Clarice. Água Viva. Rio de Janeiro: Rocco, 1998b [1973].

MENDES, Conrado Moreira. Da Linguística Estrutural à Semiótica Discursiva: um percurso teórico-epistemológico. In: Raído, v. 5, n. 9. Dourados, MS, 2011.p. 173-193. Disponível em: <http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/975/810> Acesso em: 28 dez. 2018

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 2015 [1945]. MORAES, Letícia. Quando a Menina é de lá: fenomenologia, tensividade e semiótica em Guimarães Rosa. In: Revista Estação Literária. Volume 20, Londrina, 2018.p. 70-84. Disponível em <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/estacaoliteraria/article/view/30917/0> Acesso em: 17 out. 2018

NUNES, Benedito. Dossiê da obra. In: LISPECTOR, C. A Paixão Segundo GH. Edição crítica. Florianópolis: Editora da UFSC, 1988.

PRADO JR., Plínio W. O impronunciável: notas sobre um fracasso sublime. In: Remate de males, n 9. Campinas, 1989. Disponível em: <http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8636558/4277>. Acesso em: 12 dez. 2018.SÁ, Olga de. Clarice Lispector:a travessia do oposto. São Paulo: Annablume,1993.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. Trad. A. Chelini, J. P. Paese I. Blikstein. 27aEd. São Paulo: Cultrix, 2006.

SEUPHOR, Michel. Transfiguration du Jongleur. (1967). Disponívele m: <http://www.artnet.com/artists/michel-seuphor/transfiguration-du-jongleur-DQlZgzUqHGamIoZCgDLewA2> Acesso em: 07 mar. 2019.

TATIT, Luiz. A abordagem do texto. In: FIORIN, J. L. (org.) Introdução à linguísticaI: objetos teóricos. São Paulo: Contexto, 2012. p. 187-209.

TATIT, Luiz. Semiótica à Luz de Guimarães Rosa. São Paulo. Ateliê Editorial, 2010.

VIEIRA, Nelson H. The stations of the body, Clarice Lispector’s abertura and renewal. In: Remate de males, n 9. Campinas, 1989. Disponível em: <http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8636563> Acesso em: 20 fev. 2019.

ZILBERBERG, Claude. Elementos de Semiótica Tensiva. Trad. Ivã Lopes, LuizTatit e Waldir Beividas. São Paulo: Ateliê Editorial, 2011 [2006].

Published

2019-08-19

How to Cite

Moreira, F. de F. (2019). Placenta: the dimension of the words. Clarice Lispector’s meaning of it and her instant-now-halleluja. Estudos Semióticos, 15(1), 212-235. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.156151