Short film in action: a multimodal and discursive panel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.156606

Keywords:

Short film, Multimodal transcription, CDA, Social practices, Multiliteracy

Abstract

In a contemporary hybrid (Chouliaraki, Fairclough, 1999) society, the genres are are more likely to be charged as multimodal (Kress, 2010) and present in all spheres, such as educational, media and cinematographic ones. The audiovisual film productions such as short and long films, play an important role in teaching, establishing establishes a parallel between the processes of multiliteracies, assisting in the development of skills that go beyond the verbal literacy. However, problems regarding the interpretation of these narratives in their global composition still remain, a kind of a complex of images, sounds, movements, colors, graphics, and other semiotic-discursive modes. This paper aims to analyze the short film The fantastic flying books of. Mr. Morris Lessmore in the light of the Multimodal Transcription Theory (Baldry, Thibault, 2006) in dialogue with the Critical Discourse Analysis (Fairclough, 2001), Multimodal Theory (Kress, van Leeuwen, 2006), for participants, angle,colors, distance, informative values, and Van Dijk’s Narrative Theory (1992), unveiling practices and broadening perspectives that already exist . The short film use semiotic-discursive games to structure its narrative and is linked to metaphors and intertextual practices, revealing and (de)constructing the theme of its plot, the act of reading and writing. More than merely watching it, it’s necessary to critically and reflexively unveil social and discursive practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rafael Seixas de Amoêdo, Universidade do Estado do Amazonas. Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas

    Mestrando do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Manaus, AM, Brasil. (PPGICH-UEA). Licenciado em Letras-Língua Portuguesa (UEA)  e membro do Grupo de Pesquisas SDISCON- Múltiplas Linguagens, Semiótica e Discurso na Contemporaneidade. Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas (Fapeam).

     

  • Neiva Maria Machado Soares, Universidade do Estado do Amazonas

    Professora adjunta da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), departamento de Letras e do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (UEA). Líder do Grupo de Pesquisa SDISCON- Múltiplas Linguagens, Semiótica e Discurso na Contemporaneidade.

References

ALCÂNTARA, Jean Carlos Dourado de. Curta-metragem: gênero discursivo propiciador de práticas multiletradas. Dissertação de Mestrado defendida no Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem, UFMT. Cuiabá, 2014.
AULETE, Caldas. Dicionário escolar da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lexikon, 2012.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. M. E. G. G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes. 2003 [1997].
BALDRY, Anthony; THIBAULT, Paul J. Multimodal transcription and text analysis: a multimedia toolkit and coursebook with associated on-line course. Londres: Equinox, 2006.
BATISTA, Eni Abadia; JUNQUEIRA, T. L. Representações discursivas em vídeo: uma análise videográfica na perspectiva multimodal. In: SOARES, Neiva Maria Machado (org.). Análise em discurso: semiótica e multimodalidade. Manaus: UEA Edições, 2017.
BAWARSHI, Anis S.; JO REIFF, Mary. Gênero: história, teoria, pesquisa, ensino. Trad. Benedito Gomes Bezerra [et. al]. São Paulo: Parábola, 2013.
BONINI, Adair. Reflexões em torno de um conceito psicolinguístico de tipo de texto. D.E.L.T.A., vol. 15, n. 2, 1999. p. 301-318. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/delta/v15n2/a04v15n2.pdf .
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF:MEC/SEF, 1997.
CARVALHO, Flaviane Faria. Temas contemporâneos em semiótica visual. Brasília: CEPADIC, 2013.
CAZDEN, Courtney; COPE, Bill; FAIRCLOUGH, Norman; GEE, Jim et al. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review. Research Library, 66, 1. 1996. Disponível em: http://newarcproject.pbworks.com/f/Pedagogy+of+Multiliteracies_New+London+Group.pdf.
CHOULIARAKI. Lilie; FAIRCLOUGH, Norman. Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. London: Edinburgh University Press, 1999.
COELHO, Davi de Barros C. Amazônia animada: a representação da região amazônica no cinema de animação brasileiro. Dissertação de Mestrado. 293f. Programa de Pós-Graduação em Artes da Pontifícia Universidade Católica. PUC: Rio de Janeiro, 2012.
DIONÍSIO, Angela Paiva; VASCONCELOS, Leila Janot. Multimodalidades e leituras: funcionamento cognitivo, recursos semióticos, convenções visuais. Recife: Pipa Comunicação, 2014.
DIONÍSIO, Angela Paiva. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, Acir Mário; GAYDEZKA, Beatriz; BRITO, Karim Siebeneicher (orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola, 2011.
FAIRCLOUGH, Norman. Análise Crítica do Discurso como método em Pesquisa Social Científica. Trad. Iran Ferreira Melo. Linha d’Água, n. 25, vol. 2. 2012. p. 307-329.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Trad. Izabel Magalhães (coord.). Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2001.
HALLIDAY, Michael; MATTHIESSEN, Christian. An introduction to functional Grammar. 4. ed. Routledge, 2014.
JEWIT, Carey. The Routledge handbook of multimodal analysis. London: Routledge, 2009.
JERÔNIMO, Gislaine Machado; HUBNER, Lilian Cristine. Abordagem neurolinguística do texto narrativo: um enfoque teórico. Linguagem em (Dis)curso- LemD, vol. 14, n. 2. Tubarão, SC, 2014. p. 411-429. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ld/v14n2/1518-7632-ld-14-02-00411.pdf .
JOYCE, William. The fantastic flying books of Mr. Morris Lessmore. Estados Unidos: Moonbot Studios, 2011. Disponível em: https://moonbotstudios.com/work/thefantastic-flying-books-of-mr-morris-lessmore/ . Acesso em: 13 nov. 2018.
KRESS, Gunther. Multimodality: a social approach to contemporary communication. Londres: Routledge. 2010.
KRESS, Gunther; LEEUWEN, Theo van. Reading Images. The Grammar of visual design. Londres: Routledge, 2006 [1996].
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual: análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. 9.ed. São Paulo: Brasiliense, 1988.
RAMALHO, Viviane, RESENDE, Viviane de Melo. Análise de discurso crítica. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2016 [2006].
SOARES AMORA, Antonio. Minidicionário da Língua Portuguesa. 19. ed. São Paulo: Saraiva, 2009.
SOARES, Neiva Maria Machado (org.). Análise em discurso: semiótica e multimodalidade. Manaus: UEA Edições, 2017.
SOARES, Neiva Maria Machado; VIEIRA, Josenia Antunes. Representação multimodal dos atores sociais no discurso das marcas. Revista Signum: Estudos da Linguagem, vol. 16, n. 1. Londrina, 2013. p. 233-258. Disponível
em:http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/14530 .
SOUSA, Bruno Jorge de. O cinema na escola: aspectos pedagógicos do texto cinematográfico. Dissertação de Mestrado. 142f. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2015.
VAN DIJK, Teun. La ciência del texto: un enfoque interdisciplinario. 2. ed. Paidós Comunicación: España, 1992 [1978].

Published

2019-12-23

How to Cite

Amoêdo, R. S. de, & Soares, N. M. M. (2019). Short film in action: a multimodal and discursive panel. Estudos Semióticos, 15(2), 240-261. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.156606