The construction of senses in activity statements in textbooks
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.159966Keywords:
Activity statements, Textbooks, Semiotics, EnunciationAbstract
The topic of this article it is the construction of senses in activity statements in textbooks. The goal is to show the discursive strategies used by the enunciator to manipulate the enunciate aiming lead him on to accept the proposed contract. The analysis of the corpus showed us that the activities do not restrict themselves to verify if the student learn the exposed content, but they also give voice to the enunciates to manifest their personal opinions and experiences. This work justified himself by the fact that, at least in the public schools, the textbook is the tool that guide teachers in theirs pedagogic activity and the activities inserted in it are one of the tools by which teachers can assess learning. The corpus consists of activity statements in textbooks of Elementary and High School subjects, published by publishers based in São Paulo, destined to the privet market and the public school system. The theoretical foundation are the enunciation studies and the French line Semiotics. The results demonstrate that in various types of activities there is an effect in the sense of proximity, reversing the student/teacher asymmetry, characteristic in older textbooks.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. “Os gêneros do discurso”. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6ª. ed. São Paulo; WMF Martins Fontes, 2011. p. 261-306.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. 4ª ed. São Paulo: Ática, 2003.
BENVENISTE, Émile. “Estrutura das relações de pessoa no verbo”. In: BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral I. Trad. Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri. 4ª ed. Campinas, SP: Pontes, Editora da Universidade estadual de Campinas, 1995. p. 247-259.
BORGATTO, Ana; BERTIN, Terezinha; MARCHEZI, Vera. Tudo é linguagem: Língua portuguesa, 8º ano. São Paulo: Ática, 2007.
CEREJA, William. Roberto.; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português Linguagens, 2. 8ª ed. São Paulo: Atual, 2012.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano 1. Artes de fazer. Trad. Ephraim Ferreira Alves. 13ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
DANTE, Luiz Roberto. Matemática 4º ano. Projeto Apis. São Paulo: Editora Ática, 2016.
DIAFÉRIA, Celina; PINTO, Mayra. Construindo consciências: português 8. São Paulo: Scipione: 2007.
FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. 2ª. ed. São Paulo: Ática, 2001.
GEWANDSZNAJDER, Fernando. Ciências Planeta Terra. Projeto Teláris, 6º ano, São Paulo: Ática, 2015.
HERNANDES, Roberta.; BARRETO, Ricardo Gonçalves. Da escola para o mundo: projetos integrados. 8º e 9º anos. São Paulo: Ática, 2018.
MARCHA CRIANÇA, História e Geografia, 5º ano. Autores: Maria Teresa, Maria Elisabete e Armando Coelho, São Paulo: Scipione: 2015.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. “Compreensão do texto: algumas reflexões”. In: DIONISIO, Angela Paiva; BEZERRA, Maria Auxiliadora (orgs.). O livro didático de Português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001. p. 46-59.
MOREIRA, João Carlos; DE SENE, Eustáquio. Geografia geral e do Brasil. 8º ano. São Paulo: Scipione, 2014.
RIBEIRO, Wagner Costa. Por dentro da geografia. 6º ano. São Paulo: Saraiva, 2016.
TERRA, Ernani. Leitura de professores: uma teoria da prática. Tese (Doutorado em Língua portuguesa). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2012.
VELÁSQUEZ, Marisol. Aplicación del Marco Teórico a una investigatión empírica. In: VIRAMONTE DE ÁVALOS, M. Compreensión lectora: dificultates estratégicas en la resolución de preguntas inferenciales. Buenos Aires: Edciciones Colihue, 2000.
VEM VOAR, 3º ano Interdisciplinar. Ciências, Geografia e História. Obra didática de natureza coletiva produzida e organizada pela Editora Scipione, São Paulo: Scipione, 2017.
VICENTINO, Cláudio et. al. História: ensino médio, volume único, parte 1. São Paulo: Scipione, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Ernani Terra
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.