Teaching and learning of literature in the high school of the metropolitan region of Fortaleza: cognitive progression and discursive interaction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.160129

Keywords:

Literature teaching, Discursive semiotics, Bloom's taxonomy, Literary discourse, Public school in Ceará

Abstract

The present work focuses on the teaching and learning of the literary text. Whether it is considered as a particular form of discourse or as an object of consumption of a literary system, the literary text requires a specific didactic-pedagogical commitment from the school. The research is in line with the Discursive Semiotics proposed by Greimas, that is, the class is here understood as a discursive genre in which a destination (teacher) proposes to the recipient (students) the acquisition of the literary text as an objective. With this understanding, this work exposes findings of a research on the cognitive levels related to teaching and learning of Literature, with scope in the public high school of the metropolitan region of Fortaleza (CE-Brazil). The data were collected by trainees, who applied questionnaires based on the Bloom’s Taxonomy for the cognitive domain. A total of 405 questionnaires were applied, distributed between 2014 and 2017. A total of 405 questionnaires were applied, distributed between 2014 and 2017, being one form for each class observed. The first three cognitive levels (knowledge, understanding and application) represent 89% of the classes observed, remaining 11% for the highest levels (analysis, application and evaluation). The data suggest a need to elevate cognitive levels to higher levels, which requires a didactic-pedagogical practice that centralizes the experience in the literary text, considered as its own discursive form, through group dynamics, respecting learners as protagonists of their own learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Leite Jr., Universidade Federal do Ceará

    Possui Licenciatura em Letras pela Universidade Estadual do Ceará (1983), mestrado em Letras pela Universidade Federal do Ceará (1992) e doutorado pela Universidade Federal da Paraíba. Foi docente da Universidade Estadual do Ceará (1986-1996) e da Universidade de Fortaleza (2000-2006). É docente do Departamento de Literatura da Universidade Federal do Ceará desde 2006. Áreas de atuação: Literatura Portuguesa, Literatura Comparada, Ensino da Literatura, Semiótica, Literatura e Pintura, Interlinguística. Participa do Semioce, coordenando o subgrupo Literatura e Visualidade. Administra páginas eletrônicas acadêmicas, como a Entrelaces e a Revista dos Encontros Literários Moreira Campos, ambas do Departamento de Literatura da Universidade Federal do Ceará.

  • Vinícius da Silva Vieira, Universidade Estadual do Ceará

    Mestrando em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, CE, Brasil.

References

ALVES, José Hélder Pinheiro. Prática de leitura de poemas: pesquisas e sugestões. In: SIQUEIRA, Ana Márcia Alves (Org.). Literatura e ensino: reflexões, diálogos e interdisciplinaridade. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2016.
AMER, Aly. Reflections on Bloom's Revised Taxonomy. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, n. 8, vol .4 (1). 2006. p. 213-230. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/252499155_Reflections_on_Bloom's_Revised_Taxonomy >. Acesso em: 3 fev. 2019.
BARTHES, Roland. O prazer do texto. Trad. Jaime Ginzburg. São Paulo: Perspectiva, 1987.
BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Trad. Grupo CASA. Bauru: Edusc, 2003.
BLOOM, Benjamin. Taxionomia de objetivos educacionais: domínio cognitivo. Porto Alegre: Globo, 1976.
BRASIL. MEC. CONSELHO FEDERAL DE EDUCAÇÃO - CFE. Resolução n.º 6, de 26 de novembro de 1986. Reformula o Núcleo Comum para os currículos do ensino de 1.º e 2.º Graus, com base no Parecer CFE n.º 785/86 e na Lei 5692/71. Disponível em: < www.lise.edunet.sp.gov.br >. Acesso em: 02 nov. 2013.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Resolução CEB n. 3, de 26 de junho de 1998. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rceb03_98.pdf >. Acesso em: 02 nov. 2013.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio. Brasília: MEC, SEB, 2000.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília : MEC/SEF, 1997.
CANDIDO, Antonio. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
CORREIA, Heloisa Helena Siqueira. Matrizes e paradigmas em questão: quais os outros da Literatura?. In: SIQUEIRA, Ana Márcia Alves (org.). Literatura e ensino: reflexões, diálogos e interdisciplinaridade. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2016.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2018.
FONTANILLE, Jacques; ZILBERBERG, Claude. Tensão e significação. Trad. Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit, Waldir Beividas. São Paulo: Humanitas, 2001.
FREIRE, Paulo. A Pedagogia da Esperança: um reencontro com A Pedagogia do Oprimido. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. Trad. Alceu Dias Lima et al. São Paulo: Contexto, 2008.
GREIMAS, Algirdas Julien; FONTANILLE, Jacques. Semiótica das paixões: dos estados de coisas aos estados de alma. Trad. Maria José Rodrigues Coracini. São Paulo: Ática, 1993.
LAJOLO, Marisa Lajolo; ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. 3.ed. São Paulo: Ática, 2003.
LIMA, Lauro de Oliveira. A escola secundária Moderna. Petrópolis: Vozes, 1970.
OSPINA, Martín Alonso Pantoja; SALAZAR, Laura Inés Duque; MENESES, Juan Sebastián Correa. Modelos de estilos de aprendizaje: una actualización para su revisión y análisis. Revista Colombiana de Educación, n. 64, vol. 1. Bogotá, 2013. Disponível em: < https://www.redalyc.org/pdf/4136/413634076004.pdf >. Acesso em: 5 fev 2019.
PAULINO, Graça; COSSON, Rildo (org.). Leitura literária: a mediação escolar. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2004.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Consideração intempestiva sobre o ensino de literatura. In: PERRONE-MOISÉS, Leyla. Inútil poesia e outros ensaios breves. São Paulo: Companhia das Letras, 2001. p. 345-351.
SOARES, Magda Becker. Linguagem e escola: uma perspectiva social. São Paulo: Ática, 1986.
SOFFNER, Renato Kraide. Competências do Século 21. Pesquisa e Debate em Educação, vol. 4, n.1. Programa de Pós Graduação Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública, Juiz de Fora, 2014. p. 14-31. Disponível em: <http://www.revistappgp.caedufjf.net/index.php/revista1/article/view/82 >. Acesso em: 6 jan. 2019.
SOUZA, Roberto Acízelo Quelha de. Teoria da literatura. 10. ed. São Paulo: Ática, 2007.
TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Trad. Caio Meira. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.
ZILBERBERG, Claude. Elementos de semiótica tensiva. Trad. Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit, Waldir Beividas. São Paulo: Ateliê Editorial, 2011.
ZILBERMAN, Regina. No começo, a leitura. Em Aberto, vol. 16, n. 69. Brasília, 1996. p. 15-29.
ZILBERMAN, Regina. O ensino da literatura no segundo grau. Porto Alegre; Campinas: Mercado Aberto; Associação de Leitura do Brasil, 1986.

Published

2019-12-23

How to Cite

Leite Jr., J., & Vieira, V. da S. (2019). Teaching and learning of literature in the high school of the metropolitan region of Fortaleza: cognitive progression and discursive interaction. Estudos Semióticos, 15(2), 181-200. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.160129