Teaching coherence in verbal and non-verbal texts: an alternative approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.160575

Keywords:

Meaning, Dynamic semantics, Veridiction, Coherence, Speech genres

Abstract

Coherence is usually analysed by the textual linguistics paradigm (Fávero, 1991; Koch & Travaglia, 1997). We propose an alternative approach to this phenomenon in the basic education by establishing a dialogue between discursive semiotics (Greimas & Courtés, 2012, Greimas, 2014 [1983]) and dynamic semantics (see Stalnaker, 1999; Portner & Partee, 2002). From the first theoretical framework, we borrow the concepts of isotopy and veridiction contract; from the second one, we borrow the concepts of contradiction and that of common ground. The approximation of these two theories allow us to distinguish internal incoherences from external ones. The former emerge when there is a contradiction between ideas within the same text, while the latter emerge from a contradiction between a proposition of the text and the pool of common knowledge shared by the enunciation subjects. Potential applications of these concepts will be at first demonstrated in the analysis of simple texts extracted from social networks, then with visual texts and at last with more complex verbal texts. The didactic activities follow the principles of cooperation-based active learning (Pilati, 2017; Johnson et al., 1998; Johnson & Johnson, 2008). The proposed approach allows one to recognise the employment of incoherences for rhetorical, argumentative and aesthetic purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lucas Takeo Shimoda, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Linguística, Brasil

    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Linguística, da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo (USP), SP, Brasil

  • Luiz Fernando Ferreira, Universidade de São Paulo

    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Linguística, da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo (USP), SP, Brasil.

References

AZEVEDO, Isabel Cristina Michelan de. O papel da argumentação na construção de competências discursivas no ambiente escolar. In: MOSCA, Lineide do Lago Salvador (org.). Retórica e argumentação em práticas sociais discursivas. Coimbra: Grácio, 2016.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Ática, 2002.
BEIVIDAS, Waldir; LOPES, Ivã Carlos. Argumentação e persuasão: tensão entre crer e saber em “Famigerado”, de Guimarães Rosa. Alfa, vol. 53, n. 2. São Paulo, 2009. p. 443-455.
BERTRAND, Denis. Parler pour convaincre. Rhétorique et discours. Paris: Éditions Gallimard, 1999.
BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Bauru: EDUSC, 2003.
CARMO Jr., José Roberto do. Estratégias enunciativas na produção do texto publicitário verbovisual. In: OLIVEIRA, Ana Cláudia; TEIXEIRA, Lúcia. Linguagens na comunicação: desenvolvimentos de semiótica sincrética. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009.
CHIERCHIA, Genaro. Semântica. Campinas: Editora UNICAMP, 2003.
CHIERCHIA, Genaro; MCCONNELL-GINET, Sally. Meaning and grammar: an introduction to semantics. London/Massachusetts: MIT Press, 2000.
CORREA, Thiago Moreira. Reflexões sobre uma didática para a Semiótica Visual: semissimbolismo. Comunicação oral. FAPS – Fórum de Atualização em Pesquisas Semióticas, Março/2019. Disponível em http://semiotica.fflch.usp.br/FAPS2019-03-Thiago-Moreira-CORREA . Acesso em 15/05/2019.
DAHLGREN, Kathleen. Discourse coherence. In: DAHLGREN, Kathleen. Naive Semantics for Natural language understanding. Boston: Kluwer Academic Publishers, 1988.
FÁVERO, Leonor. Coesão e coerência textuais. São Paulo: Ática, 1991.
FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação. As categorias de pessoa, espaço e tempo. 2ª ed. São Paulo: Ática, 1999.
FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2011.
FIORIN, José Luiz. Figuras de retórica. São Paulo: Contexto, 2014.
FIORIN, José Luiz. Argumentação. São Paulo: Contexto, 2016.
FLOCH, Jean-Marie. Petites mythologies de l’oeil et de l’esprit: pour une sémiotique plastique. Paris: Hadès-Benjamins, 1985.
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. 2ª ed. 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2012.
GREIMAS, Algirdas Julien. Sobre o sentido II: ensaios semióticos. 1ª ed. São Paulo: Nankin/EDUSP, 2014 [1983].
JOHNSON, Roger T.; JOHNSON, David W.; SMITH, Karl A. Active Learning: Cooperation in the College Classroom, 1998.
JOHNSON, Roger T.; JOHNSON, David W. Active Learning: Cooperation in the classroom. The Annual Report of Educational Psychology in Japan, vol. 47, 2008. p. 29-30.
KOCH, Ingedore Villaça. Argumentação e linguagem. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1996.
KOCH, Ingedore Villaça; TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Coerência textual. 17. ed., 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2008 [1997].
LOPES, Edward. Metáfora: da retórica à semiótica. 2ª ed. São Paulo: Atual, 1987.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Linguística do texto: o que é, como se faz. Recife: UFPE, 1983. (Série Debates 1)
PIETROFORTE, Antônio Vicente Seraphim. Análise textual da história em quadrinhos: uma abordagem semiótica da obra de Luiz Gê. São Paulo: Annablume-Fapesp, 2009.
PILATI, Eloísa. Linguística, gramática e aprendizagem ativa. Campinas: Pontes, 2017.
PORTNER, Paul; PARTEE, Barbara. (eds.). Formal semantics: the essential readings. Blackwell Publishers, 2002.
REBOUÇAS, Moema Lúcia Martins. Leitura de textos visuais na escola. In: NUNES, Ana Luíza Ruschel (org.). Artes Visuais: Leitura de imagens e escola. 1ª ed. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2012. p. 247-260.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de Linguística Geral. 27. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.
SOBRAL, Adail Ubirajara. A relação entre enunciador e enunciatário num discurso de Plínio Salgado. In: LOPES, Ivã Carlos; HERNANDES, Nilton. Semiótica: objetos e práticas. São Paulo: Contexto, 2005.
SILVA, Sílvio Porfírio. Texto visual na educação infantil: contribuições para construção do conhecimento da criança. Revista Arredia, v. 3, n. 5. Dourados, MS: Editora UFGD, 2014. p. 77-101. Disponível em http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/arredia/article/view/3290 . Acesso em 15/05/2019.
SILVINO, Flávia Felipe. Letramento visual. ANAIS – Seminários Teóricos Interdisciplinares do SEMIOTEC. I STIS, 2012. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/stis/article/view/2116/2714>. Acesso em 15/05/2019.
STALNAKER, Robert. Context and content: Essays on Intentionality in Speech and Thought. Oxford University Press, 1999.

Published

2019-12-23

How to Cite

Shimoda, L. T., & Ferreira, L. F. (2019). Teaching coherence in verbal and non-verbal texts: an alternative approach. Estudos Semióticos, 15(2), 158-180. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.160575