Interactions, readings and senses in the fake news times: challenges for a readers’ formation in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.161838

Keywords:

Fake news, Readers’ formation, BNCC, Discursive semiotics

Abstract

The paper discusses the production and the consumption of fake news, intensified by the contemporary role of the use of social network, which, on one hand, broaden the sources of information and, on other hand, compromises the reliability of what is said to be a fact. From this point, it presents reflections about implications in the field of reader’s education at school context. In post-truth era, school faces the teaching of new reading practices, which include the formation of critical readers, who are capable of reading the text and its surroundings. In this sense, Discursive Semiotics is mobilized as a theory that has much to offer to didactic practices, considering the enlargement of the analysis horizon’s pertinence levels that contributes to the understanding of the processes involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luiza Helena Oliveira da Silva, Universidade Federal do Tocantins

    Docente do curso de Letras da Universidade Federal do Tocantins (UFT), campus de Araguaína, TO, Brasil.

References

BEAUDOIN, Valérie. De la publication à la conversation: lecture et écriture électroniques. Réseaux, n. 116, 2002. p. 199-225.
BOLSONARO ameaça cortar entrevistas se mídia não publicar dado distorcido. UOL, 25 ago. 2019. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/politica/ultimasnoticias/2019/08/25/bolsonaro-condiciona-entrevistas-a-publicacao-desuposta-denuncia.htm . Acesso em 27 ago. 2019.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Estudos discursivos da intolerância: o ator da enunciação excessiva. Cadernos de Estudos Linguísticos, n. 58, v. 1, 2016. p. 7-24.
BRASIL. Base nacional comum curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.
BRASIL. Base nacional comum curricular: ensino médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
FIORIN, José Luiz. Figuras de retórica. São Paulo: Contexto, 2014.
FONTANILLE, Jacques. Médias, régimes de croyance et formes de vie. In: OLIVEIRA, Ana Cláudia (org.). As interações sensíveis: ensaios de sociossemiótica a partir da obra de Eric Landowski. São Paulo: Estação das Letras, 2013. p. 131-156.
GENESINI, Sílvio. A pós-verdade é uma notícia falsa. Revista USP, n. 116. São Paulo, 2018. p. 45-58.
GREIMAS, Algirdas Julien. Da imperfeição. Trad. Ana Cláudia Oliveira. São Paulo: Hacker, 2002.
GREIMAS, Algirdas Julien. Pour une sémiotique didactique. Le Bulletin. Groupe de Recherches Sémio-Linguistiques (EHESS). Institut de la Langue Française (CNRS), n. 7, 1979. p. 3-8.
HJELMSLEV, Louis. Prolegômenos a uma Teoria da Linguagem. Trad. J. Teixeira Coelho Netto. São Paulo: Perspectiva, 2013 [1943].
LANDOWSKI, Eric. Regimes de sentido e formas de educação. EntreLetras, v. 7, n. 2. Araguaína, 2016. p. 8-14.
LANDOWSKI, Eric. O olhar comprometido. Galáxia, n. 2. São Paulo, 2001. p. 19-56.
LINDNER, Julia. Bolsonaro ataca a imprensa e diz que jornal ‘vai fechar’. O Estado de São Paulo, 22 ago. 2019. Disponível em: https://politica.estadao.com.br/noticias/geral,bolsonaro-ataca-a-imprensa-ediz-que-jornal-vai-fechar,70002978111 . Acesso em 29 ago. 2019.
MEDEIROS, Armando. Os perigos da indiferença à verdade. Revista Uno, n. 27, 2017. p. 23-25.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Campinas, SP, 2012.
ROJO, Roxane. Gêneros discursivos do Círculo de Bakhtin e multiletramentos. In: ROJO, Roxane. (org.). Escol@ conectada: os letramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013, p. 13-36.
SALAS, Paula. Cuidado com a fábrica de mentiras. Nova Escola, n. 312. 02 mai. 2018.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. Trad. A. Chelini; J. P. Paes e I. Blikstein. São Paulo: Cultrix, 2006. [Cours de linguistique générale. Charles Bally e Albert Sechehaye (orgs.), com a colaboração de Albert Riedlinger, [1916].
SOARES, Magda Becker. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, Aracy Alves Martins; BRANDÃO, Helena Maria Brina; MACHADO, Maria Zélia Versiani (org.). Escolarização da leitura literária. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
ZARZALEJOS, José Antonio. Comunicação, jornalismo e ‘fact-checking’. Revista Uno, n. 27, 2017. p. 11-13.
ZILBERBERG, Claude. Elementos de Semiótica Tensiva. Trad. Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit e Waldir Beividas. São Paulo: Ateliê Editorial, 2011 [2006].

Published

2019-12-23

How to Cite

Silva, L. H. O. da. (2019). Interactions, readings and senses in the fake news times: challenges for a readers’ formation in the school context. Estudos Semióticos, 15(2), 31-45. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.161838