Internet and new technologies as didactic-pedagogical resources: amid utilization and perplexity
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.165202Keywords:
School education, Pedagogical practices, TechnologyAbstract
This paper aims to discuss some aspects of teacher education to, subsequently, turn to the pedagogical practices carried out in the Basic Education classrooms, emphasizing the use of technological resources as a challenging way for the teacher and a more attractive one for the student. Data from the National Educational Plan and PISA, among others, show that Brazilian education has low results in national and/or international assessments, which leads to the question of the quality of the Brazilian school, a very fluid and widely discussed concept that is also discussed here. Many are the possible ways to be pointed out as alternatives for the search for solutions to the many existing problems, but the main focus will ways reverberate in the classroom and in the teacher-student relationship, nuclear in this whole process. Each and every class should be designed taking consideration the knowledge of a real student, with their geographical, social and cultural particularities and their specific interests. This real student today speaks the language of technology, and it is this language that the teacher should approach, taking the best advantage of it to attract attention, arouse interest and establish dialogue as a learning channel.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação/SE/SEB/CNE. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Disponível em: www.BNCC_19dez2018_site. Acesso em 28/05/2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação – Lei Nº 13005/2014. Disponível em: www.pne.mec.gov.br . Acesso em 28/05/19.
BRASIL. Ministério da Educação/INEP/DAEB. Brasil no Pisa 2015 – Sumário Executivo. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 1428, de 28/12/18. Disponível em: www.in.gov.br . Acesso em 10/07/19.
CHRISTOVAM, Lidiane R. O discurso pedagógico no ensino superior: um relato de experiência sob a ótica dialógica de Freire. Dissertação de Mestrado. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2017.
DAVOK, Delsi Fries. Qualidade em Educação. Avaliação, v. 12, n. 3. Campinas, Sorocaba, SP, 2007. Disponível em:
www.scielo.br/pdf/aval/v12n3/a07v12n3.pdf . Acesso em 31/05/2019.
DOURADO, Luiz Fernando ; OLIVEIRA, João Ferreira de; SANTOS, Catarina de Almeida. A qualidade da educação: conceitos e definições. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2007.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
INAF. Indicador de Alfabetismo Funcional. INAF BRASIL 2018. Resultados preliminares. Disponível em: www.acaoeducativa.org.br . Acesso em 31/05/2019.
PEÑA, Maria de los Dolores J.; ALLEGRETTI, Sonia M. M. Escola Híbrida: aprendizes imersivos. Revista Contemporaneidade, Educação e Tecnologia, v. 1, n. 2, 2012. Disponível em: http://revistacontemporaneidadeeducacaoetecnologia02.files.wordpress.com/2012/05/edutechi-puc20121.pdf . Acesso em 10 julho 2019.
PERRENOUD, Philippe. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote, 1993.
VASCONCELOS, Maria Lucia M. Carvalho. Formação de professores e boas práticas docentes: uma relação de causa e efeito. In: VASCONCELOS, Maria Lucia M. Carvalho (org.). Língua e Literatura: ensino e formação de professores. São Paulo: Ed. Mackenzie, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Maria Lucia Marcondes Carvalho Vasconcelos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.