Discursive Semiotics and Fundamental Education: a possible and necessary dialogue
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2021.181019Keywords:
Teacher training, Teaching and learning requirements , BNCC, Discursive SemioticsAbstract
Starting from a questioning of issues involved in the professional training of teachers, we propose to discuss the contributions that Discursive Semiotics has to offer to the qualitative efficiency of teaching action in the current context. We shall deal, therefore, with both the competence in the field of specific knowledge of native language teaching and the didactic preparation for it, trying to show that, by increasing the capacity of analysis of different types of texts, the theoretical-methodological set of Semiotics favors an effective way of working with their diversity in the classroom. Attention to the teaching training matters, first of all, when we realize that the teacher is the key piece in the process of didactic transposition, the very point of articulation between the knowledges at stake there: the reference scholarly knowledge, the knowledge to be taught and the actual knowledge taught.
Downloads
References
BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Políticas de formação docente para a Educação Básica no Brasil: embates contemporâneos. Revista Brasileira de Educação, v. 20, n. 62, 2015. p. 679-701. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v20n62/1413-2478-rbedu-20-62-0679.pdf .
BORBA, Marília dos Santos; ARAGÃO, Rodrigo. Multiletramentos: novos desafios e práticas de linguagem na formação de professores de inglês. Polifonia, vol. 19, n. 25. Cuiabá, MT, 2012. p. 223-240. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/576 .
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (versão final homologada). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CELANI, Maria Antonieta A. Perguntas ainda sem respostas na formação de professores de línguas. In: GIMENEZ, T. MONTEIRO, M. C. G. Formação de professores na América Latina e transformação social. Campinas, SP: Pontes, 2010.
CHEVALLARD, Yves. La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: La pensée sauvage, 1991 [réédition augmentée].
FIORIN, José Luiz. O ensino da produção textual: a questão da coerência. Práxis (Rolim de Moura), vol. 4. Cacoal, RO, 2004. p. 75-92.
FRANCHI, Carlos. Criatividade e gramática. São Paulo: Secretaria da Educação, Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas, 1991.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. RJ/ SP: Paz & Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Conscientização. Teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
GATTI, Bernadete A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, vol. 31, n. 113. Campinas: CEDES - UNICAMP, 2010. p. 1355-1379. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16 .
GATTI, B. A. Formação continuada de professores: a questão psicossocial. Cadernos de Pesquisa, n. 119. São Paulo, 2003. p. 191-204. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/n119/n119a10.pdf .
GERALDI, João Wanderley; SILVA, Lilian Lopes M.; FIAD, Raquel Salek.
Linguística, ensino de língua materna e formação de professores. D. E. L. T. A., vol. 12, n. 2, 1996. p. 307-326. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44033/29217 .
GOMES, Regina de Souza. Crise de veridicção e interpretação: contribuições da Semiótica. Estudos semióticos, vol. 15, n. 2, dossiê temático "Contribuições da Semiótica e de outras teorias do texto e do discurso ao ensino". São Paulo: USP, 2019. p. 15-30. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/165198/158312 .
JANKS, Hilary. Literacy and power. London: Routledge, 2010.
KENSKI, Vani M. O ensino e os recursos didáticos em uma sociedade cheia de tecnologias. In: VEIGA, Ilma P. A. (org.). Didática: o ensino e suas relações. Campinas: Papirus, 1996.
LIMA, Eliane Soares de. (Multi)letramentos na escola: proposições da semiótica discursiva à ação didática. Revista do GEL, v. 16, n. 3, 2019a. p. 165-190. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/2804 .
LIMA, Eliane Soares de. De triagens a misturas: por uma compreensão semiótica do processo de transposição didática. Estudos semióticos, vol. 15, n. 2, dossiê temático "Contribuições da Semiótica e de outras teorias do texto e do discurso ao ensino". São Paulo: USP, 2019. p. 114-132. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/165206/158320 .
LIMA, Eliane Soares de. Prática didática: entre a programação, a manipulação e o ajustamento. Estudos Linguísticos. [no prelo, artigo em avaliação]
MAGALHÃES, Maria Cecília C. (org.) A formação do professor como um profissional crítico. Linguagem e reflexão. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
MELLO, Guiomar Namo de. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re)visão radical. São Paulo em Perspectiva, vol. 14, n. 1, 2000. p. 98-110. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/spp/v14n1/9807.pdf .
MONTE MÓR, Walkyria. Formação Docente e Educação Linguística: uma perspectiva linguístico-cultural-educacional. In: SILVE, W. M. et al. (orgs). Desafios da Formação de Professores na Linguística Aplicada. Campinas: Ed. Pontes, 2019. p. 187-206.
PERRENOUD, Philippe. Construir compêtencias é virar as costas aos saberes? Pátio. Revista pedagogica, n. 11. Porto Alegre, Brasil, 1999. p. 15-19. Disponível em: http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_1999/1999_39.html .
PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2012.
ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. p. 11-31.
SAVIANI, Dermeval. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento. Revista de Educação, ano 3, n. 4. UFF, 2016. p. 54-84. Disponível em: http://www.periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32575
SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, 2009. p. 143-155. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf .
SOARES, Magda. Que professor de português queremos formar? Movimento, n. 3. Niterói, RJ, 2001. p. 149-55. Disponível em: http://www.filologia.org.br/viiisenefil/07.html .
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. BH: Autêntica, 1998.
SOUSA, Silvia Maria de; TEIXEIRA, Lucia. Contribuições da Semiótica às práticas de multiletramento. Estudos semióticos, vol. 15, n. 2, dossiê temático "Contribuições da Semiótica e de outras teorias do texto e do discurso ao ensino". São Paulo: USP, 2019. p. 46-62. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/165201 .
STREET, Brian. Letramentos sociais. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
TEIXEIRA, Lucia. Ensinar a ver, ensinar a gostar. Estudos Linguísticos, v. 37, n. 3. São Paulo: GEL, 2008. p. 335-340. Disponível em: http://www.gel.hospedagemdesites.ws/estudoslinguisticos/volumes/37/EL_V37N3_34.pdf .
TEIXEIRA, Lucia. Entre dispersão e acúmulo: para uma metodologia de análise de
textos sincréticos. Gragoatá, vol. 9, n. 16. Niterói, RJ, 2004. p. 209-227. Disponível em: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33349 .
TEIXEIRA, Lucia; FARIA, Karla; SOUSA, Silvia M. de. Textos multimodais na aula de português: metodologia de leitura. Desenredo, v. 10, n. 2. Passo Fundo, RS: UPF, 2014. p. 314-336. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/4295 .
UNESCO. O perfil dos professores brasileiros: o que fazem, o que pensam, o que almejam. Pesquisa Nacional UNESCO. São Paulo: Moderna, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eliane Soares de Lima
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.
Funding data
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers Processo n. 2017/14300-7