Reflections on the status of truth in trend studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2022.194143

Keywords:

Status of truth, Veridiction contract, Regimes of interaction and meaning, Clothing practices, Trend studies

Abstract

In the world of fashion, the trend studies proposed by bureaux de style were established as a strategy to foresee certain clothing practices, aiming to minimize the risk of investment spent on the development of collections. However, anticipating future practices always presents a certain character of uncertainty, so it is essential that a trend forecast is perceived as “true” by its recipients. By reflecting on trend studies from a semiotic-discursive perspective, the objective is to understand how the status of truth is attributed to discourses in the field of trend research. The theoretical-methodological approach of Discursive Semiotics by A. J. Greimas is adopted, mainly in his proposition of the veridiction contract, as well as its developments in Eric Landowski’s Sociosemiotics, in enunciation studies and in semiotic studies on Fashion and trends. From this study, it is understood that the statute of truth in trend research is less linked to verifying if the anticipation actually happens (or not), and more related to the way trend analysts perceive the reality and their ability to make fashion creators and buyers believe in this specific vision.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marc Barreto Bogo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, SP, Brasil, em cotutela com a Université de Limoges (França).

  • Bruna Rosa Machado, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Mestre em Design de Moda e Vestuário pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC, Brasil.

References

CALDAS, Dario. Observatório de sinais: teoria e prática da pesquisa de tendências. São Paulo: SENAC SP, 2004.

CERIANI, Giulia. Le tendenze: il gusto come oggetto di semiotica predittiva. Actes Sémiotiques, n. 122, 2019. Disponível em: <https://www.unilim.fr/actes-semiotiques/6296>. Acesso em 30 ago. 2021.

CIACO, João Batista Simon. A inovação em discursos publicitários: comunicação, semiótica e marketing. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2013.

CLEMENTE, Mariana Braga. Nos desfiles do cotidiano, diversos modos de estar “na Moda”: identidade e alteridade nos jogos de aparências. dObra[s], n. 31, 2021, p. 329-351.

CRAGGS, Hannah. Grandes ideias P/V 20: Cores. Relatório da plataforma WGSN. 31 maio 2018.

ERNER, Guillaume. Sociologia de las Tendencias. Barcelona: Gustavo Gili, 2010.

FIORIN, José Luiz. As figuras de pensamento: estratégia do enunciador para persuadir o enunciatário. Alfa, n. 32, p. 53-67, 1988.

FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. 2. ed. São Paulo: Editora Ática, 2002.

FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. 11. ed. São Paulo: Contexto, 2005.

GOMES, Nelson Pinheiro; COHEN, Suzana Amarante de Mendonça; FLORES, Ana Marta Moreira Flores. Estudos de Tendências: contributo para uma abordagem de análise e gestão da cultura. ModaPalavra, v. 11, n. 22, 2018, p. 49-81.

GREIMAS, Algirdas Julien. “O contrato de veridicção”. In: GREIMAS, Algirdas Julien. Sobre o sentido II: ensaios semióticos. Trad. Dilson Ferreira da Cruz. São Paulo: Nankin: Edusp, 2014, p. 115-125.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. “Verdade”, “Veridicção”, “Veridictórias (modalidades-)”. In: Dicionário de semiótica. Trad. Alceu Dias e Al. São Paulo: Editora Cultrix, 1983.

HABIG, Jim. “A gente já sabia: as previsões que o Pinterest acertou em 2021.” Pinterest Predicts, 26 out. 2021. Disponível em: <https://business.pinterest.com/pt-br/insights/the-trend-predictions-pinterest-got-right-2021/>. Acesso em 10 dez. 2021.

LANDOWSKI, Eric. Interações arriscadas. Trad. Luísa Helena de Oliveira. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014a.

LANDOWSKI, Eric. Sociossemiótica: uma teoria geral do sentido. Galáxia, São Paulo, online, n. 27, p. 10-20, 2014b.

LANDOWSKI, Eric. Com Greimas: interações semióticas. Trad. Ana Claudia de Oliveira. São Paulo: Estação das Letras e Cores, Editora do CPS, 2017.

LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo. Companhia das Letras, 2007.

MAGGIONI, Sara; MORGAN-PETRO, Sidney. Resumo aos compradores P/V 20: Novidades: Cores da moda feminina. Relatório da plataforma WGSN. 06 maio 2019.

OLIVEIRA, Ana Claudia de. Corpo vestido no social: contribuições da semiótica para o estudo da aparência e da identidade. dObra[s], n. 31, 2021, p. 13-40.

POLHEMUS, Ted. Streetstyle: From Sidewalk to Catwalk. Nova York: Thames & Hudson, 1994.

RAYMOND, Martin. Tendencias: Que Son, Como Identificarlas, En Que Fijarnos. Barcelona: Promopress, 2010.

SVENDSEN, Lars. Moda: uma filosofia. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2010.

VINCENT-RICARD, Françoise. As espirais da moda. [Objets de la mode]. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

WGSN. Quem somos? S.d. Disponível em: https://www.wgsn.com/pt/wgsn. Acesso em: 03 jan. 2022.

Published

2022-08-26

How to Cite

Bogo, M. B., & Machado, B. R. (2022). Reflections on the status of truth in trend studies. Estudos Semióticos, 18(2), 173-192. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2022.194143