The secret sonnet in Pauliceia Desvairada

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2023.204219

Keywords:

Semiotics, Literature, Mereology, Mário de Andrade, Pauliceia desvairada

Abstract

Inspired by the centenary of the Week of Modern Art that is celebrated in 2022, this article is dedicated to the analysis of the poem that opens the book published by Mário de Andrade in 1922, Pauliceia Desvairada. With the help of reflections from discursive semiotics, we seek to shed light on the sonnet that is hidden behind the free verses of “Inspiração”. In defense of this reading path, which intends immanence and appearance, we summon the mereological dimension of meaning, that is, the influence of the relations between parts and totality. In this sense, the reading of the poem in question is permeated by the other texts that make up the work, among them the “Prefácio Interessantíssimo” that indicates instructions for a poetics that guides the reading of the rest of the book. Thus, by promoting a doubly immanent analysis of the poem, which, without subjugating the reading to external data, lets the text reveal the internal structures that make up its poeticity (and modernity), we try to pay homage that escapes the biographical and historical tones that, with their merits, seem to dominate the laurels of this centenary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Vinicius Façanha, Universidade Federal do Ceará

    Mestrando do Programa de Pós-graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará (PPGL - UFC), Fortaleza, CE, Brasil.

References

ANDRADE, Mário. Pauliceia Desvairada. Jandira: Principis, 2019 [1922].

AZEVEDO, Sânzio de. Para uma teoria do verso. Fortaleza: EUFC, 1997.

BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Bauru: EDUSC, 2003.

BORRALHO, Maria Luísa Malato. Metamorfoses do soneto: do Classicismo ao Romantismo. In: SILVA, Jorge Bastos da; CASTANHEIRA, Maria Zulmira. Entre classicismo e romantismo: ensaios de cultura e literatura. Porto: FLUP/CETAPS, 2013. p. 5-28.

BORDRON, Jean-François. Les objets en parties (esquisse d'ontologie matérielle). Langages, v. 25, n. 103, p. 51-65, 1991.

FAUSTINO, Mário. O homem e sua hora e outros poemas. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

FONTANILLE, Jacques. Sémiotique et littérature: essais de méthode. Paris: PUF, 1999.

GENETTE, Gérard. Paratextos editoriais. Trad. Álvaro Faleiros. Cotia: Ateliê Editorial, 2009.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. Trad. Alceu Dias Lima, Diana Luz Pessoa de Barros, Eduardo Peñuela Cañizal, Edward Lopes et al. São Paulo: Contexto, 2008.

MAFRA, Matheus Henrique. Um álbum de canções: reflexões semióticas sobre Canções Praieiras. 2019. 164 f. Dissertação (Mestrado em Semiótica e Lingüística Geral) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.11606/D.8.2019.tde-03092019-140851. Acesso em: 21 jul. 2021.

OLIVEIRA JÚNIOR, José Leite de. Transgressão e segredo num poema de Florbela Espanca. CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada, Araraquara, v. 11, n. 1, p. 121-129, 2013. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/6104. Acesso em: 05 nov. 2022.

Published

2023-04-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

Façanha, V. (2023). The secret sonnet in Pauliceia Desvairada. Estudos Semióticos, 19(1), 162-177. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2023.204219