What happens in childhood does not stay in childhood: respect for others in social relations

Authors

  • Junia de Vilhena Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Maria Inês Garcia de Freitas Bittencourt Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Joana de Vilhena Novaes Universidade Veiga de Almeida
  • Carlos Mendes Rosa Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v22i2p339-353

Keywords:

childhood, reception, other, subjective recognition

Abstract

This work proposes a sociological and psychoanalytic view on childhood’s psychic formation in contemporary times. It highlights the importance of caring in early life as an essential condition of the child’s growing process. The text gives relevance to alteritarian relations and the subjective recognition that lead to the feeling of belonging to a society. It points out that trusting the affection of others is critical for the child to feel allowed to express their own opinions and affections. In the other hand, if children who have known by helplessness do not receive proper care, they will become troubled, wither and lose desire for life

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Author Biographies

  • Junia de Vilhena, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
    Psicanalista. Doutora em Psicologia Clínica. Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica da PUC-Rio. Coordenadora do Laboratório Interdisciplinar de Pesquisa e Intervenção Social – LIPIS da PUC-Rio. Pesquisadora da Associação Universitária de Pesquisa em Psicopatologia Fundamental. Membro Associado da Euroscience Organization Pesquisadora correspondente do Centre de Recherches Psychanalyse et Médecine, CRPM-Pandora. Université Denis-Diderot Paris VII. Investigadora-Colaboradora do Instituto de Psicologia Cognitiva da Universidade de Coimbra.
  • Maria Inês Garcia de Freitas Bittencourt, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

    Doutora em Psicologia Clínica. Professora aposentada do Departamento de Psicologia da PUC-Rio. Pesquisadora do Laboratório Interdisciplinar de Pesquisa e Intervenção Social – LIPIS da PUC-Rio.

  • Joana de Vilhena Novaes, Universidade Veiga de Almeida
    Professora do Programa de Mestrado Profissional e Doutorado em Psicanálise, Saúde e Sociedade da Universidade Veiga de Almeida. Doutorado em Psicologia Clínica pela PUC-Rio. Pós-doutorado em Psicologia Social (2008) e Psicologia Médica pela UERJ (2012). Especialista em Transtornos Alimentares pela Santa Casa de Misericórdia do Rio de Janeiro. Coordenadora do Núcleo de Doenças da Beleza do Laboratório Interdisciplinar de Pesquisa e Intervenção Social -LIPIS da PUC-Rio. Pesquisadora correspondente do Centre de Recherches Psychanalyse et Médecine -Université Denis-Diderot Paris 7 CRPM-Pandora.
  • Carlos Mendes Rosa, Universidade Federal do Tocantins

    Doutor em Psicologia pela PUC-Rio. Professor Adjunto do curso de Psicologia da Universidade Federal do Tocantins. Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino em Ciências e Saúde pela UFT. Pesquisador Associado do Laboratório Interdisciplinar de Pesquisa e Intervenção Social da PUC-Rio. Investigador-Colaborador do Instituto de Psicologia Cognitiva da Universidade de Coimbra. 

Published

2017-10-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

Vilhena, J. de, Bittencourt, M. I. G. de F., Novaes, J. de V., & Rosa, C. M. (2017). What happens in childhood does not stay in childhood: respect for others in social relations. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 22(2), 339-353. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v22i2p339-353