Faced with a culture that no longer provides support: the discourse on “the evil of youth”
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i1p53-61Keywords:
adolescence, capitalist discourse, transmission, school, psychoanalytic discourseAbstract
Supported by clinical encounters, training and research experiences in educational sciences, this article links some of the impasses of adolescents in school with the new modes of transmission and the processes of moralization of school discourse. These changes, which are effects of the “capitalist discourse”, seem to produce forms of ethical disengagement among adults, leaving young people in the face of an Other who no longer provides support or a Law. These observations force us to reflect on the stakes of psychoanalytic discourse in academic courses and to update the challenges.
Downloads
References
Arendt, H. (1958). La crise de l’éducation. In La crise de la culture (pp.223-252). Paris: Editions Gallimard. (Trabalho original publicado em 1972).
Bauman, Z. (2006). La vie liquide. Rodez : Les éditions de Rouergue.
Bergès, J. (2001). L’adolescent: infans. Journal Français de Psychiatrie, (14), 26-29.
Blais, M.-C., Gauchet M. & Ottavi D. (2008). Conditions de l’éducation. Paris: Éditions Stock.
Blais, M.-C., Gauchet M. & Ottavi D. (2014). Transmettre, apprendre. Paris: Éditions Stock.
Ferraris, M. (2017). L’imbécillité est une chose sérieuse. Paris: PUF.
Freud, S. (2016). Deuil et mélancolie Paris: Éditions des Crépuscules. (Trabalho original publicado em 1917).
Freud, S. (2010). Malaise dans la civilisation. Paris: Payot & Rivages, (Trabalho original publicado em 1930).
Freud, S. (1984). XXXIe conférence, La décomposition de la personnalité psychique. Dans Nouvelles conférences d’introduction à la psychanalyse (p. 80-110). Paris : Gallimard. (Trabalho original publicado em 1932)
Han, B.-C. (2014). La société de la fatigue. Belval: Éditions Circé.
Kierkegaard, S. (1990) Traité du désespoir. Paris: Gallimard. (Trabalho original publicado em 1848)
Lacadée, Ph. (2007). L’éveil et l’exil. Enseignements psychanalytiques de la plus délicate des transitions : l’adolescence. Nantes : Editions Cécile Defaut.
Lacan, J. (1999). L’agressivité en psychanalyse. In Écrits I (pp.100-123). Paris : Editions du Seuil. (Trabalho original publicado em 1948)
Lacan, J. (1986). Le Séminaire, Livre VII, L’éthique de la psychanalyse, 1959-1960. Paris, Seuil.
Lacan J. (1978). Du discours psychanalytique. In G. B. Contri (Org.), Lacan in Italia, Lacan en Italie, 1953-1978 (p.26-39). Milan: La Salamandra, (palestra proferida em 1972). Version en ligne repérée sur le site: http://www.pileface.com/sollers/pdf/Lacan-Milan-1972.pdf
Lesourd, S. (2006). Comment taire le sujet ? Des discours aux parlottes libérales. Ramonville Saint-Agne: ÉRÈS.
Pirone, I. (2015). Adolescens videns. Si l’image ne se raconte pas comment la lire ? Adolescence, 33, (4), 901-910.
Pirone, I. (2017a). Fragilisation de la fonction narrative et impasses du sujet. Le Télémaque, (51), 37-46.
Pirone, I. (2017b). Impasses atuais da relação educativa : o fracasso escolar, uma janela aberta sobre nossa contemporaneidade. Educar em revista, (64), 103-116.
Tyszler, J.-J. (2016). Préface. Deuil et mélancolie. Un texte qui ne peut pas mourir. In S. Freud, Deuil et mélancolie (pp. 11-19). Paris: Éditions des Crépuscules.
Downloads
Published
Issue
Section
License
O envio dos manuscritos deverá ser acompanhado de Carta à Comissão Executiva solicitando a publicação. Na carta, o(s) autor(es) deve(m) informar eventuais conflitos de interesse - profissionais, financeiros e benefícios diretos ou indiretos - que possam vir a influenciar os resultados da pesquisa. Devem, ainda, revelar as fontes de financiamento envolvidas no trabalho, bem como garantir a privacidade e o anonimato das pessoas envolvidas. Portanto, o(s) autor(es) deve(m) informar os procedimentos da aprovação da pesquisa pelo Comitê de Ética da instituição do(s) pesquisador(es) com o número do parecer.
O material deve ser acompanhado também de uma Declaração de Direito Autoral assinada por todo(s) o(s) autor(es) atestando o ineditismo do trabalho, conforme o seguinte modelo:
Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.