School in the register of fantasy

Authors

  • Daniel Revah UNIFESP

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i1p22-31

Keywords:

pedagogical discourses, school figures, register of fantasy

Abstract

The fantasy of the perfect school has boosted the modern school since its beginnings, resulting in several school figures. The article focuses on some of these figures, starting with the one that appears as a school-machine and that, later, when human nature emerges as a limit to what is related to the machine, it gives rise to new school figures. It is argued that the ideal of the perfect school present in the pedagogical discourses resulted in diverse ways of thinking and making schooling effective, without necessarily making the school unfeasible for its role in the transmission of a certain cultural legacy and as a socializing agency of the new generations. However, in the last decades, there has been an important change, perceptible in Brazil since the 1990s, when quantitative evaluations started to be used to clearly and precisely define the degree of perfection of the school, thus tending to make school education unfeasible itself. Since then, what has become more pronounced is the tendency to negate the necessary distance from that ideal and, therefore, the more the school seeks to achieve this consummated school, with no faults, the more it weakens itself and is consumed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Batista, D. E. (2013). Da magnificência da didática a um ensino não-todo: um ensaio de psicanálise e educação. Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo.
Chauí, M. S. (1983). Rousseau. Vida e obra. In J. J. Rousseau, Rousseau (L. S. Machado, trad.). Coleção “Os Pensadores”. São Paulo: Abril Cultural.
Comenius, J. A. (1997). Didática Magna (I. C. Benedetti, trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1657)
Dewey, J. (1980). A criança e o programa escolar. In J. Dewey, Dewey. Coleção “Os pensadores”. São Paulo: Abril Cultural. (Trabalho original publicado em 1902)
Foucault, M. (1984). Vigiar e punir (L. M. P. Vassallo, trad.). Petrópolis, RJ: Vozes. (Trabalho original publicado em 1975)
Foucault, M. (1997). Resumo dos cursos do Collège de France (1970-1982) (A. Daher, trad.). Rio de Janeiro: Zahar. (Trabalho original publicado em 1994)
Lacan, J. (1972). Traducción de la conferencia de Lacan en Milán del 12 de mayo de 1972. Texto recuperado em 10 de jan. 2018: https://pt.scribd.com/document/274731653/1972-Traduccion-de-La-Conferencia-de-Lacan-en-Milan-Del-12-de-Mayo-de-1972.
Lajonquière, L. (de). (1999). Infância e ilusão (psico)pedagógica. Petrópolis, RJ: Vozes.
Malheiros, Y. (1995, março). Entrevista com o ministro Paulo Renato Souza. O que esperar e o que não espererar do MEC. Nova Escola, São Paulo, n° 82, 50-52.
Narodowski, M. (2004). Comenius & a Educação. Belho Horizonte: Autêntica.
Passone, E. F. K. (2015). Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste? Estilos da Clínica, 20(3), 400-420. doi: http://dxdoi.org/10.11606/issn.1981-1624.v20i3p400-420.
Piolli, E., Silva, E. P., & Heloani, J. R. M. (2015, set./dez.). Plano Nacional de Educação, autonomia controlada e adoecimento do professor. Caderno Cedes, Campinas, 35 (97), 589-607.
Revah, D. (1994). Construtivismo: uma palavra no circuito do desejo. Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP.
Rousseau, J. J. (1999). Emílio ou Da Educação (R. L. Ferreira, trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1762)
Rousseau, J. J. (1983). Discurso sobre as ciências e as artes. In J. J. Rousseau, Rousseau (L. S. Machado, trad.). Coleção “Os Pensadores”. São Paulo: Abril Cultural. (Trabalho original publicado em 1750)
Salinas Fortes, L. R. (1989). Rousseau: o bom selvagem. São Paulo: FTD.
Toledo, M. R. A., & Carvalho, M. M. C. (2017, out./dez.). A tradução de John Dewey na coleção autoral Biblioteca da Educação. Educação & Sociedade, 38 (141), 999-1015. doi: http://dx.doi.org/10.1590/es0101-73302017157307.
Vincent, G., Lahire, B., & Thin, D. (2001, jun.).Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, nº 33, 7-47.
Voltolini, R. (2015, maio/agost.). Miséria ética na educação inclusiva: por uma inclusão política mais do que social. Educação, 38 (2), 222-229. doi: http://dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2015.2.
Weber, M. (1984). Economía y sociedad(J. M. Echavarría, J. R. Parella, E. Ímaz, E. G. Máynez, J. F. Mora, trad.). México: Fondo de cultura económica. (Trabalho original publicado em 1922)

Published

2019-04-30

How to Cite

Revah, D. (2019). School in the register of fantasy. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 24(1), 22-31. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i1p22-31