Sándor Ferenczi: creative bridges
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i2p205-216Keywords:
trauma, the child within the adult, environments, care and psychoanalysisAbstract
This text develops some of Sándor Ferenczi’s major contributions of, present in the last part of his works. Once Freud’s disciple, he takes his independence and develops an innovative reflection on trauma. From this clinic, he describes the essential therapeutic dimension of psychoanalysis, against the dominant intellectualization of practitioners. He gives a new definition of the child’s relationship with adults, different from the Freudian infantile. As consequences of this, the importance of the body in a split subject, the convergence of child and adult psychoanalysis, the practitioner’s new posture and the importance of his training are highlighted. The essential humanizing role of the first environments, of education and transmission also come to the fore in his reflection.
Downloads
References
Beillerot, J. (2000). Le rapport au savoir. In N. Mosconi, J. Beillerot & C. Blanchard-Laville (Orgs.), Formes et formations du rapport au savoir (p. 39-57). Paris: L’Harmattan.
Dupont, J. (2015). Au fil du temps…un itinéraire psychanalytique. Paris: Campagne Première.
Ferenczi, S & Rank, O. (1994). Perspectives de la psychanalyse. Paris: Payot. (Trabalho original publicado em 1924).
Ferenczi, S. (1968). Psychanalyse et pédagogie. In S. Ferenczi, Œuvres complètes, Psychanalyse 1. (J. Dupont, trad., pp. 51-56). Paris: Payot. (Trabalho original publicado em 1908).
Ferenczi, S. (1982a). L’adaptation de la famille à l’enfant. In S. Ferenczi, Œuvres complètes, Psychanalyse 4. (Equipe da Revista Coq-héron, trad., pp. 29-42). Paris: Payot. (Trabalho original publicado em 1928).
Ferenczi, S. (1982b). L’enfant mal accueilli et sa pulsion de mort. In S. Ferenczi, Œuvres complètes, Psychanalyse 4. (Equipe da Revista Coq-héron, trad., pp. 76-81). Paris: Payot. (Trabalho original publicado em 1929).
Ferenczi, S. (1982c). Principe de relaxation et néocatharsis. In S. Ferenczi, Œuvres complètes, Psychanalyse 4. (Equipe da Revista Coq-héron, trad., pp. 98-112). Paris: Payot. (Trabalho original publicado em 1930).
Ferenczi, S. (1982d). Analyse d’enfants avec des adultes. In S. Ferenczi, Œuvres complètes, Psychanalyse 4. (Equipe da Revista Coq-héron, trad., pp. 98-112). Paris: Payot. (Trabalho original publicado em 1931).
Ferenczi, S. (1982e). Confusion de langue entre les adultes et l’enfant. In S. Ferenczi, Œuvres complètes, Psychanalyse 4. (Equipe da Revista Coq-héron, trad., pp. 125-135). Paris: Payot. (Trabalho original publicado em 1933).
Ferenczi, S. (2014). Journal clinique. (Equipe da Revista Coq-héron, trad., p. 223). Paris: Petite Bibliothèque Payot. (Trabalho original publicado em 1932).
Freud, A. (2001). Le moi et les mécanismes de défense (Traduction par A. Berman). Paris: PUF. (Trabalho original publicado em 1936).
Kaës, R. (1987). Fantasme et formation. Paris: Dunod.
Lacan, J. (1978). Le séminaire, livre II. Paris: Seuil. (Apresentação oral em 1954-55, publicação original em 1978)
Lajonquière, L. (de). (2019). Les études psychanalytiques en éducation et formation au Brésil. Pour une conversation entre cousins transatlantiques. Cliopsy, 21, 79-88. Recuperado de www.revuecliopsy.fr/n-21-avril-2019/
Lugrin, Y. (2017). Ferenczi sur le divan de Freud - une analyse finie ? Paris: Ed. Campagne Première.
Pechberty, B. (2000). L’infantile et la clinique de l’enfant. Paris: Dunod
Pechberty, B. (2009) Formation et soin psychique: des rencontres de hasard ou de structure ? Cliopsy, 1, pp. 41-49. Recuperado de www.revuecliopsy.fr/n1-avril-2009/
Pechberty, B. (2017). Du contre-transfert en acte : Sandor Ferenczi et ses avancées. Cliopsy, 17, 9-23. Recuperado de www.revuecliopsy.fr/n-17-avril-2017
Downloads
Published
Issue
Section
License
O envio dos manuscritos deverá ser acompanhado de Carta à Comissão Executiva solicitando a publicação. Na carta, o(s) autor(es) deve(m) informar eventuais conflitos de interesse - profissionais, financeiros e benefícios diretos ou indiretos - que possam vir a influenciar os resultados da pesquisa. Devem, ainda, revelar as fontes de financiamento envolvidas no trabalho, bem como garantir a privacidade e o anonimato das pessoas envolvidas. Portanto, o(s) autor(es) deve(m) informar os procedimentos da aprovação da pesquisa pelo Comitê de Ética da instituição do(s) pesquisador(es) com o número do parecer.
O material deve ser acompanhado também de uma Declaração de Direito Autoral assinada por todo(s) o(s) autor(es) atestando o ineditismo do trabalho, conforme o seguinte modelo:
Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.