To know, intelligence, and tradition: educating and the educator in Chaui, Rancière and Lajonquière

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v27i2p312-327

Keywords:

teacher-student relationship, psychopedagogical illusion, teaching

Abstract

The article starts from the understanding that Marilena Chaui, Jacques Rancière and Leandro de Lajonquière express about decisive aspects of the teacher-student relationship. Particularly with regard to teaching and learning. With this, we explain an underlying formulation of what these authors think about being a teacher.  We endorse their positions by identifying in them a relationship between knowledge, intelligence and tradition, that is, the places that teacher and student occupy in the face of knowledge located in a certain discursive tradition in which the characters of this plot are inserted. A movement of ideas that, in the comparison between these thinkers, culminated in an examination of the technicizing and developmental myth that has guided certain pedagogical approaches prevalent in Brazil, especially with regard to being a teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fabio Ferreira Jesus, Universidade de São Paulo, Instituto de Psicologia

    Doutorando pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo. Professor da Rede Municipal de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

References

Anacleto, J. M. B. (2018). Conhecimento e desejo nas formulações infantis. [Tese de Doutorado]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP https://doi.org/10.11606/T.48.2019.tde-02052019-152444

Ball, S. J. (2004). Performatividade, privatização e o pós-estado do bem-estar. Educação & Sociedade, 25(89), 1105-1126. Doi: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000400002

Ball, S. J. (2018). Redes, neoliberalismos e mobilidade de políticas. In J.S Ball, Educação global S.A. Novas redes políticas e o imaginário neoliberal (J. Bridon Trad., pp. 21–44). Editora UEPG.

Carmagnani, A. M. G. (2004). Técnicas de vigilância e punição: o discurso da mídia sobre o professor e a escola. Verso & Reverso, 2(39), 1–13.

Carvalho, J. S. F. de. (2016). Por uma pedagogia da dignidade: memórias e reflexões sobre a experiência escolar. Summus.

Chaui, M. (2017, dezembro 14). Cerimônia de outorga do título de professora emérita. Cerimônia de Outorga do Título de Professora Emérita, São Paulo. Disponível em https://youtu.be/Yx9VM5mXbYs

Chaui, M. (2018a). Ideologia e educação. In H. Santiago (Org.), Em defesa da educação pública, gratuita e democrática (pp. 73–94). Autêntica. (Trabalho original publicado em 1980)

Chaui, M. (2018b). O que é ser educador hoje? Da arte à ciência: A morte do educador. In H. Santiago (Org.), Em defesa da educação pública, gratuita e democrática (pp. 107–127). Autêntica.

Cortesão, L. (2011). Ser professor: um ofício em risco de extinção? (3a ed.). Cortez.

Fanizzi, C. (2021). Das representações às ilusões acerca do ser e do fazer docentes. In J. Rosado, & M. Pessoa (Orgs.), As abelhas não fazem fofoca: Estudos psicanalíticos no campo da educação (pp. 115–136). Instituto Langage.

Fanizzi, C., & Carvalho, J. S. F. de. (2022). Não é ninguém, é o professor! Sobre a figura docente e o seu ofício. SciELO Preprints. Doi: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3607

Ferreira, K. Z. (2012). Quando o professor é notícia? Imagens de professor e Imagens do jornalismo [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. Disponível em https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-03082012-135123/pt-br.php

Formosinho, J. (2009). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto Editora.

Furtado, J. P., & Cordeiro, D. S. (Orgs.). (2019). Entrevista com Marilena Chaui. In D. S. Cordeiro, & J. P. Furtado (Orgs.), Arte da aula (pp. 143–154). Edições Sesc São Paulo.

Lajonquière, L. (1994). Epistemologia e psicanálise: o estatuto do sujeito. Percurso: Revista de Psicanálise, 13, 57–63.

Lajonquière, L. (1999). Infância e ilusão (psico)pedagógica: Escritos de psicanálise e educação. Vozes.

Lajonquière, L. (2010). Figuras do infantil. Vozes.

Lajonquière, L. (2011a). A mestria da palavra e a formação de professores. Educação & Realidade, 36(3), 849–865. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/13316

Lajonquière, L. (2011b). A palavra e as condições da educação escolar. Educação & Realidade, 38(2), 455–469. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/34257

Lajonquière, L. (2013). De Piaget a Freud – para uma clínica do aprender. Vozes.

Lajonquière, L. (2016). Notas psicanalíticas para uma outra historia da infância. In R. Voltolini (Org.), Crianças públicas, adultos privados (pp. 73–84). Escuta/Fapesp.

Lajonquière, L. (2017). Sigmund Freud e o interesse pedagógico da psicanalise. In D. Kupermann (Org.), Por que Freud. Hoje? (pp. 243–264). Zagadoni.

Lajonquière, L. (2018). As ilusões (psico)pedagógicas e o sonho de uma escola para todos. In M. B. Coelho, M. E. Arreguy, & S. Cabral (Orgs.), Racismo, capitalismo e subjetividade: Leituras psicanalíticas e filosóficas (pp. 59–68). Instituto Langage.

Lajonquière, L. (2019). Quando o sonho cessa e a ilusão psicopedagógica nos invade, a escola entra em crise. Notas comparativas Argentina, Brasil, França. ETD – Educação Temática Digital, 21(2), 297–315. https://doi.org/10.20396/etd.v21i2.8651506

Lajonquière, L. (2021). De um psicanalista na educação. In J. Rosado, & M. Pessoa (Orgs.), As abelhas não fazem fofoca: Estudos psicanalíticos no campo da educação (pp. 13–37). Instituto Langage.

Lajonquière, L. (2013c). Das contribuições da psicanálise e da formação de professores. In S. R. M. Souza, & M. de L. S. Ornellas (Orgs.), Entre-linhas: educação, psicanalise e subjetividade (pp. 37–63). Editora da Universidade Federal da Bahia.

Lajonquière, L. (2017b). Do interesse epistemológico dos estudos psicanalíticos na educação. In M. R. Pereira (Org.), Os sintomas na educação de hoje. Que fazemos com ‘isso’? ( pp. 32–38). Scriptum.

Laval, C. (2019). A escola não é uma empresa: O neoliberalismo em ataque ao ensino público. Boitempo, original publicado em 2003.

Pacheco, J. (2019). O canto do Cisne? In J. P. Furtado & D. S. Cordeiro (Orgs.), Arte da aula (pp. 13–22). Edições Sesc São Paulo.

Rancière, J. (2018). O mestre ignorante – cinco lições sobre a emancipação intelectual (L. do Valle, Trad.; 3o ed). Autênctica. (Trabalho original publicado em 1987)

Reis, M., & Rodrigues, R. (2018). A ilusão (psico)pedagógica e o empobrecimento das experiências educativas (Entrevista com Leandro de Lajonquière). Estilos da Clínica, 23(2), 430–450. Doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v23i2p430-450

Sampaio, A. M. S. (2021). Quando algo não vai bem: O lugar da escola para todos nos sonhos da república. Em As abelhas não fazem fofoca: Estudos psicanalíticos no campo da educação (pp. 41–62). Instituto Langage.

Santiago, H. S., & Silveira, P. H. F. ([s.d.]). Percursos de Marilena Chaui: Filosofia, política e educação.

Sarti, F. M. (2008). O professor e as mil maneiras de fazer no cotidiano escolar. Teoria e Prática, 18(30), 47–65.

Silva, A. C. B. (2021). Entre heranças coloniais e horizontes utópicos: Reflexões sobre ensinar e aprender a partir de uma experiência moçambicana. In J. Rosado, & M. Pessoa, As abelhas não fazem fofoca: Estudos psicanalíticos no campo da educação (pp. 159–180). Instituto Langage.

Souza, M. P. R. de. (2017). Psicologia escolar na luta por uma atuação ético-política na educação básica. In A. M. Machado, A. B. C. Lerner, & P. F. Fonseca (Orgs.), Concepções e proposições em psicologia e educação (pp. 57–68). Blucher. Disponível em https://openaccess.blucher.com.br/article-details/03-20824

Waks, J. T. (2021). O professor com sujeito e o sonho de uma escola para todos e todas. In J. Rosado, & M. Pessoa, As abelhas não fazem fofoca: Estudos psicanalíticos no campo da educação (pp. 68–80). Instituto Langage.

Published

2022-08-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Jesus, F. F. (2022). To know, intelligence, and tradition: educating and the educator in Chaui, Rancière and Lajonquière. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 27(2), 312-327. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v27i2p312-327