"Will you be here tonorrow?" The work with objects in an institution for children with social bond difficulties
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v28i1p134-144Keywords:
autism, psychosis, autistic object, applied psychoanalysis, multi-person practiceAbstract
This article is about an internship experience that took place at the Institut Médico Pédagogique Notre Dame de la Sagesse, known as Le Courtil. Le Courtil is a Belgian institution dedicated to the reception and treatment of children and young people with social bond difficulties. Based on a clinical case of an eight-year-old girl, the importance of objects for the invention and treatment of the real given by the subject is discussed. It is shown that the treatment is a singular work carried out by the subject in partnership with intervening parties. The multi-person practice and the transfer are put forward as devices that favour this work.
Downloads
References
Berni, J. T. (2015). A presença do estagiário numa instituição para crianças em grandes dificuldades psíquicas (dissertação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.
Carbonell, N. (2019). L’invention à la lettre. Courtil en lignes, no24. Pratique hors les normes. Disponível em https://www.courtilpro.be/courtilenlignes/index.php/revue/article/24-pratiques-hors-les-normes/clinique/l-invention-a-la-lettre
Ciaccia, A. di. (2005). À propos de la pratique à plusieurs. In: HALEUX, Bruno (Org.), “Quelque chose à dire” à l’enfant autiste. Pratique à plusieurs à L’Antenne 110. Éditions Michèle. Paris: 2010, pp.97-103. Publicado originalmente In: Les feuillets du Courtil, Champ freudien en Belgique, nº23, 2005.
Freud, S. (2010). Introdução ao narcisismo. In S. Freud, Obras completas (P C. de Souza, trad., Vol. 12, pp 13-150). São Paulo: Companhia das Letras. Trabalho original publicado em 1914.
Freud, S. (2010). Considerações atuais sobre a guerra e a morte. In S. Freud, Obras completas. (P C. de Souza, trad., Vol. 12, pp 209-246). Trabalho original publicado em 1916.
Freud, S. (2010). Além do princípio do prazer. In S. Freud, Obras completas. (P C. de Souza, trad., Vol. 14, pp 161-239). Trabalho original publicado em 1920.
Lacan, J. (1988). O seminário, livro 3: As psicoses, 1955-1956. Texto estabelecido por Jacques-Alain Miller. Versão brasileira: Aluísio Menezes. 2ª edição revista. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
Lacan, J. (1995). O seminário, livro 4: A relação de objeto, 1956-1957. Texto estabelecido por Jacques-Alain Miller.Versão brasileira: Dulce Duque Estrada. Rio de Janeiro: Zahar.
Lacan, J. (2008). O seminário, livro 11: Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise, 1964. Texto estabelecido por Jacques-Alain Miller. Versão Brasileira: M.D. Magno. Rio de Janeiro: Zahar.
Laurent, E. (2014). A batalha do autismo: da clínica à política. (C. Berliner, trad.). Rio de Janeiro: Zahar.
Otero, M.; Bremond, M. (2013). A ciel ouvert, entretiens. Le Courtil, l’invention au quotidien. Paris: Buddy Movies.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fernanda Bonilha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O envio dos manuscritos deverá ser acompanhado de Carta à Comissão Executiva solicitando a publicação. Na carta, o(s) autor(es) deve(m) informar eventuais conflitos de interesse - profissionais, financeiros e benefícios diretos ou indiretos - que possam vir a influenciar os resultados da pesquisa. Devem, ainda, revelar as fontes de financiamento envolvidas no trabalho, bem como garantir a privacidade e o anonimato das pessoas envolvidas. Portanto, o(s) autor(es) deve(m) informar os procedimentos da aprovação da pesquisa pelo Comitê de Ética da instituição do(s) pesquisador(es) com o número do parecer.
O material deve ser acompanhado também de uma Declaração de Direito Autoral assinada por todo(s) o(s) autor(es) atestando o ineditismo do trabalho, conforme o seguinte modelo:
Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.