Online child psychotherapy: experiences of psychoanalytically psychologists during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v29i2p200-219

Keywords:

child psychotherapy, online therapy, psychoanalysis

Abstract

This article is an exploratory qualitative study aimed at understanding how Information and Communication Technologies were utilized by psychoanalytically oriented Brazilian psychologists during the COVID-19 pandemic. It investigates the adaptations of the therapeutic setting in a virtual mode, as well as the use of the therapeutic contract, play, and playful resources through digital platforms. Through ten interviews conducted with psychologists via Google Meet, it was possible to observe the peculiarities related to managing online therapy, as well as the scope and limitations of this modality within a context that is far from the classical framework. These services became essential during the pandemic, as children's mental health triggered physical and psychological consequences. Despite the adversities, the virtual setting proved to be a viable resource within the pandemic scenario.

Downloads

Author Biographies

  • Letícia Resende Ferreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Mestranda em Psicologia, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, MG, Brasil.

  • Tales Vilela Santeiro, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Professor Associado do Departamento de Psicologia e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia, UFTM, Uberaba, MG, Brasil. 

  • Conceição Aparecida Serralha, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia, UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

References

Affonso, R. M. L. (2022). Como brincar em tempos de pandemia? In R. M. L. Affonso (Org.), Ludodiagnóstico: Do brincar livre na natureza à clínica infantil on-line (pp. 63-74). São Paulo: Vetor.

Affonso, R. M. L., & Teixeira, T. (2022). Brincar, brinquedos e brincadeiras em situação de isolamento social: a pandemia da COVID-19. In R. M. L. Affonso (Org.), Ludodiagnóstico: Do brincar livre na natureza à clínica infantil on-line (pp. 433-474). São Paulo: Vetor.

Aires, S., Moscon, B., Chamusca, C. M., Mignac, L., & Guerra, L. C. (2021). Experiências de atendimento online a crianças e adolescentes em tempos de COVID-19. Estilos da Clínica, 26(2), 283-296. Recuperado de https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/181297

Avoglia, H. R. C., Rosa, H. R., & Silva, M. A. (2022). Atendimento on-line com crianças: A urgência de novos olhares para a prática clínica infantil. In R. M. L. Affonso (Org.), Ludodiagnóstico: Do brincar livre na natureza à clínica infantil on-line (pp. 607-635). São Paulo: Vetor.

Aydogdu, A. L. F. (2020). Saúde mental das crianças durante a pandemia causada pelo novo coronavírus: Revisão integrativa. Journal health NPEPS, 5(2). Recuperado de https://periodicos.unemat.br/index.php/jhnpeps/article/view/4891

Azevedo, E. C., Feil, C. F., Riter, H.S., Golbert, R. I., Lotti, L. M., Souza, L. W., Agnol, L. D., Mello, L. F. P., & Menger, S. (2020). Psicoterapia de orientação psicanalítica on-line com crianças e adolescentes em tempos de isolamento social. Publicação CEAPIA, 29(1). Recuperado de https://ceapia.com.br/?publicacoes_cpt=revista-ceapia-2020

Conselho Federal de Psicologia (2020). Resolução nº 04, de 26 de março de 2020. Dispõe sobre regulamentação de serviços psicológicos prestados por meio de Tecnologia da Informação e da Comunicação durante a pandemia do COVID-19. Recuperado de https://atosoficiais.com.br/cfp/resolucao-do-exercicio-profissional-n-4-2020

Costa, B. B. V., & Gomes, I. C. (2022). Pandemia de COVID-19, setting terapêutico on-line e fenômenos transferenciais. Contextos Clínicos, 15(2). doi: https://doi.org/10.4013/ctc.2022.152.04

Costa, T. A. F., & Badáro, A. C. (2021). Impacto do uso de tecnologia no desenvolvimento infantil: Uma revisão de literatura. Cadernos de Psicologia, 3(5), 234-255. Recuperado de https://seer.uniacademia.edu.br/index.php/cadernospsicologia/article/view/3146

Cruz, R. M., & Labiak, F. P. (2021). Implicações éticas na psicoterapia on-line em tempos de Covid-19. Revista Psicologia e Saúde, 13(3), 203-216. doi: https://doi.org/10.20435/pssa.v13i3.1576

Dias, M. L. (2020). Psicoterapia on-line para crianças: Alcances e limites. In: A. K. C. Nascimento, & M. B., Sei (Orgs.), Intervenções psicológicas on-line: Reflexões e retrato de ações (pp. 49-66). Londrina: Clínica Psicológica da UEL.

Freud, S. (2020). Caminhos da terapia psicanalítica. In Freud, S. Obras incompleta de Sigmund Freud: Fundamentos da clínica psicanalítica (pp. 191-204). Belo Horizonte: Autêntica. (Trabalho original publicado em 1919)

Fundação Oswaldo Cruz (2020). Saúde mental e atenção psicossocial na Pandemia COVID-19: Crianças na Pandemia COVID-19. Brasília, DF: Ministério da Saúde. Recuperado de https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/wp-content/uploads/2020/05/crianças_pandemia.pdf

Garrit, M. (2021). Psicanálise e a modalidade on-line: resistências e possibilidades. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 5 (6), 51-66. Recuperado de: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/psicologia/resistencias-e-possibilidades

Höfig, J. A. G., & Zanetti, S. A. S. (2016). O setting suficientemente bom e o manejo clínico na psicoterapia infantil: Relato de caso. Estilos da Clinica, 21(1), 45-62. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v21i1p45-62

Linhares, M. B. M., & Enumo, S. R. F. (2020). Reflexões baseadas na Psicologia sobre efeitos da pandemia COVID-19 no desenvolvimento infantil. Estudos de Psicologia, 37. doi: https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200089

Marinho, N. S. A., Mattos, A. S., Silva, A. M., Roberto, G. L. S., Dias, L. L., Borges, M.R., & Moura, L. R. (2022). Impactos psicossociais da pandemia do COVID-19 em crianças. Research, Society and Development, 11(4). doi: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i4.27201

Nascimento, A. K. C. (2020). Psicoterapia on-line: Retrato de um percurso. In: A. K. C. Nascimento, & M. B., Sei (Orgs.), Intervenções psicológicas on-line: Reflexões e retrato de ações (pp. 25-48). Londrina: Clínica Psicológica da UEL.

Paiva N. M. N, & Costa J. S. (2015). A influência da tecnologia na infância: Desenvolvimento ou ameaça? Psicol Pt, 1, 1-13. Recuperado de https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A0839.pdf

Paulo, M. S. L. L. (2022). Ludodiagnóstico e ludoterapia: Atendimento psicológico de crianças e adolescentes em plataformas on-line. In: R. M. L. Affonso (Org.), Ludodiagnóstico: Do brincar livre na natureza à clínica infantil on-line (pp. 729-763). São Paulo: Vetor.

Silva, K. C. (2018) Cuidado em Winnicott: Do desenvolvimento emocional ao setting analítico. (Dissertação, Universidade Federal de Sergipe). Recuperado de http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/10949

Silva, M. F. A., Carneiro, M. I. P., Brito, K. P. P., & Gomes, K. F. (2017). O processo de psicoterapia infantil sob uma perspectiva psicanalítica. Revista Farol, 4(4), 126-141. Recuperado de https://revista.farol.edu.br/index.php/farol/article/view/50

Stürmer, A., & Castro, M. G. K. (2009). Crianças e adolescentes em psicoterapia: A abordagem psicanalítica. Porto Alegre: Artmed.

Susemihl, E. V. K. P. (2020). Notas sobre a clínica à distância, Klein, contratransferência e identificação projetiva. Revista Brasileira de Psicanálise, 54(3), 49-63. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-641X2020000300006&lng=pt&tlng=pt

Tachibana, M., Pizzo, G. M., Paiva, L. V., & Oliveira, M. C. R. (2021). A clínica psicanalítica infantil na modalidade on-line: reflexões winnicottianas. Revista Brasileira de Psicoterapia, 23(3), 9-20. Recuperado de https://rbp.celg.org.br/detalhe_artigo.asp?id=397

Terra, G. S., Santeiro, T. V., Couto, V. V. D. (2024). Experiências on-line de psicoterapeutas de orientação psicanalítica durante a Pandemia. Psicologia: Teoria e Prática, 26, 1-21. doi: https://doi.org/10.5935/1980-6906/ePTPCP15666.en

Turato, E. R. (2018). Tratado da metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: Construção teórico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde e humanas (6. ed.). Petrópolis: Vozes.

Viana, D. M. (2020). Atendimento psicológico online no contexto da pandemia de covid-19. Cadernos ESP., 14(1), 68-73. Recuperado de https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/399

Winnicott, D.W. (2007). O ambiente e os processos de maturação. Porto Alegre: Artmed. (Trabalho original de 1983)

Winnicott, D. W. (2008). A criança e o seu mundo. Rio de Janeiro: LTC. (Trabalho original publicado em 1982)

Winnicott, D. W. (2019). O brincar e a realidade. São Paulo: Ubu. (Trabalho original publicado em 1975)

Winnicott, C., Shepherd, R., & Davis, M. (Orgs.) (2005). Explorações Psicanalíticas: D. W. Winnicott. Porto Alegre: Artes Médicas Sul. (Trabalho original publicado em 1989)

Zavaschi, M. L. S., Bassols A. M. S., Bergmann, D. S., & Mardini, V. (2015). Abordagem Psicodinâmica na infância. In C. L. Eizirik, R. W. Aguiar, & S. S. Schestatsky (Orgs.), Psicoterapia de orientação analítica: Fundamentos teóricos e Clínicos (pp. 723-754). Porto Alegre: Artmed.

Published

2024-08-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Ferreira, L. R., Santeiro, T. V., & Serralha, C. A. (2024). Online child psychotherapy: experiences of psychoanalytically psychologists during the COVID-19 pandemic. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 29(2), 200-219. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v29i2p200-219