Contributions of teachers from São Paulo in confronting racism in the school context

Authors

  • João Alves Pacheco Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia São Paulo http://orcid.org/0000-0001-5999-0692
  • Maria da Glória Calado Serviço Nacional de Aprendizagem e Comércio – SENAC/São Paulo
  • Maria Cecília Cortez Christiano de Souza Departamento de Filosofia da Educação e Ciências da Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, USP

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2017.133329

Keywords:

Racism, Facing racism, “Prêmio Educar para a Igualdade Racial”.

Abstract

This article resulted from a survey taken place in 2013 from which we analyzed the discourses of some teachers who had won the 4th Edition of “Prêmio Educar para Igualdade Racial” (“Educate Awards to Racial Equality”). Our start point was based on the premises that racism structures Brazilian society and determines social inequalities. In Literature we could notice that the school actors tend to silence episodes of prejudice and racial discrimination. On the way against this perspective, the discourses of our interviewed reveal that despite racism complexity, it seems possible to break the silence by means of educational practices intentionally performed aiming to overcome it. In this work we reflect about São Paulo city public and private school teachers’s contributions to face racism.

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Author Biographies

  • João Alves Pacheco, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia São Paulo

    Doutor em Educação (2013) e Mestre em Administração (2006) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Efetuou pesquisas sobre políticas públicas de avaliação educacional,  cooperativismo  e  atualmente  conduz  projeto  de  extensão  em  eficiência  energética  em  micro  e  pequenas  empresas  em  Guarulhos.  É  professor  no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia São Paulo ­IFSP campus Guarulhos, nos cursos técnico, tecnológico e engenharia de Automação. Possui acreditação profissional
    LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) pelo Conselho Americano de Prédios Verdes. Além da experiência docente, ocupou por mais de 25 anos, funções nas
    áreas  gerencial  e  executiva  de  importantes  empresas  nacionais  e  internacionais,  notadamente  nas  áreas  de  planejamento,  processos,  qualidade,  eficiência  energética  e manutenção de instalações. 

  • Maria da Glória Calado, Serviço Nacional de Aprendizagem e Comércio – SENAC/São Paulo
    Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, professora da Pós-Graduação em Docência do Ensino Superior no Serviço Nacional de Aprendizagem e Comércio – SENAC/São Paulo. 
  • Maria Cecília Cortez Christiano de Souza, Departamento de Filosofia da Educação e Ciências da Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, USP
    Professora titular do Departamento de Filosofia da Educação e Ciências da Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. É livre docente e titular em História da Educação e Psicologia da Educação pela Faculdade de Educação da USP

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Published

2017-12-29

How to Cite

Pacheco, J. A., Calado, M. da G., & Souza, M. C. C. C. de. (2017). Contributions of teachers from São Paulo in confronting racism in the school context. Revista Extraprensa, 11(1), 222-240. https://doi.org/10.11606/extraprensa2017.133329