Speeches in (re)construction: the young voices of "Pinheirinho dos Palmares"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.153376

Keywords:

communication, young discourse, cultural expression, popular occupation, literature

Abstract

In 2012, a strong police apparatus was employed in the evacuation of Pinheirinho, an area of ​​São José dos Campos inhabited by about 1700 families. After protests, former residents began to receive social rent, with the government promising to deliver a housing project by 2014. Only 2 years later, 17 kilometers from the city center, Pinheirinho dos Palmares (PP) was inaugurated, a housing complex that former residents of Pinheirinho received. The school inaugurated on the premises served only elementary school students, and was the scene of frequent episodes of tension. In April 2018, a Free Conference was held where children and young people from the community were heard about problems and desires; the young discourse was recorded through the elaboration of a collective line, created under the guidance of a teacher/writer. The present work starts from this written production to present and evaluate the discourse of the young residents of the PP.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Paulo Roxo Barja, University of Vale do Paraíba (Univap)

    PhD in sciences from Unicamp. Full-time lecturer at Univap, where he integrates LabCom Univap and coordinates a laboratory at the Research and Development Institute / Univap.

  • Claudia Regina Lemes, Secretariat of Education of the State of São Paulo (SEESP)
    Professor at the State Secretariat of Education of São Paulo, School Director, Master in Semiotics at the Universidade Bras Cubas.     

References

ALVIM, Danilo. Professores apelidam escola do Pinheirinho de 'Faixa de Gaza'. OVALE, 8 abr. 2017. Disponível em: http://www2.ovale.com.br/professores-apelidam-escola-do-pinheirinho-de-faixa-de-gaza-1.754723. Acesso em 03 Jan. 2019.

BARJA, Paulo R. O cordel como mídia alternativa em programas de Saúde e Educação Ambiental. Extraprensa (USP), v.1E, p.680-689, 2010.

BARJA, Paulo R.; LEMES, Cláudia R. O Discurso Jovem: construção e avaliação através da Literatura de Cordel. Linha Mestra, v. 30, p. 99-104, 2016.

BARJA, Paulo R.; LEMES, Cláudia R. Papel de Jornal ou Papelão? A Operação Midiática da Desocupação do Pinheirinho pelo Jornal “O Vale” In: XXII InterCom, 2017, Volta Redonda. Anais do InterCom XXII. Volta Redonda: InterCom / UNIFOA, 2017, p.1-11. Disponível em: http://www.portalintercom.org.br/anais/sudeste2017/resumos/R58-0520-1.pdf. Acesso em: 03 jan. 2019.

BARJA, Paulo R.; LEMES, Cláudia R. OFICINAS DE CORDEL EM ESCOLAS: quais os temas escolhidos pelos alunos? In: I CONEFEA - Congresso Nacional de Educação, 2018, São José dos Campos. I Congresso Nacional de Educação da Faculdade de Educação e Artes da UNIVAP - CONEFEA - Anais do Congresso. São José dos Campos: UNIVAP, p.1-6, 2018.

CARVALHO, Gislene. “As proezas de João Grilo”: imaginários da cultura nordestina impressos em poesia de cordel. Extraprensa (USP), n.16, p.1-11, 2015. Disponível em: https://doi.org/ 10.11606/extraprensa2015.85159. Acesso em: 06 jan. 2019.

CURRAIN, Mark. História do Brasil em Cordel. 2ª edição. São Paulo: EDUSP, 2001.

FORLIN, Luiz G.; COSTA, Sandra M. F. Urbanização e segregação sócio-espacial na cidade de São José dos Campos-SP: o caso Pinheirinho. Geosul, v.25, n.49, p.123-158, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/geosul/article/viewFile/15505/14062. Acesso em: 01 jan. 2019.

FREITAS, Rilda B. Identidade e diáspora: reflexões sobre o processo de deslocamento e de redefinição identitária vivido por estudantes africanos que migram para o Brasil. Revista Espaço Acadêmico (UEM), v.13 (n.145), pp.01-10, 2013.

GRANJEIA, Juliana; CAPRIGLIONE, Laura; BERGAMO, Marlene. O senhor do Pinheirinho. Folha de São Paulo, 11 mar. 2012. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/ ilustrissima/30547-o-senhor-do-pinheirinho.shtml. Acesso em: 30 dez. 2018.

HALL, Stuart. A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. 11ª edição. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

JUSTIÇA GLOBAL. Pinheirinho: Um Relato Preliminar da Violência Institucional. 2012. Disponível em: http://www.global.org.br/wp-content/uploads/2015/09/Pinheirinho-um-Relato-Preliminar-da-Viol--ncia-Institucional.-2012..pdf. Acesso em: 28 nov. 2018.

MARICATO, Ermínia. Urbanismo na Periferia do Mundo Globalizado: metrópoles brasileiras. SÃO PAULO EM PERSPECTIVA, 14(4), p.21-33, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n4/9749.pdf. Acesso em 01 Jan. 2019.

MOTTA, Camila. Alunos do Pinheirinho dos Palmares terão aulas em contêiner em S. José. G1 Vale do Paraíba, 24 nov. 2016. Disponível em: http://g1.globo.com/sp/vale-do-paraiba-regiao/noticia/2016/11/alunos-do-pinheirinho-dos-palmares-terao-aulas-em-conteiner-em-s-jose. html. Acesso em 03 Jan. 2019.

OVALE. Tráfico ameaça transformar o Pinheirinho em um novo CDD (4 fev. 2017). Disponível em: http://www2.ovale.com.br/trafico-ameaca-transformar-o-pinheirinho-em-um-novo-cdd-1.742894. Acesso em 02 Jan. 2019.

SANTOS FILHO, Francisco S. Físico piauiense ocupará cadeira em Academia. CidadeVerde.Com - Ciência Viva, 24 out. 2018. Disponível em: https://cidadeverde.com/cienciaviva/94486/fisico-piauiense-ocupara-cadeira-em-academia. Acesso em: 06 dez. 2018.

SARDINHA, João P. Casas do Pinheirinho são entregues após cinco anos. OVALE, 22 dez. 2016. Disponível em: http://www2.ovale.com.br/casas-do-pinheirinho-s-o-entregues-apos-cinco-anos-1.735161. Acesso em 03 Jan. 2019.

SINDSERV SJC. Professores denunciam ameaças de morte e agressões físicas no Pinheirinho dos Palmares em SJC, 2017. Disponível em: http://www.sindserv.org.br/site/index.php/ noticias/educacao/462-professores-denunciam-ameacas-de-morte-e-agressoes-fisicas-no-pinheirinho-dos-palmares-em-sjc. Acesso em: 06 jan. 2019.

TOKARNIA, Mariana. AGÊNCIA BRASIL. Literatura de Cordel é reconhecida como Patrimônio Cultural do Brasil. Agência Brasil, 19 set. 2018. Disponível em: http://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2018-09/literatura-de-cordel-e-reconhecida-como-patrimonio-cultural-do-brasil. Acesso em: 05 dez. 2018.

Published

2019-10-17

Issue

Section

GT4 - Metodologia participativa e pesquisas sobre movimentos sociais

How to Cite

Barja, P. R., & Lemes, C. R. (2019). Speeches in (re)construction: the young voices of "Pinheirinho dos Palmares". Revista Extraprensa, 12, 710-724. https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.153376